Bijuterie pe două roţi unică în lume. O echipă de mecanici români a creat o motocicletă selectată la unul dintre cele mai importante concursuri din Europa

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cătălin Stary, îngrijindu-se de toate detaliile proiectului moto derulat la Botoşani FOTO: Cătălin Onofrei
Cătălin Stary, îngrijindu-se de toate detaliile proiectului moto derulat la Botoşani FOTO: Cătălin Onofrei

Un grup de mecanici talentaţi din Botoşani au construit o motocicletă selectată pentru ediţia din acest an a Yamaha Yard Built din Germania, unul dintre cele mai prestigioase concursuri de „motoare“ customizate din Europa. Este singurul atelier din România selectat în competiţie.

La ieşirea din oraşul Botoşani, către satul limitrof Cătămărăşti, se întind pe marginea drumului, cale de kilometri, ruinele „Epocii de Aur“. Vechi fabrici comuniste, foste autobaze şi ateliere zac părăsite printre păduri de mărăcini. În mijlocul peisajului dezolant se ascunde însă o „oază“, ferită de ochii privitorilor. 

Într-o hală „reşapată“ se aud din depărtare zgomote de motoare turate. Un semn că acolo se întâmplă ceva deosebit este că pe poarta fostului colos comunist intre deseori „choppere“, motociclete comune filmelor americane clasice. 

Tineri cu geci de piele, ciocate, bocanci, cizme şi bandane populează de aproape trei ani o zonă altădată industrială, acum aproape rurală. Este o „fabrică“ inedită în care se prepară motociclete-unicat. Dincolo de pereţii lăsaţi moştenire de orânduirea socialistă se află o oază de libertate fabuloasă pentru oamenii pasionaţi de artă pe două roţi. 

„Regatul“ motoarelor tunate, bijuteriile pe două roţi cu mulţi cai putere, este „stăpânit“ de „Moşul“, aşa cum este cunoscut între prieteni Cătălin Stary, probabil unul dintre cei mai talentaţi artişti ai tuning-ului moto din România, după cum îl laudă Claudiu Niculăeş, administratorul întregului service. Cătălin „Moşul“ Stary modifică, recreează şi remodelează motociclete la comandă până în punctul în care le transformă în opere de artă. 

Selectaţi pentru Yamaha Yard Built

Tocmai datorită priceperii şi a talentului pentru care este cunoscut în comunitatea moto din România, „Moşul“ şi echipa sa au ajuns să participe cu o motocicletă unicat, construită în atelierul lor, la una dintre cele mai importante competiţii de „custom-bikes“ din Europa. Este vorba de Yamaha Yard Built din Germania, sponsorizată de celebrul producător de motociclete Yamaha. La ediţia de anul trecut au participat cu motocicletele lor unicat artişti din 47 de ţări. 

Atelierul unde creează „Moşul“ este singurul din România acceptat la ediţia din 2016. Bikerii din Botoşani au trimis juriului un CV şi imagini cu creaţiile anterioare. Provocarea competiţiei este ca artiştii selectaţi să transforme într-un model original, din punct de vedere artistic şi funcţional, motocicleta standard marca Yamaha pe care o primesc din partea organizatorilor. Bogdan Diaconu, reprezentatul unuia dintre dealerii Yamaha în România, detaliază regulile concursului din Germania. 

motocicleta

„Se porneşte de la o motocicletă nouă şi se ajunge la un concept cu totul schimbat. În momentul de faţă, competiţia este în faza de înscriere a proiectelor. Apoi se va vota pe reţelele sociale urmând ca primele trei motociclete votate pe internet la fiecare categorie să intre într-un soi de finală unde să fie jurizate de reprezentanţi aleşi de Yamaha. Căştigătorul la fiecare categorie va beneficia de o campanie publicitară desfăşurată de cei de la Yamaha“, precizează Marius Diaconu. În plus, există şi un mare premiu, în valoare de 100.000 de euro acordat motocicletei care va câştiga concursul. 

Unicat pe două roţi cu lemn şi seringi

Botoşănenii au avut de lucrat pe un model Yamaha XV 950 model 2015. Mai precis, au primit cadrul şi roţile modelului original, pe care „le-au îmbrăcat“ potrivit conceputului propriu. Echipa a decis s-o convertească într-un „café racer“, concept de motocicletă de viteză la modă printre hipsterii londonezi din anii ‘60. Şeful echipei şi-a pus imaginaţia la contribuţie şi a venit cu o altă idee unicat: inserţii de lemn şi aluminiu. Mai precis, ghidonul, bordul şi ornamentul spiţelor sunt făcute sau înfrumuseţate cu lemn, o idee rar întâlnită. 

„Era o motocicletă standard. Am stat de vorbă, am pus câteva idei pe hârtie. Ideea de bază, când am început să construim motocicleta, a fost să facem foarte multe piese din lemn şi alamă, ceva mai altfel decât găseşti pe orice motocicletă“, a precizat Cătălin Stary. Conceptul motocicletei stârneşte deja entuziasmul printre pasionaţi, iar un medic chirurg a anunţat că, după participarea motocicletei la competiţie, este dispus să o cumpere. Tocmai de aceea, „café racer-ul“ Yamaha a primit accesorii potrivite viitorului proprietar. Mai precis, a fost „ornat“ cu câteva seringi, adaptate şi funcţionale. „Ideea este adresată clientului. Este medic şi am vrut să facem ceva ce-l reprezintă. Seringile indică nivelul de benzină şi de lichid de frână“, spune şeful atelierului.

echipa

 Echipa care a lucrat la creearea motocicletei FOTO Ceciliu Tabără

După ce au ajuns toate piesele la Botoşani şi a fost stabilit conceptul, echipa de la atelier a avut la dispoziţie doar 30 de zile pentru terminarea motocicletei. Au urmat zile de foc, povesteşte Cătălin Stary. Toată echipa a muncit cot la cot. A sudat, tăiat, modelat, reinventat. Nu era timp de greşeli, iar „Moşul“ a avut grijă ca totul să fie cum trebuie. 

„S-a muncit câte 10-12 ore pe zi“, precizează liderul atelierului. În ultima zi din „deadline“, pe 28 ianuarie, echipa a ajuns la punctul în care a putut să-şi admire noua operă de artă, un „café racer“ de anii ‘60, în care a strecurat lemn, alamă şi seringi. Satisfăcut, „Moşul“ a turnat benzină în rezervor, a verificat din nou întreg ansamblul şi „a dat o cheie“. 

Motorul a pornit şi a fost turat cu atenţie. „Moşul“ a dat satisfăcut din cap şi a dat verdictul: motorul este gata pentru a participa la Yamaha Yard Built. Motocicleta a primit numele „Fine Cut“, iar fotografii realizate de organizatori au fost postate la secţiunea de votare a site-ului Yamaha Yard Built. Este singura motocicletă din România aflată în această competiţie selectă. În acest moment, sunt 26 de modele participante în competiţie. 

 

„Moşul“, şeful artiştilor, fost angajat la Harley Davidson

La atelierul din Botoşani se repară şi se customizează motociclete de mai bine de 3 ani. Administratorul service-ului spune că este unul dintre puţinele din România. „Reparăm motociclete după toate normele şi toate legislaţiile în vigoare. Suntem singurul atelier atestat din judeţul Botoşani în acest domeniu. De customizare, nici nu mai spun, sunt extrem de puţine ateliere în Moldova sau chiar în ţară care efectiv creează modele unicat de motociclete. Suntem şi foarte căutaţi de pasionaţii de motociclete din toată ţara. Avem comenzi din Târgu Mureş, Cluj, Iaşi, Timişoara, Bucureşti“, spune Claudiu Niculăeş, şeful atelierului. În spatele întregului concept de custom-bikes de la Botoşani se află Cătălin Stary un om cu o mare experienţă în domeniu. 

Cunoscut în „fraţiile moto“

Cătălin, un personaj cunoscut în comunităţile de motociclişti din România, este considerat de bikeri un mecanic deosebit de priceput şi un artist foarte talentat. „Moşul“, cum îi spun prietenii din „frăţiile moto“ a lucrat în trecut la Harley Davidson. „Atelierul de custom-bikes a prins contur datorită lui Cătălin, care are o experienţă vastă în domeniu. Ştiu că a lucrat cinci ani la Harley Davidson în Germania, apoi 2 ani în Spania la aceeaşi celebră companie. Într-un final, s-a întors acasă şi a vrut să deschidă ceva aici. Ne-am găsit la Botoşani. Iniţial, a vrut să închierieze la mine un spaţiu la atelier, după care am găsit o formulă de a lucra împreună. Şi aşa a apărut atelierul“, povesteşte Niculăeş. În trei ani, în atelierul plin cu scule, imagini cu motoare şi muzică heavy-metal, au luat naştere mai multe motociclete unicat. „Moşul“ şi echipa sa de pasionaţi de motoare au transormat la cererea clienţilor orice tip de motocicletă. 

Motociclete cu personalitate 

„Fiecare custom-artist îşi imprimă personalitatea în opera sa. Este până la urmă o lucrare artistică, chiar dacă se naşte din ulei, scântei şi material dur“, ţine să precizeze Cătălin Stary. Artistul botoşănean nu întinde vorba despre viaţa sa personală, dă de înţeles că este doar a lui şi aşa trebuie să rămână. Despre pasiunea sa vorbeşte însă deschis şi cu plăcere. 

alimentare

”Moşul” lucrând la o motocicletă FOTO Cătălin Onofrei

Se sprijină pe şaua unei motociclete, trage cu sete din ţigară şi explică cum ia naştere o motocicletă unicat. „În primul şi în primul rând trebuie imaginaţie. Iar când construieşti o motocicletă pentru un client este important să-l cunoşti. O discuţie cu un client de 20 de minute, jumătate de oră, îţi va da o imagine. Aşa ajungi să ştii pentru cine trebuie să construieşti şi ce trebuie să construieşti. Te uiţi la el, vezi cum se îmbracă, cum se comportă, cum vorbeşte. Motocicleta îi va reflecta personalitatea, hobby-urile. Va fi un unicat care trebuie să rezoneze cu cel care îl conduce“, adaugă Stary. 

Echipa lui lucrează şi câte 10-12 ore zilnic, când e nevoie, pentru a crea o operă de artă pe două roţi. Taie la strung, modelează, fac piese din nimic şi din aproape orice material. „Moşul“ spune că tot ce iese din mâna lor este operă de artă, dar 100% funcţională, nu doar un bibelou de admirat în garaj sau în vitrină. 

Vă recomandăm să citiţi şi următoarele ştiri:

Trei antreprenori vor să relanseze producţia de motociclete Mobra

Marş al bikerilor, la Chişinău. Cum sunt comemorate victimele accidentelor rutiere

Botoşani



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite