Alba Iulia

articolul anterior articolul urmator

Destăinuirile unei eleve din Sebeş într-o lucrare de la simularea Bac-ului: „Am o profesoară care nu zâmbeşte absolut deloc. Prezenţa ei a devenit epuizantă“

0
9 Mar 2014 14:56:49
Autor: Dorin Ţimonea
Confesiunile elevei au fost scrise în lucrarea de la simularea examenului de Bacalaureat. Foto Arhivă
Confesiunile elevei au fost scrise în lucrarea de la simularea examenului de Bacalaureat. Foto Arhivă

Destăinuirile unei eleve din Sebeş, transmise prin intermediul lucrării de la simularea Bacalaureatului la Limba Română, au devenit în câteva zile subiect de dezbatere pe internet. Eleva vorbeşte despre relaţia cu profesoara care „nu zâmbeşte absolut deloc” şi a cărei prezenţă la ore a devenit „epuizantă”. Textul a fost făcut public de Ovidiu Ivancu, profesorul care a corectat lucrarea şi care susţine că ar fi acordat punctajul maxim.

Tânăra vorbeşte în text despre relaţia cu profesoara de Limba şi Literatura Română Subiectul era ”relaţia dintre două personaje ale unei comedii studiate”:
 
Nu am studiat comedia la clasă, dar pot să prezint relaţia între un elev şi oricare profesor. Nu vreau să
generalizez, aşa că o să profit de ocazia asta şi o să spun un secret. Nu mă interesează atât de mult materia pe care o predă cineva, cât mă interesează omul din faţa mea. Am o profesoară care, în cele 50 de minute petrecute la clasă pe săptămână, nu zâmbeşte absolut deloc. Sunt aproape doi ani de când se întâmplă asta şi la un moment dat prezenţa ei a devenit epuizantă. Am ajuns să fac tot posibilul să-i evit orele, astfel încât să evit depresia în care intru după oră. Sunt o persoană mai sensibilă, totul în jur mă afectează. 
 
Doamna dirigintă a intrat la oră într-o zi şi, după ce s-a uitat puţin la noi, ne-a cerut să nu mai fim atât de veseli. Poate că exagerez, poate o să mă aleg cu o pedeapsă mare pentru tot ce-am scris aici. Dar a fost o vreme în care şi dumneavoastră aţi trăit adolescenţa, ştiţi cum e. Poate vă aduceţi aminte de momentele de tristeţe sau de pasele proaste. Ţin să vă anunţ că există şi acum, iar data viitoare, când o să mergeţi într-o clasă, uitaţi-vă mai atent la sufletele prezente şi nu uitaţi că nu pentru toţi e uşor şi uneori tot ce ne lipseşte e o privire încurajatoare. Ştiu că fericirea nu e o materie şi nu doriţi să predaţi aşa ceva.
 
Ne amintim de fiecare om care a trecut prin liceu; vrem să ne amintim de bine. Nu o să-mi amintesc definiţia romanului sau a schiţei, dar o să-mi aduc aminte de acea zi în care v-aţi permis să lăsaţi materia deoparte pentru a ne cunoaşte, pentru a ne aminti că nu e prea târziu să vedem fiinţa umană.“
 
Răspunsul profesorului corector: „Dacă suntem şi preferăm să ne comportăm ca nişte dinozauri, nu ne lua în seamă”
 
Ovidiu Ivancu este profesor de Limba şi Literatura Română la Liceul Tehnologic din Sebeş. Din 2009 şi până în 2013 a fost lector de Limba Română la Universitatea Delhi din New Delhi, capitala Indiei. La simularea pentru examenul de Limba şi Literatura Română a fost profesor corector. Sub pretextul că textul îi este adresat personal, profesorul a schiţat un răspuns pe blogul personal:
 
„Da, ştim cum e adolescenţa, însă o cunoaştem acum doar teoretic. Memoria noastră e uşor disfuncţională; ne imaginăm întotdeauna că am fost adolescenţi mai responsabili decât voi, ne închipuim că toată adolescenţa noastră a fost petrecută prin biblioteci, că eram cuprinşi de o sete nemărginită de cunoaştere. Dacă am fi sinceri cu noi înşine, ar trebui să admitem că nu eram deloc aşa. Aşadar, învaţă să îţi ignori profesorii atunci când îţi cer să nu mai fii veselă. Învaţă să fii selectivă. Nu te împovăra cu propriile noastre depresii, atunci când, nemaireuşind să le facem faţă, le aducem în faţa clasei. Sensibilitatea e o calitate şi dacă vreunul dintre noi, profesorii, îţi spune că nu e aşa, ignoră-l! Fără agresivitate, fără revoltă exterioară, doar cu zâmbetul superior al aceluia care înţelege că noi, profesorii, avem automatismele noastre, rigidităţile noastre.  
 
Nicio pedeapsă nu trebuie să te facă să-ţi pierzi libertatea interioară de a gândi aşa cum vrei, aşa cum crezi! Limba şi Literatura Română, ai dreptate, nu se reduce la definiţia romanului şi a schiţei. Trebuie să vi le dictăm în caiete pentru că unii consideră că ele sunt esenţiale şi le-au trecut în programa de bacalaureat. Literatura română e un obiect care trebuie să îţi stimuleze sensibilitatea, nu s-o inhibe. Dacă nu reuşim să o predăm aşa, înseamnă că noi suntem cei vinovaţi, nu materia în sine. Dacă suntem şi preferăm să ne comportăm ca nişte dinozauri, nu ne lua în seamă! Dinozaurii îşi imaginează că lumea le aparţine, însă, în cele din urmă, ea aparţine celor ca tine!
 
Fericirea nu poate fi predată de către noi. Prin natura meseriei, prin faptul că trebuie să ne ducem existenţa cu salarii cuprinse între 200 şi 400 de euro (lucru de care voi nu vă faceţi vinovaţi!) şi, nu în ultimul rând, prin faptul că, pur şi simplu, suntem mai bătrâni, noi ne aflăm în situaţia nu de a preda fericirea, ci de a o învăţa de la voi. De data asta, voi sunteţi profesorii! Dacă vedeţi că suntem prea încăpăţânaţi ca să învăţăm ceva de la voi, procedaţi aşa cum facem şi noi. Treceţi-ne câte un doi în catalogul vostru personal, încercaţi să ne faceţi să înţelegem ceva, iar dacă nu vom reuşi, lăsaţi-ne corigenţi şi mergeţi mai departe! Lumea noastră e aproape de apus, a voastră abia dacă a trecut de răsărit.“
 
„Banalităţi înfiorătoare”
 
Ovidiu Ivancu consideră subiectele pentru simularea la Bacalaureat, „aceleaşi banalităţi înfiorătoare”.”Dacă n-aş şti că Limba şi Literatura Română înseamnă şi altceva, dacă aş fi astăzi elev de liceu, probabil că n-aş avea nici un motiv să merg la Facultatea de Litere”, afirmă dascălul. Despre textul elevei afirmă pe blogul personal că este ”o surpriză extrem de plăcută”.
 
”În el regăsesc multe dintre erorile pe care le comit eu însumi în faţa claselor la care predau... Este o încurajare publică adresată elevilor mei; dacă au astfel de opinii (acestea sau altele!), aş fi bucuros să le ascult. Din păcate, nu a putut fi punctat pentru că (previzibil, nu-i aşa?!) el nu corespunde cerinţei şi baremelor de corectare. Dacă n-ar fi fost aşa, punctajul acordat de mine ar fi fost maxim. Pe lângă concizie, ironie şi originalitate (toate, calităţi ale stilului), găsesc aici şi o mostră de gândire critică”, mai susţine profesorul din Sebeş. Dezbaterea lansată de Ovidiu Ivancu a determinat peste 300 de comentarii din partea unor elevi, parinţi şi profesori. 
 
Campus de învăţământ profesional şi tehnic la Arieşeni. Proiectul costă 18 milioane de lei
 
Elevii din Alba, pe locul 5 pe ţară la simularea examenului de Evaluare Naţională

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

0 Comentarii

Modifică Setările