Cum a ajuns un vechi soi de roşii româneşti în rafturile unui important supermarket

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Roşia „Buzău 1.600“, soi creat în anii ’80 la Staţiunea de Cercetare-Dezvoltare pentru Legumicultură Buzău, a ajuns deja în reţeaua Lidl din toată ţara. Producătorii locali care lucrează pentru retailerul german în cadrul platformei „Cultivat în România, specific românesc“ au scos deja pe piaţă primele roşii „Buzău 1.600“, una dintre cele mai apreciate tomate româneşti.

În Băleni, judeţul Dâmboviţa, sunt patru fermieri care au contract cu Lidl pentru cultivarea şi livrarea roşiei „Buzău 1.600“, iar Vasile Bolovan este unul dintre ei. Acesta a contactat retailerul pe internet, în urmă cu doi ani. „Eu livrez de şapte ani la un alt supermarket mare şi pentru că m-au deranjat cu nişte produse am zis să încerc colaborări şi în alte părţi. Am început să mă loghez pe internet la fiecare hipermarket din România, iar primii care mi-au răspuns au fost cei de la Lidl. Mi-au zis dacă pot să cultiv pentru ei roşia de Buzău şi le-am zis că da. Directorul pe achiziţii de la acea vreme mi-a propus o întâlnire ca să semnăm nişte contracte, ceea ce s-a şi întâmplat în trei zile“, a declarat Vasile Bolovan.

În perioada verii, Bolovan furnizează zilnic în depozitele cu temperatură controlată de la Chiajna şi Nedelea peste 600 de kilograme de roşii. Cumpărătorul i-a impus standarde ridicate pentru marfa acceptată. „Aceste roşii se culeg atunci când sunt pe jumătate roşii, în pârgă, cum spunem noi, şi se livrează în cartoane speciale, cu sigla «Buzău 1.600», cu nişte abţibilduri pe ele. Livrez 150 de baxuri pe zi a câte 4,5 kilograme de roşii în ultimele zile. Trebuie să aibă între 200 şi 250 de grame, iar diametrul trebuie să plece undeva de la aproximativ 80 de milimetri, până ce corespunde cu greutatea de 250 de grame. Analizele sunt foarte stricte şi nu se acceptă peste 0,25 concentraţie de pesticide şi insecticide“, precizează cultivatorul dâmboviţean.

El mai spune că preţul se negociază la începutul contractului, însă valoarea diferă de la o lună la alta. A pornit în acest proiect cu 25.000 de răsaduri de tomate, luate de la Staţiunea de Cercetare-Dezvoltare pentru Legumicultură Buzău, partener al reţelei Lidl în programul „Cultivat în România, specific românesc“.

„În 2016, cei de la Lidl ne-au propus o degustare cu mai multe tomate de la noi din staţiune. Le-au etichetat cu numere şi au luat de pe stradă subiecţi care au dorit să participe la o degustare. După ce au strâns notele de la aceştia, au mers la Facultatea de Horticultură, pentru a consulta profesioniştii. La fel, s-au făcut degustări cu specialiştii de aici pe mai multe soiuiri. Punctajul maxim a fost adunat de soiul «Buzău 1.600», atât de la subiecţii de pe stradă, cât şi de la profesionişti“, spune Costel Vânătoru, cercetător la Staţiunea Legumicolă din Buzău. Potrivit specialistului, acest soi creat în anii ’80 de doctorul Cristea Chiru a fost ales pentru gust şi aspect.

Imagine indisponibilă

„La vremea respectivă nu erau solarii şi erau cultivate în câmp, pe arac, cu creştere nedeterminată. Doctorul Chiru a zis că tomatele nu trebuie să stea pe sol şi aşa a creat acest soi cu fructul mare, zemos, foarte gustos, care a fost apreciat de cultivatori până prin anii ‘90, când au venit hibrizii de afară, mai productivi. Gustul lui e dat de amestecul acesta echilibrat între dulceaţă şi aciditate. Soiul de masă trebuie să aibă şi dulceaţă, dar să şi înţepe uşor la limbă. Cel fad este pentru industrializare“, spune Costel Vânătoru. În spaţii protejate, roşia „Buzău 1.600“ poate fi recoltată după 15 iunie, iar la câmp, după 15 iulie.

Staţiunea de cercetare legumicolă din Buzău a primit solicitări ferme din partea mai multor reţele de magazine pentru comercializarea de soiuri de legume exotice, cu forme şi culori atipice, cum ar fi roşiile tigrate, vinetele albe, castravetele anti-diabet, kiwano sau ardeii iuţi multicolori.

Buzău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite