Succes total al unei trupe de teatru româneşti pe plan internaţional. ” Unchiul Vanea” a ridicat sala în picioare, în Ucraina

0
Publicat:
Ultima actualizare:
”Unchiul Vanea” a fost un succes la Cernăuţi FOTO Cosmin Zamfirache
”Unchiul Vanea” a fost un succes la Cernăuţi FOTO Cosmin Zamfirache

Unul dintre cele mai bune teatre de provincie din România a impresionat la un important festival din lumea slavă. Mai precis, Teatrul ”Mihai Eminescu” din Botoşani a ridicat sala în picioare, la Cernăuţi, cu spectacolul ”Unchiul Vanea”, după Anton Cehov, în cadrul unei manifestări la care au participat cele mai bune trupe de teatru din Ucraina.

În perioada 21-30 octombrie la Cernăuţi, a avut loc unul dintre cele mai important festivaluri de teatru din Ucraina şi în general zona est-slavă. Este vorba despre Festivalul de Comedie ”Aplauzele de Aur ale Bucovinei”, ajuns la cea de-a XII ediţie şi la care participă cele mai bune trupe de teatru din Ucraina, precum cele ale teatrelor naţionale din Kiev, Odessa sau Lviv. 

Totodată au fost invitate şi trupe din alte ţări. Unul dintre aceşti invitaţi a fost şi Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoşani, unul dintre cele mai bune teatre municipale din România. De altfel actorii botoşăneană au reuşit să ridice sala în picioare la Cernăuţi cu spectacolul ”Unchiul Vanea„ după Anton Cehov, impresionând mai ales prin măiestrie artistică dar şi printr-o scenografie absolut senzaţională.

Un spectacol cu aer avant-garde brodat pe rădăcini adânci

Spectacolul ”Unchiul Vanea” al Teatrului ”Mihai Eminescu” din Botoşani a fost prezentat publicului româno-ucrainean pe data de 28 octombrie, în superba sală de spectacol a Teatrului ”Olga Kobyleanska”, o construcţie cu o arhitectură impresionantă care îmbină uluitor stilul baroc cu rococo şi evident cu o amprentă de seccesion. Introducerea în atmosfera cultural-artistică a evenimentului a fost realizată, chiar de la intrarea în teatru, de un grup de muzicieni ai Filarmonicii din Cernăuţi, care au interpretat pentru spectacori fragmente muzicale clasice sau adaptări moderne. 

După căderea cortinei şi sunetul gongului, în faţa unei săli arhipline, actorii botoşăneni au aruncat vraja şi au transpus publicul în lumea unchiului Vanea, măcinată de angoasă, frustrare, neîmplinire, lipsă de perspectivă şi o plictiseală aproape maladivă, în vâltoarea căreia protagoniştii îşi căutau salvarea prin iubire sau uitare. ”Unchiul Vanea„, în regia Antonellei Cornici, deasemenea profesor la Universitatea de Arte ”George Enescu” din Iaşi, sondează mai degrabă trăirile personajelor şi radiografiază conflictele care ajung să se întretaie pe tot parcursul spectacolului. În ”Unchiul Vanea” al Antonellei Cornici, totul se petrece pe moşia fostei soţii a profesorului pensionar, cu aere de savant, Alexandr Serebreakov. 

dafdsfsf

”Unchiul Vanea” la Cernăuţi FOTO Cosmin Zamfirache

Moşia este îngrijită de Vanea, fratele fostei sale soţii, alături de Sonia, fiica lui Serebreakov, din prima căsătorie. Aici mai locuiesc şi alte personaje pitoreşti precum Ilia Telegin, dădaca Marina dar şi mama lui Vanea, Maria Voiniţkaia. Profesorul Serebrakov vine la moşie alături de noua sa soţie, frumoasa Elena Andreevna. În zona locuieşte şi doctorul Astrov. Spectacolul prezintă de fapt atât dramele interioare ale personajelor dar şi multiplele conficte care apar între acestea. Unchiul Vanea este atât povestea intelectualului de la ţară care şi-a ratat viaţa din punct de vedere profesional şi amoros, printr-o sumedenie de sacrificii şi neputinţe dar şi cea a frumoasei Elena Andreevna, supapa care a eliberat frustrările şi neîmplinirile acumulate în aparent tihnita viaţă de la ţară. Pe scurt, un spectacol care se concentrează nu pe naraţiune ci mai mult pe introspecţie, reacţie şi intensitate. 

O scenografie cât o mie de cuvinte

Un rol foarte important la ”Unchiul Vanea” în regia Antonellei Cornici, l-a avut scenografia semnată de Alina Dincă Puşcaşu. Se poate spune că scenografa ieşeancă a făcut minuni, reuşind să introducă publicul într-o atmosferă căreia cu greu îi putea orice rezista. Un amestec aproape hipnotic de avant-garde şi gotic, o lumea decrepită a aparenţelor abia ţinute în frâu. Efectiv o scenografie care aproape respira în ritmul trăirii interioare a personajelor. De altfel critica de specialitate ucraineană a remarcat realizarea excepţională a Alinei Dincă Puşcaşu. Totodată la atmosferă a contribuit şi coloana sonoră inedită realizată cu o adaptare muzicală după ”The Doors”, de George Dancu şi Cosmin Lupan. Mai mult decât atât, light-design-ul a fost realizat de Lucian Moga. 

Actori aplaudaţi în picioare

Pe parcursul a două ore de spectacol, taletanţii actori botoşăneni au impresionat publicul atât prin emoţia transmisă cu o intensitate aproape fizică dar şi prin măiestria artistică. La sfârşitul spectacolului au fost aplaudaţi în picioare de întreaga sală. La spectacol au participat şi oficialităţi din Ucraina iar actorii botoşăneni au fost felicitaţi de consulul general al României la Cernăuţi, Irina Loredana Stănculescu.

 Din distribuţie au făcut parte, actori de top ai teatrului botoşănean precum Ioan Creţescu( Vanea), Gina Pătraşcu Zamfirache( Elena Andreevna), Marius Rogojinschi( Serebreakov), Alexandra Vicol( Sonia), Lenuş Teodora Moraru( Maria Voiniţkaia), Petruţ Butuman( Teleghin), Sorin Ciofu( Astrov), Irina Mititelu( dădaca Marina). Coregrafia a fost realizată de Victoria Bucun.

Vă recomandăm să citiţi şi următoarele ştiri:

 Interviurile FNT Selecţionerul Marina Constantinescu, la finalul festivalului: „Bucuria de a fi împreună la teatru rămâne“ VIDEO

Împreună.La FNT, ediţia 2018

Botoşani



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite