Moţii rămân fără autobuz spre Alba Iulia. Piraţii şoselelor au făcut ca traseul să devină nerentabil

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Autogara oraşului Câmpeni. Foto Adevărul
Autogara oraşului Câmpeni. Foto Adevărul

Un număr de cinci operatori privaţi de transport călători au depus oferte pentru efectuarea de curse regulate de călători pe teritoriul judeţului Alba pentru perioada 2022 - 2028.

Pentru că nu au fost depuse oferte decât pentru 30 de trasee, licitaţia pentru restul de 40 a fost anulată. Nu a fost depusă nicio ofertă pentru unul dintre cele mai importante trasee de călători, Alba Iulia – Abrud – Câmpeni şi retur. 

În prezent, pe acest traseu sunt trei curse zilnice. Dacă nu se va rezolva situaţia până la sfârşitul anului, din 2022 nu va mai exista nicio cursa judeţeană spre Munţii Apuseni.

Acest traseu a devenit în ultimii ani nerentabil în special datorită ”piraţilor” care fac transport ilegal cu autoturisme, fără a fi deranjaţi de autorităţi. Când sunt organizate razii, ”rechinii” se retrag, dar revin pe traseu imediat ce poliţiştii nu mai au ca obiect verificarea şi urmărirea lor.

Cele cinci firme care au depus oferte sunt Livio Dario SRL, Excelent Trans, SRL, Voltrans SA, Societatea de Transport Public (STP) SA şi Gigu Trans SRL. Procedura a început cu 70 de loturi corespunzătoare unui număr similar de trasee.

Cele mai multe trasee (12) sunt vizate de Livio Dario SRL, inclusiv cele mai importante din punct de vedere financiar, respectiv cele care fac legătura între reşedinţa judeţului şi Zlatna, Sebeş, Cugir şi Blaj. Gigu Trans a înaintat oferte pentru patru trasee din zona Blaj, iar Voltrans este interesată de 10 trasee din zona municipiului Sebeş. STP a depus o singură ofertă, pentru traseul Alba Iulia - Henig. De asemenea, traseele Alba Iulia  - Ocna Mureş şi Aiud - Ocna Mureş sunt vizate de Excelent Trans. Restul traseelor anulate sunt tot din zona Câmpeni, precum şi din zonele Abrud, Ocna Mureş şi Blaj. De remarcat că cele cinci firme nu se concurează între ele pe nicun traseu.

În programul de transport judeţean, potrivit caietului de sarcini, în vederea asigurării capacităţii de transport pe teritoriul unităţii administrativ-teritoriale judeţul Alba sunt necesare un număr de 98 mijloace de transport în comun. Programele de circulaţie variază în funcţie de traseu, dar este situat în general între orele 5:00 - 23:00. 

Cel mai valoros traseu este Sebeş – Lancrăm – Alba Iulia, cu o valoare estimată între 14 milioane de lei şi 15,4 milioane de lei. Urmează traseul Alba Iulia – Meteş - Zlatna (între 13,77 şi 15,15 milioane de lei), Cugir – Vinţu de Jos – Alba Iulia (între 11,9 şi 13,11 milioane de lei), Aiud – Teiuş – Alba Iulia (între 10 şi 11 milioane de lei), Sebeş – Săsciori – Dobra (între 9,99 şi 10,99 milioane de lei), Alba Iulia – Abrud – Câmpeni (între 8 şi 8,9 milioane de lei) şi Alba Iulia – Coşlariu – Blaj (între 7,4 şi 8,15 milioane de lei). 

Atribuirea traseelor se va face prin utilizarea criteriului „cel mai bun raport calitate-preţ”, precum şi a factorilor de evaluare prevăzuţi în documentaţia de atribuire, factori care includ aspecte calitative, de mediu în legătură directă, obiectivă şi relevantă cu obiectul contractului. Astfel, preţul va conta în procent de maximum 25% din ofertă, la fel ca şi norma de poluare a autobuzului. Cel mai important factor de evaluare (30%) va fi vechimea medie a parcului de autobuze.

Dotarea cu aer condiţionat va conta în procent de 5%, clasificarea autobuzelor – 10%, iar utilizarea combustibililor alternativi – 5%. Aceste punctaje sunt maxime, evaluarea urmând a se face în funcţie de documentele prezentate. De exemplu, un autobuz nou, fabricat în 2021, va primi 30 de puncte, unul cu patru ani vechime va fi notat cu 10 puncte, iar altul de 11 ani va primi zero puncte. Tarifele de călătorie se vor stabili, prin calcul, de către Consiliul Judeţean în baza tarifului mediu pe km/loc ofertat de către operatorul de transport rutier desemnat câştigător al procedurii. 

Vă recomandăm să mai citiţi:

 

Moţii din Apuseni refuză să se vaccineze. Eşec al caravanei mobile care a trecut prin şapte comune

 

Cum s-a împăcat „în fals“ interlopul Dragonu cu victima sa. O poveste incredibilă de la Alba Iulia

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite