Începe proiectarea podului peste Dunăre de la Brăila: va fi pe locul trei în Europa ca lungime a deschiderii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Aşa va arăta podul de la Brăila FOTO Studiu fezabilitate
Aşa va arăta podul de la Brăila FOTO Studiu fezabilitate

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a dat ordinul de începere a proiectării şi execuţiei podului peste Dunăre de la Brăila. Consorţiul italiano-japonez care a câştigat contractul de 2,35 de miliarde de lei are la dispoziţie 12 luni pentru proiectare, după care trebuie să înceapă construirea podului.

Podul peste Dunăre de la Brăila, cel mai important proiect de infrastructură demarat în estul României după 1989, este a intrat în linie dreaptă. Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunţat că a emis ordinul de începere a proiectării podului, etapă pentru care concernul italo-japonez care a câştigat licitaţia are la dispoziţie exact 12 luni, în conformitate cu contractul semnat pe 15 ianuarie 2018, chiar la finalul mandatului premierului Mihai Tudose.

Conform contractului, asocierea dintre Astaldi SpA (Italia) şi  IHI Infrastructure Systems CO.Ltd (Japonia) ar trebui să treacă la construirea efectivă a podului în martie 2019, iar în martie 2022 este prevăzut să se facă recepţia finală. Există, cum era de aşteptat, şi un scenariu pesimist, potrivit căruia, pentru situaţii de forţă majoră, finalizarea contrucţiei s-ar putea amâna cu 12 luni, respectiv până în martie 2023. Garanţia lucrărilor va fi de 120 de luni (10 ani), răstimp în care orice problemă va fi corectată pe cheltuiala constructorului.

Valoarea totală a investiţiei se va ridica la 2,35 miliarde de lei, cu tot cu taxele aferente (adică undeva la peste 510 de milioane de euro) şi include nu doar construirea podului suspendat peste fluviu, ci şi a drumurilor de conexiune ce vor fi făcute de la zero pe malul tulcean. Ele sunt în lungime totală de 23,4 kilometri, cu două secţiuni: drumul principal Brăila – Jijila, cu o lungime 19,095 km şi drumul de legătură cu DN22 Smârdan – Măcin, în lungime de 4,328 km.

Aici va fi podul peste Dunăre de la Brăila FOTO C Crângan

Aici va fi podul peste Dunăre de la Brăila FOTO C Crângan

Unul dintre capetele podului (cel dinspre vest) va fi amplasat între Galaţi şi Brăila, în amonte de confluenţa Dunării cu Siretul, la circa un kilometru de Brăila şi aproximativ şase kilometri de Galaţi. După cum este stipulat în caietul de sarcini, se va asigura conexiunea rutieră cu drumul european E87 (care merge spre Galaţi şi Vama Giurgiuleşti, precum şi cu drumurile naţionale 2A, 21, 22, 22B şi 23.

Capătul de pe malul dobrogean al fluviului se va lega cu infrastructura rutieră în apropiere de oraşul Măcin şi va asigura continuarea E87 către Tulcea şi va face jocţiunea şi cu cel mai scurt drum dintre Moldova şi Litoral: DN 22D.

Harta cu amplasamentul podului de la Brăila FOTO Studiu Fezabilitate

Harta cu amplasamentul podului de la Brăila FOTO Studiu Fezabilitate

„Bineînţeles că s-a avut în vedere şi racordarea la drumurile de mare viteză, aici vorbesc de drumurile Iaşi-Bacău-Focşani - Galaţi - Brăila şi Brăila – Tulcea-Constanţa, astfel încât acest pod să fie pus în valoare. Acest obiectiv are în vedere legăturile dintre aceste zone şi să genereze dezvoltare economică în regiune”, a explicat directorul general al CNAIR, Ştefan Ioniţă, în momentul semnării contractului.

Va fi al treilea pod din Europa ca deschidere

Odată finalizat, podul peste Dunăre de la Brăila va intra în rândul marilor construcţii de acest fel din Europa. După câte afirma fostul ministru al Transporturilor, Felix Stroe, „va fi al treilea proiect de acest gen ca mărime, ca lungime a deschiderii centrale, din Europa, un motiv de mândrie pentru România pentru că are capacitatea de a realiza aşa ceva”.

Podul suspendat peste Dunăre, structura principală din cadrul proiectului, va avea o lungime de 1.974,3 de metri, din care 1.120 metri reprezintă deschiderea centrală. La aceasta se adaugă două deschideri laterale de 489,65 metri, pe malul dinspre Brăila şi 364,65 metri pe malul dinspre Tulcea. De o parte şi de alta vor fi construite şi două viaducte de acces în lungime de câte 110 metri.

Aşa va arăta podul de la Brăila FOTO Studiu fezabilitate

Aşa va arăta podul de la Brăila FOTO Studiu fezabilitate

Lăţimea totală a podului va fi de 31,7 metri. Calea pe pod va avea 22 metri şi va fi alcătuita din patru benzi de circulaţie de câte 3,5 metri lăţime fiecare, patru benzi de încadrare de câte 0,5 metri lătime, două acostamente de 1,50 m lăţime şi o zona mediană cu lăţimea de trei metri. La acestea se adaugă, de o parte şi de alta, două benzi adiţionale pentru trafic pietonal, biciclete şi întreţinere, trotuarele având de câte 2,8 m  lăţime fiecare.

Sistemul de suspendare cuprinde un cablu principal şi tiranţi verticali de legătura între tablier şi cablul principal. Blocurile de ancorare sunt integrate în teren, în afara digurilor de apărare. Gabaritul pe verticală al podului va fi de cel puţin 38 m de la nivelul maxim de inundaţie al Dunării, astfel încât să fie îndeplinite criteriile de navigaţie fluvială.

Problema bugetului, în ceaţă

Cu toate că ordinul de începere a proiectării a fost deja dat, rămâne nebuloasă problema finanţării. Pentru anul 2018, Ministerul Transporturilor a bugetat doar 23,8 milioane de lei, adică doar 1%  din valoarea proiectului. Nu este clar deocamdată dacă această sumă va fi de-ajuns pentru a acoperi proiectarea, exproprierile de terenuri şi alte cheltuieli ce ar trebui realizate încă din acest an (avize, organizare de şantier, aprovizionarea primară),  astfel încât să nu se tergiverseze derularea proiectului încă din debutul său.

De altfel, analiza cost-beneficiu din cadrul studiului de fezabilitate al proiectului arată că proiectarea şi achiziţia terenurilor ar avea o pondere de circa 5,4% din total, adică de 5,4 ori mai mult decât au alocat guvernanţii pentru această etapă.

Brăila



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite