articolul anterior articolul urmator

Lupii dacici, misterioşii războinici care se transformau în fiare după ritualuri iniţiatice. Erau de neînvins în luptă

72
23 May 2015 02:03:19
Autor: Cosmin Pătraşcu Zamfirache
Războinici daci erau renumiţi pentru ferocitatea atacurilor FOTO indraznim.ro
Războinici daci erau renumiţi pentru ferocitatea atacurilor FOTO indraznim.ro

72 Comentarii

ENSVDC
23.05.2015, 10:00:18

http://monoskop.org/images/5/5f/Eliade_Mircea_De_la_Zalmoxis_la_Genghi_Han_1995.pdf La link-ul de mai sus se gaseste lucrarea lui Eliade, mentionata in articol. De citit pentru cei cu adevarat interesati de istoria dacilor. Nu istoria de pe forumuri, promovata de o mana de lefegii. "Un popor care nu isi cunoaste istoria este ca un copil care nu isi cunoaste parintii", spunea Nicolae Iorga. Cititi! Cunoasteti! Eu am inceput sa citesc si istoria ungurilor.

+9 (13 voturi)
Zsoldos Maria
23.05.2015, 12:37:17

Cum o citesti? (istoria ungurilor) In traducere sau in original?

-5 (19 voturi)
ENSVDC
23.05.2015, 13:26:11

Citesc cum pot. Si aflu tot felul de lucruri. Spre exemplu, fii atent ce spun unii despre chestia din avatarul tau (btw babeta anterioara parea mai nostima). Citez: ,,Sfânta Coroană maghiară, falsul fundament al iredentismului Ungariei. Sfânta Coroană maghiară presupus catolică, este de fapt ortodoxă şi nu provine de la Roma ci de la Constantinopol, fiind folosită în prezent de propaganda Gărzii Maghiare. Actualul simbol al Ungariei (prezent pe stemă, drapel şi monede) coroana în cauză este atribuită în mod eronat primului rege al Ungariei, canonizat ca Sfântul Ştefan în anul 1083. În prezent este folosită ca simbol al unităţii maghiarilor de pretutindeni fiind înconjurată de mituri susţinute propagandistic fără nici o legătură cu realitatea. Autorităţile de la Budapesta au nevoie de acest simbol găzduit în Parlamentul maghiar pentru a susţine teoria unităţii teritoriilor aflate în trecut sub stăpânirea regatului medieval maghiar sau a Imperiului Habsburgic. Deşi istoricii maghiari sunt aprigi în a contesta etnogeneza poporului român, totuşi istoricii români nu s-au prea aplecat asupra adevăratei origini a elementului central al iredentismului maghiar. În anul 2003, istoricul maghiar Laszlo Peter, profesor de istorie a Ungariei în cadrul University College din Londra, a publicat un studiu intitulat “Sfânta Coroană a Ungariei – Vizibil şi Invizibil”, în care face o analiză detaliată a evoluţiei simbolurilor ataşate acesteia de-a lungul timpului, în funcţie de conjunctura politică. Subliniind faptul că această coroană, poate cea mai importantă relicvă a Ungariei, nu a fost analizată suficient de mult pentru a pune capăt speculaţiilor referitoare la originea şi doctrina sa, Peter afirmă că, pornind de la o cercetare pur istorică, a ajuns la o serie de concluzii extrem de interesante, care nu pot fi separate de factorul politic. Origine papală neconfirmată Coroana Sfântului Ştefan este înconjurată de o seamă de legende, însă nici una din sursele istorice nu atestă clar faptul că primul rege al Ungariei ar fi primit coroana păstrată până în ziua de azi chiar de la Vatican. O primă relatare referitoare la originea coroanei provine de la episcopul Hartvik care a scris în jurul anului 1100-1110 o biografie a regelui că “Papa” (fără să-l identifice) i-a trimis regelui Ştefan “binecuvântarea sa şi o coroană”. O altă variantă a legendei, apărută în jurul anului 1200, susţine că regel Ştefan l-ar fi trimis pe episcopul Astrik de Esztergom la Roma solicitând o coroană, care i-a fost trimisă – lipsind însă o descriere a acesteia. “Legenda Sfântului Ştefan” – scrisă cel mai probabil în jurul anului 1083, data canonizării regelui, la aproape 50 de ani de la moartea sa – susţine că “în al cincilea an de la moartea tatălui său i-au adus o scrisoare papală cu binecuvântări şi alesul Domnului a fost pus rege şi a fost uns cu ulei şi a fost încoronat cu o diademă regală”. Relatările cele mai apropiate de evenimentele din timpul vieţii Sfântului Ştefan nu fac posibilă identificarea coroanei existente în prezent cu cea trimisă de la Vatican. În plus, documentele păstrate în arhivele Sfântului Scaun nu fac nici un fel de referire la o astfel de trimitere. Coroana maghiară catolică este coroană bizantină ortodoxă Coroana Sfântului Ştefan este alcătuită din trei elemente, conform cercetătorilor maghiari: coroana greacă, coroana latină şi crucea. Coroana greacă este formată dintr-o diademă înaltă de 5,2 centimetri şi cu un diametru de 20,5 centimetri, fiind realizată din aur şi decorată cu mai multe reprezentări bizantine religioase şi laice. Imaginea din faţă, realizată din email, îl reprezintă pe Iisus Hristos Pantokrator (Cel Atotputernic). Imaginea lui Iisus este încadrată de reprezentările Arhanghelilor Mihail şi Gabriel, urmate de cele ale martirilor Gheorghe şi Dumitru şi Cosmas şi Damian. La spatele diademei greceşti se găseşte o reprezentare a împăraţilor bizantini Mihail Dukas al VII lea şi Constantin Porfirogenetul. Lângă acestea este reprezentat regele maghiar Geza I, având alături o inscripţie în limba greacă “Lui Geza I, credinciosul rege al turcilor” – descriere confirmată de izvoarele bizantine contemporane care îi denumeau pe maghiari “turci”. Datele între care au domnit suveranii reprezentaţi pe “Coroana Sfântului Ştefan” – şi anume Mihail Dukas al VII lea (1071-1078) şi Geza I (1074-1077) – coincid astfel că informaţiile privind pe adevăratul donator şi adevăratul recipient al coroanei se găsesc chiar pe obiectul care a devenit simbolul ideologiei ungariste. Nu este nicidecum vorba de Papă şi Sfântul Ştefan, ci de bazileul Bizanţului şi “loialul” său rege Geza I, căsătorit cu o prinţesă bizantină în anul 1075. Istoriografia maghiară preferă să nu trateze tema relaţiilor de supunere ale primilor regi maghiari faţă de Bizanţ, afirmând cât mai vocal însă relaţia cu Biserica Catolică. Aşa numita “coroană latină” nu reprezintă nimic, fiind de fapt un adaos ulterior, format din patru benzi de aur late de 5,2 centimetri ataşate la diadema bizantină şi unite pentru a forma o cupolă. Pe aceste benzi sunt reprezentaţi opt din cei doisprezece apostoli şi Iisus Hristor, iar literele şi stilul acestor reprezentări indică de asemenea un atelier bizantin de secol XI, însă adevărata funcţie a acestor patru benzi de aur pare să fi fost aceea de decorare a unui relicvariu sau altar. Crucea din vârful coroanei maghiare ar fi fost adăugată în secolul al XIV lea şi nu are nici o legătură cu restul ansamblului, lipirea ei stricând imaginea lui Iisus Hristos. Specialiştii au apreciat că după dimensiuni şi stil, “coroana greacă” este de fapt o coroană femeiască, cel mai probabil intrând în propietatea casei regale maghiare o dată cu căsătoria regelui Geza I cu o prinţesă bizantină al cărei nume a rămas necunoscut.'' Bref, o coroana feminina pentru un user cu nume de femeie. Inspirata alegere.

+9 (19 voturi)
Zsoldos Maria
23.05.2015, 13:37:12

Am auzit ca nici Mos Craciun n-ar exista in realitate... Auzi, tinere... Nu mai citi istoria Ungariei din Cancan, Click sau Romania Mare. Sunt studii serioase cu privire la originea si datarea coroanei maghiare. Se stie de 2 secole ca este compusa din doua parti independente, una dintre ele fiind bizantina (Corona Graeca) iar cealalta latina. Forma actuala a coroanei dateaza din jurul anului 1150 (cand voi nu erati nicaieri) din timpul regelui Bela al III-lea. Nimeni nu sustine ca aceasta coroana a existat in timpul lui Stefan cel Sfant, e doar o traditie populara, lamurita inca in anii 1700 de oamenii cu pregatire in domeniu.

-10 (24 voturi)
Zsoldos Maria
23.05.2015, 13:40:40

Deci oricum am lua-o, Sfanta Coroana are aproape 900 de ani dovediti, adica e aproape milenara, una dintre cele mai vechi coroane europene, simbolul statalitatii maghiare.

-9 (23 voturi)