Arad

articolul anterior articolul urmator

Lupus Dacus, la Ateneul Român. Singurul proiect simfonic de muzică veche românească

0
19 Nov 2017 14:09:30
Autor: Untaru Claudia
Formaţia Lupus Dacus FOTO arhivă personală
Formaţia Lupus Dacus FOTO arhivă personală

Formaţia Lupus Dacus din Arad se află, astăzi, la Bucureşti unde susţine două concerte la Ateneul Român. Lupus Dacus este singurul proiect simfonic din muzică veche românească.

Cel mai nou album al lor este „Răzvrătiţii”, unul medieval-simfonic la care s-a colaborat cu muzicieni de la Opera Română din Timişoara şi de la Filarmonica de Stat „Banatul” din Timişoara. Albumul este lansat, astăzi, la Ateneul Român.

Dirijor este Cezar Verlan, dirijor secund al Corului Naţional de Cameră "Madrigal - Marin Constantin" din Bucureşti.

„Este un album superb, la care am muncit enorm şi pe care îl lansăm oficial la Ateneul Roman. Concertele sunt cu casa închisă. Este singurul proiect medieval - simfonic din cultura românescă. Am primit aprecieri de la foarte mulţi muzicieni”, spune Andrei Moţ, preşedintele APIAM-Lupus Dacus, manager şi percuţionist al formaţiei.

Lupus Dacus este o formaţie de muzică medievală din Arad. Toţi membrii sunt muzicieni profesionişti şi cântă la instrumente ca acum câteva sute de ani. Au concerte în toate colţurile ţării, dar şi în străinătate.

Componenţa Lupus Dacus:
- Andrei Moţ: voce, tobe, toacă, tulnic, drâmbă, darbuka, djembe, chimes, rainstick, gong, cinele, trianglu, conga;
- Marcel Sâpcu: cimpoi medieval, schalmeiuri de diferite tonalităţi, blockflote bas, tulnic;
- Cristian Sâpcu:fagot, duduk, chitară bas, fagot;
- Petri Turcu: chitări;
- Maria Luisa Sâpcu (mezina, are doar 10 ani): tilincă, tulnic, tapan şi tamburină veche.
 


 

„Instrumentele noastre sunt cu adevărat speciale, unice şi…foarte scumpe. Sunt copii ale instrumentelor din Evul Mediu, pe care le-am văzut în culegeri de specialitate, cataloage şi muzee. Aş enumera aici cimpoiul medieval (apărut cu mult înaintea cimpoiului scoţian), hurdy-gurdy, schalmeiul,dudukul (instrument tradiţional din Armenia), ocarina, blockflote de diferite tonalităţi, dar şi câteva instrumente pastorale românesti: tilincă, tulnic, fluiere, toacă, drâmbă. Percuţia este bine reprezentatăîn formaţia noastră: tobe, cinele, gong, chimes, rainstick, djembe, cajon, darbuka, conga, bongos, tapan, tamburine şi o tobă mare, unicăîn ţara noastră, făcută din pieile a două vaci, mult mai mare decât toba mare clasică a unei orchestra, care scoate un sunet foarte grav. Majoritatea instrumentelor de suflat sunt confecţionate de un meşter extraordinar din Germania”, mai spune Andrei Moţ.

Acesta mai precizează că:  „Invitatul meu surpriză, a fost Ilinca Alexandru, singurul meşteşugar ce mai face opinci tradiţionale ca acum câteva sute de ani. În timp ce noi cântam pe fantastica scena a Ateneului Roman, opincarul nostru trudea, în linişte şi cu mult a dragoste. Eu chiar am purtat o pereche de opinci făcute de mâinile iscusite ale acestui opincar, desprins parcă din legendele româneşti". 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

0 Comentarii

Modifică Setările