Un profesor universitar din Bacău a intrat în greva foamei. Cum explică şefii Universităţii gestul cadrului didactic

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Prof. univ. Marius Stmate
Prof. univ. Marius Stmate

Profesorul universitar Marius Stamate, de la Universitatea Vasile Alecsandri din Bacău, a ales să recurgă la acest gest chiar în Universitate.

Prof. univ. dr. ing. Marius Stamate, de la Facultatea de Inginerie a Universităţii „Vasile Alecsandri” din Bacău, a ales vineri să recurgă la greva foamei pe termen nederminat.

Este un protest inedit pentru Universitate, pe care profesorul îl explică printr-un comunicat de presă.

"De-a lungul ultimilor 3 ani am fost supus constant şi agresiv hărţuirii psihologice (de tip mobbing), discriminării, denigrării, calomniei, izolării, intimidării, ameninţării, atacurilor la persoană de cea mai josnică speţă posibilă.
Încălcarea principiului egalităţii în faţa legii şi a principiului egalităţii de tratament de către unele persoane din conducerea universităţii, încălcarea principiul respectării dreptului la opinie al studentului ca beneficiar direct al sistemului de învăţământ, obstrucţionarea activităţii în cercetare, restricţionarea atragerii de fonduri europene şi blocarea colaborărilor internaţionale, încălcarea principiul transparenţei decizionale, încălcarea principiului fundamentării deciziilor pe dialog şi consultare, nerespectarea clauzelor contractului colectiv de muncă din universitate sunt motive în plus pentru care am decis să protestez printr-o formă extremă, greva foamei.
Protestul începe astăzi 8 septembrie 2017 ora 9:00 şi va fi pe termen nedeterminat.
Îmi voi respecta integral îndatoririle şi obligaţiile ca salariat, ca urmare locul în care voi protesta va fi chiar Universitatea Vasile Alecsandri din Bacău. Alături de înştiinţarea sindicatului universităţii, a DSPJ Bacau şi a Inspectoratului de Politie Judetean Bacau de prezentul demers, au fost prezentate şi motivele care m-au determinat să recurg la această formă extremă de protest.
Anexez la prezentul comunicat de presă o listă detaliată cu motivarea acţiunii de protest şi o listă detaliată cu revendicări.
MOTIVAREA ACŢIUNII DE PROTEST

1. Cursul de fizică este predat de un lector universitar în detrimentul meu care l-am predat timp de 26 de ani şi am gradul de profesor;
2. Scăderea îngrijorătoare a calităţii actului educaţional: conducerea universităţii a impus serii de studenţi mai numeroase decât prevede legislaţia în vigoare ajungându-se în situaţia penibilă ca cei dornici de a participa la cursurile mele să nu aibă loc în sală, în consecinţă părăseau sala de curs.
3. Îngrădirea dreptului la muncă cu încălcarea legii nr.1/2011, drept câştigat în urma unui concurs naţional organizat de MEN prin:
 refuzarea organizării admiterii la licenţă program fizică-informatică autorizat provizoriu 2017-2018: deşi acest program de studii s-a aprobat în HG, conducerea universităţii a refuzat să organizeze admitere pentru sesiunea de toamnă spre deosebire de celelalte universităţi din ţară aflate în aceeaşi situaţie;
 refuzarea organizării admiterii la master program acreditat în 2013 Controlul şi Monitorizarea Calităţii Mediului: conducerea universităţii a refuzat să organizeze admitere pentru sesiunea din vară fără nicio consultare cu subsemnatul;  mai mult decât atât, anul II la acest program de studii de master la care aveam ore şi eram îndrumător de an, a fost închis în toamna în mod abuziv.
4. Descurajarea evidentă a activităţii în cercetare, activitate obligatorie pentru universitari, prin interzicerea accesului la un microscop de forţă atomică (AFM) la care doar eu ştiu să lucrez, în urma unei specializări (din fondurile universităţii) la Trieste, Italia.
5. Utilizarea documentelor oficiale pe baza cărora se face salarizarea (planurile de învăţământ şi statele de funcţii) drept măsuri de constrângere, coerciţie, manipulare şi intimidare: planurile de învăţământ şi statele de funcţii sunt ţinute sub cheie chiar dacă legea prevede explicit dezbaterea lor.
6. Nerespectarea planurilor de învăţământ aprobate sau avizate de ARACIS, modificarea acestora în mod discreţionar, fără o fundamentare didactică şi fără consultarea specialiştilor în domeniu, imediat ce a trecut vizita de acreditare aşa cum s-a întâmplat în cazul planurilor de la domeniu Ingineria Mediului.
7. Nesoluţionarea la termen sau deloc a cererilor legitime şi/sau sesizărilor salariaţilor: am făcut nenumerate sesizări la care care am primit răspunsuri ”în doi peri” sau deloc (cea mai veche este înregistrată cu nr.12.09.2016).
8. Declararea eronată a situaţiilor financiare la programul de studii CMCM cu scop de dezinformare şi manipulare: situaţia reală a masterului CMCM, extrasă din DOCUMENTELE FINANCIARE LUNARE FINALE, înregistrate la Facultatea de Inginerie infirmă fără niciun dubiu afirmaţiile domnului decan prof.dr.ing. Valentin Zichil (”singurul master de la Inginerie care este pe minus este CMCM”)
9. Hărţuire, ameninţare, purtare abuzivă şi abuzul în funcţie la adresa mea, fapte care sunt cercetate de Serviciul de Investigaţii Criminale al Judeţului Bacău.
10. Atacuri la persoană incalificabile (directe sau anonime), întrebuinţarea unor expresii jignitoare, dezvăluirea aspectelor vieţii private, formularea unor sesizări sau plângeri calomnioase la adresa unor cadre didactice: pe mailurile oficiale ale colegilor au fost transmise atacuri la viaţa mea şi a familiei mele în mod repetat de către Nedeff Valentin şi de către Valentin Zichil.
11. Ameninţarea, intimidarea, constrângerea şi sechestrarea studenţilor din anul II la Master CMCM, la care am calitatea de îndrumător de an, pentru a li se obţine acordul de mutare de la un program de studii la altul, ameninţând-i că altfel vor suporta consecinţe.


LISTA DE REVENDICĂRI

1. Eliminarea îngrădirii dreptului la muncă prin reintroducerea în planurile de învăţământ pe 2017-2018 a disciplinelor predate mine şi de colegii mei timp de 4-27 ani care se regăsesc în standardele ARACIS (Fizică 1 curs şi laborator, Fizică 2 curs şi laborator, Surse de radiaţii şi tehnici de protecţie, curs şi laborator) şi pe baza cărora am obţinut gradul didactic de profesor şi acreditări ale multor programe de studii universitare de licenţă şi master.
2. Respectarea normelor ARACIS cu privire la diciplinele fundamentale Fizică 1, Fizică 2, Surse de radiaţii şi tehnici de protecţie (refacerea planurilor de învăţământ în conformitate cu cele care au fost aprobate de ARACIS, procesul de îmbunătăţire al acestora să fie unul real şi nu unul bazat pe eliminarea discreţionară a cursurilor ţinute de mine);
3. Respectarea legislaţiei în domeniul educaţiei (Legea Educaţiei Naţionale nr. 1/2011, Legea privind buna conduită în cercetarea ştiinţifică nr. 206/2004, etc.) cu privire la drepturile mele ca şi angajat în învăţământul superior;
4. Demisia actualei Comisii de Etică pentru nerespectarea legislaţiei naţionale şi înlocuirea acesteia cu o comisie funcţională şi independentă care să analizeze real şi obiectiv toate suspiciunile semnalate: toate sesizările adresate de subsemnatul conţin răspunsuri care încalcă flagrant legea.
5. Demisia Liderului de Sindicat din Universitatea Vasile Alecsandri din Bacău pentru nereprezentarea reală a intereselor mele ca şi salariat în septembrie 2016;
6. Demisia Decanului Facultăţii de Inginerie şi Preşedintelui Senatului, Universitatea Vasile Alecsandri din Bacău, direct răspunzători pentru situaţia descrisă în cazul meu.
Bacau, 8.09.2017
Profesor universitar Marius Stamate, Universitatea Vasile Alecsandri din Bacău", se arată în comunicatul de presă.

Ce spune Universitatea

În replică,  Biroul Consiliului de administraţie al Universităţii „Vasile Alecsandri” Bacău, a reacţionat cu un comunicat de presă.

"Ca urmare a înregistrării protestului de greva foamei, pe perioadă nedeterminată, a domnului Prof.univ.ing.dr. Marius Stamate, cu nr. 14448/08.09.2017, comunicăm punctul de vedere al conducerii Universităţii, după cum urmează:
1. Normele didactice respectă Legea Educaţiei Naţionale, nr.1/2011 şi regulamentele interne ale Universităţii. Numărul grupelor şi subgrupelor a fost stabilit pe baza asigurării calităţii actului educaţional, în concordanţă cu finanţarea asigurată Universităţii şi în baza legislaţiei în vigoare;
2. Universitatea are regulamente clare pentru stimularea activităţii de cercetare, prin acordarea unor sporuri suplimentare la salarizare, acordarea de gradaţii de merit şi promovarea personalului didactic;
3. Universitatea a avut audituri din partea instituţiilor abilitate pe diferite teme, în urma căruia nu au fost constatate neconformităţi. Universitatea respectă Carta universitară, în care sunt prevăzute principiile vieţii academice. Orice abatere de la normele deontologice este analizată, conform legislaţiei în vigoare şi regulamentelor Universităţii;
4. Concursul de admitere 2017 este în plină desfăşurare pentru toate programele de studii autorizate provizoriu, respectiv acreditate, conform Legii nr. 1/2011 şi OMENCŞ nr. 6102/15.12.2016, după analizele efectuate de facultăţi, cu privire la inserţia absolvenţilor pe piaţa muncii, istoricul solicitărilor pentru fiecare program de studii, corelat cu rata de abandon şi eficienţa financiară;
5. În vederea atragerii de fonduri europene, Universitatea a aplicat pentru toate axele deschise şi eligibile. La momentul actual, Universitatea are o scrisoare de intenţie aprobată pentru un Centru de Inovare şi Transfer Tehnologic, în valoare de 3 milioane de euro şi a depus un proiect POCU. În perioada 2007-2013-2015, Universitatea a derulat proiecte europene: POSDRU; POSCCE, Life + etc., precum şi din programe internaţionale de cercetare, la care nu s-au constatat neconformităţi legate de eligibilitate, în urma auditurilor financiare ale acestora.


Lista tuturor proiectelor se găseşte pe site-ul universităţii şi al organizaţiilor respective de management;
6. Activitatea de cercetare realizată de cadrele didactice ale Universităţii este încurajată şi prin plata publicării de articole în reviste cotate în baze de date internaţionale, publicarea de cărţi şi manuale universitare, aprobarea participării cadrelor didactice la depunerea de proiecte în toate competiţiile naţionale şi internaţionale. Fiind o universitate comprehensivă, activităţile de cercetare se desfăşoară în domenii variate. De asemenea, Universitatea stimulează cadrele didactice cu rezultate bune în activitatea de cercetare, prin acordarea unor creşteri salariale;
7. Infrastructura didactică şi de cercetare este folosită în mod judicios de specialiştii în domeniul respectiv, precum şi de studenţi de la toate formele de învăţământ (licenţă, master şi doctorat);
8. Raportul anual de activitate al Universităţii menţionează dezvoltarea continuă a relaţiilor cu universităţi din străinătate, pe baza colaborărilor internaţionale. Acest fapt a fost confirmat prin acordarea Premiului pentru Schimburi şi proiecte internaţionale Universităţii „Vasile Alecsandri” din Bacău, în anii 2013 şi 2016, de către portalul naţional EduManager;
9. Planurile de învăţământ şi Statele de funcţii se elaborează, respectiv se întocmesc, conform Legii Educaţiei Naţionale, nr. 1/2011 şi regulamentelor Universităţii. În urma vizitelor de evaluare a programelor de studii de agenţii abilitate, nu au fost constatate observaţii sau neconformităţi;
10. Conform Legii Educaţiei Naţionale, nr. 1/2011, Planurile de învăţământ se modernizează anual la nivelul Consiliilor Facultăţilor, acestea nu sunt aprobate de ARACIS, această instituţie poate face doar recomandări;
11. În cadrul Universităţii, drepturile salariaţilor sunt garantate şi respectate conform legislaţiei în vigoare;
12. Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău a câştigat toate litigiile de muncă avute în instanţă, în ultimii ani, ceea ce demonstrează că nu s-a încălcat legislaţia specifică în vigoare;
13. Situaţiile financiare sunt prezentate lunar în Consiliul de administraţie şi Consiliile facultăţilor, iar bilanţul anual se regăseşte în Raportul de activitate, care se transmite şi la MEN. În funcţie de alocaţiile bugetare ale MEN şi rectificările ulterioare situaţiile financiare pot suporta modificări;
14. Nu s-au înregistrat cazuri în care membrii din conducerea Universităţii să facă presiuni asupra vreunui coleg în vederea luării unei decizii în orice situaţie;


15. Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău, prin structurile de conducere nu aplică un regim diferenţiat pentru cadrele didactice, indiferent de opţiunile acestora (politice, religioase, etnice, etc.);
16. În perioada alegerilor în cadrul Universităţii au circulat, atât sesizări anonime, cât şi unele semnate. Aspectele semnalate au fost analizate, atât la nivelul Universităţii, cât şi de către MEN. În urma analizelor efectuate nu s-au constatat abateri de la legislaţia în vigoare sau de la regulamentele Universităţii;
17. Toată activitatea Universităţii se desfăşoară în mod transparent, fiind invitaţi la şedinţele Consiliului de administraţie reprezentanţi ai unor servicii, departamente din cadrul Universităţii şi ai studenţilor. La nivelul facultăţilor sunt organizate şedinţele de Birou Consiliu la care participă şi directorii departamentelor din cadrul acestora. Minutele şedinţelor structurilor de conducere sunt postate pe site-ul Universităţii;
18. Toate deciziile asumate de către conducerea Universităţii se bazează pe dialog şi consultarea constantă a salariaţilor, precum şi a reprezentanţilor studenţilor. Membrii Consiliului de administraţie şi ai Senatului au acces la toate documentele;
19. Prin participarea reprezentanţilor de la nivelul structurilor de conducere din cadrul Universităţii şi ai studenţilor la şedinţele şi activităţile organizate şi desfăşurate, precum şi publicarea minutelor şedinţelor pe site-ul Universităţii, se asigură transparenţa decizională;
20. Subliniem că, în cadrul Universităţii „Vasile Alecsandri” din Bacău este respectată atât legislaţia în vigoare cu privire la învăţământul superior, precum şi regulamentele proprii, care sunt dezbătute şi aprobate de Senatul universitar. Toate discuţiile purtate cu studenţii s-au desfăşurat şi se realizează respectând cadrul legal privind drepturile şi obligaţiile acestora.

Conducerea Universităţii împărtăşeşte o parte din nemulţumirile semnalate de domnul profesor în ce priveşte situaţia finanţării învăţământului superior la nivel naţional, la care se adaugă scăderea anuală a numărului de studenţi şi creşterea ratei de abandon, fluctuaţia numărului de studenţi pe domenii de studii, solicitările nepredictibile ale pieţei forţei de muncă etc.
De asemenea, conducerea Universităţii îşi exprimă dezacordul pentru alegerea acestei forme extreme de protest de către colegul Prof.univ.ing.dr. Marius Stamate şi îl roagă să solicite sprijinul Sindicatului salariaţilor din cadrul Universităţii pentru a-l susţine în demersul domniei sale. Conducerea Universităţii a fost şi rămâne deschisă dialogului.
Biroul Consiliului de administraţie din data de 08.09.2017."

Bacău



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite