FOTO Cu ce prototipuri de maşini cu aer comprimat vor merge studenţii băcăuani la o competiţie din oraşul Eger din Ungaria

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Acesta este prototipul echipei True Air care va participa la concursul din Eger, Ungaria
Acesta este prototipul echipei True Air care va participa la concursul din Eger, Ungaria

Una dintre cele mai importante competiţii pentru viitorii ingineri este “International Aventics Pneumobil Competition”, care are loc  anual la Eger, în Ungaria. Două echipe de studenţi la Mecatronică şi Tehnologia Informaţiei din cadrul Universităţii „Vasile Alecsandri“ din Bacău au realizat două prototipuri de maşini, care funcţionează cu aer comprimat şi care vor concura cu alte echipe ale unor universităţi de prestigiu din Europa.

În perioada 8-9 mai, la Eger, Ungaria, va avea loc “International Aventics Pneumobil Competition”. De la Universitatea „Vasile Alecsandri“ din Bacău vor participa două echipe de studenţi, conduşi de dr. Gabriel Puiu (37 de ani) şi dr. Iulian Nedelcu (31 de ani). „Proiectele din acest an sunt total diferite de cele de anul trecut. A fost nevoie de multă muncă. Vom participa cu două tricicluri cu motoare liniare (vehicole cu trei roţi –foto 3,4). Unul este de tip chopper (tricicletă cu motor) al cărui punct forte ar putea fi variatorul continuu de viteză, bazat pe fricţiune (cutie de viteze cu două discuri şi nu clasică, cu pinioane), celălalt de tip cockpit (cadre metalice, pilotul este înăuntru). Aşteptările sunt mari şi ar putea fi atinse prin muncă de echipă şi finanţare corespunzătoare“, a precizat Gabriel Puiu, lector în cadrul Universităţii „Vasile Alecsandri“ din Bacău.

Din componenţa echipei Şoimii, coordonată de Iulian Nedelcu fac parte studenţii Grigore Sava, Cătălin Străneanu, Ovidiu Silav, George Nechifor  şi Tudor Ivanov, iar din „True Air“, echipă condusă de Gabriel Puiu, Marius Budău (Mecatronică, an 4), Ştefan Stanciu, Alin Iacob şi Rareş Maftei (studenţi anul 2, la Tehnologia Informaţiei).

În momentul de faţă, şasiul celor două maşini este în lucru. În două luni, ambele prototipuri vor fi gata, după care vor urma testările. Costul total al celor vehicole va fi de 8-9 mii de euro. „Pornirea este electrică, maşina are baterii. Curentul va deschide electrovalvele de la rezevorul de aer, gazul sub presiune va ajunge în cilindri şi motor şi prin cutia de viteze energia se va transmite la roti“, a precizat Gabriel Puiu. 

Cele două prototipuri funcţionează pe bază de aer comprimat (azot), lichefiat la 200 de atmosfere. Din rezervorul de aer, tubular, aerul pleacă către motor cu 10 atmosfere. Viteza maximă atinsă de vehicole va fi de 60-65 de kilometri la oră iar rezervorul de azot va permite deplasarea pe o distanţă de aproximativ 9-10 kilometri.

Concursul de la Eger le dă studenţilor şansa unui schimb de experienţă cu viitorii ingineri ai Europei, dar şi premii. „Cei care se clasează pe primul loc vor avea parte de o vizită de lucru la uzinele Bosch dar şi o vacanţă. Prototipurile ar putea intra într-o producţie, să spunem de serie, dacă vreun producător se va arăta interesat de ele“, a mai spus lectorul Gabriel Puiu. 

Clasare bună în primul an de competiţie, cu investiţii reduse

La concursul de la Eger din 2014, la care au participat peste 60 de echipe din mai multe ţări, băcăuanii au obţinut un loc în prima jumătate a clasamentului. „Competiţia cuprinde trei probe: viteză, manevrabilitate şi distanţă maximă parcursă. Am intrat în fiecare cursă în ultimile secunde. De fiecare dată mai trebuia remediat ceva. În raport cu investiţiile făcute, considerăm că ne-am clasat destul de bine. Competiţia este benefică pentru toţi. Aduce satisfacţii profesorilor şi pregăteste studenţii pentru adevarată încercare, reuşita în viaţă. Un exemplu elocvent este Florin Andronic, care lucrează acum ca inginer la o companie din Londra“ , afirmă Gabriel Puiu. Prototipul de anul trecut a fost realizat cu sprijinul companiilor Elmet, Dedeman şi Dafferman.

Despre prototipurile ce vor participa la ediţia 2015 a concursului din Ungaria s-a discutat în cadrul echipei lărgite a Cercului Ştiinţific Studentesc "Pneumobil UB".  „A  fost o hotărâre a întregului colectiv True Air şi Şoimii, dar proiectarea CAD aparţine profesorului Iulian Nedelcu şi studentului Marius Budău“, a mai spus dr. Gabriel Puiu.

Bacău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite