Atelierele-şcoală, încremenite în timp. La Liceul Auto, se face practică pe echipamente din anii '70: „Copiii vor mai mult. De ce nu le-am oferi?“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Elevi de la Liceul Auto,în atelierul de practică FOTO I.S.
Elevi de la Liceul Auto,în atelierul de practică FOTO I.S.

În plină criză de specialişti pe piaţa muncii, Liceul Tehnologic Transporturi Auto este singurul din judeţul Călăraşi şi printre puţinele şcoli din ţară care oferă o meserie. După absolvirea şcolii profesionale sau a liceului, copiii pleacă de aici cu o calificare:  tehnician în transporturi auto, mecanic auto, tinichigiu-vopsitor auto, tehnician electrician-electronist auto şi îşi găsesc uşor un loc de muncă.

Pe deasupra, după finalizarea studiilor aici, tinerii obţin şi permisul auto, categoria B. Cei care optează pentru studii postliceale vor obţine calificări pentru maistru electromecanic auto şi tehnician transporturi auto intern şi internaţional.

Cu toate acestea, copiii sunt nevoiţi să facă orele de practică în ateliere rămase la nivelul anilor '70, pentru că dotările au fost, de-a lungul anilor, din ce în ce mai puţine, preocuparea autorităţilor fiind aproape inexistentă. Liceul are în prezent doar 300 de elevi, faţă de 1.500 câţi figurau înscrişi la începutul anilor '90 şi, în ciuda, neajunsurilor continuă să supravieţuiască. Claudia Păvălaşc, directorul unităţii de învăţământ, de profesie inginer, predă discipline tehnice din anul 2000.

Imagine indisponibilă

Spune că dotările nu sunt suficiente şi ar trebui să existe un program naţional pentru echiparea acestor ateliere. „Din 6 ateliere cât aveam, doar 3 sunt funcţionale. Sper să iasă soarele şi pe strada noastră. La începutul anilor 90 a exista un program pentru doatarea laboratoarelor de chimie, fizică, biologie. Cred că acest lucru ar fi util şi astăzi. Să reabilităm, să avem dotări moderne. Avem o relaţie foarte bună cu agenţii economici, copiii fac practică în service-uri autorizate din oraş, dar cred că s-ar putea face mai mult pentru instruirea lor”, e de părere dascălul.

Dotările necesare se ridică la 100.000 de lei

Aurel Peicu este profesor de mai bine de 30 de ani la Liceul Auto şi spune că în prezent este loc şi de mai bine dacă ar există o reală preocupare pentru şcolile cu profil auto.

calarasi liceu

„Înainte aveam un parc auto format din 14 autovehicule, 11 camionae şi 3 autoturisme. Din 2013, ni s-a luat şi dreptul de a şcolariza pe categoriile de mărfuri C şi CE, care pentru noi, şi vorbesc aici de toate liceele cu profit auto din ţară, o fost o lovitură, un recul. Copiii vor mai mult; o calificare o au după terminarea studiilor, dar vor şi permis auto pentru o şansă în plus pe piaţa muncii. De ce nu le-am oferi acest lucru? Şcolarizarea pe categorii mari de autovehicule însemna o oportunitate uriaşă. Avem absolvenţi din seriile anterioare care sunt şoferi de autobuz, de autocamioane, este altceva, este alt tonus când îi vedem realizaţi", declară profesorul.

calarasi liceu

El spune că sunt şi copiii care şi-au deschis service-uri în oraş şi cu care unitatea şcolară are o relaţie de colaborare foarte bună. Cadrul didactic consideră necesară o reabilitare. "Să dispunem de aparatură modernă, de testere, de motoare din nouă generaţie, pe copil să-l familiarizăm cu ceea ce se găseşte pe piaţă în prezent. Cu ce avem, noi reuşim să ne dezvoltăm, pentru că principiul unui motor nu s-a schimbat în ultimii 50 de ani. Aici elevul învaţă teorie, îşi formează o bază solidă a cunoştinţelor, dar în practică lucrurile sunt puţin diferite. Trebuie reţinut faptul că agenţii economici de profil din rândul elevilor noştri îşi recrutează angajaţii”,  povesteşte profesorul.

Imagine indisponibilă

Pentru dotările şi reabilitările de la Liceul Auto, spun dascălii, ar fi nevoie de 100.000 de lei.

Avem cunoştinte teoretice solide

La rândul lor, şi elevii cred că ar fi necesară o implicare mai mare a celor competenţi pentru dezvoltarea bazei materiale. „Sunt, într-adevăr, motoare vechi, dar reuşim să ne descurcăm. Cred că sunt foarte importante noţiunile de bază, iar noi avem cunoştinte teoretice solide. Profesorii ne sunt de mare ajutor, ne îndrumă în tot ceea ce facem. Sunt cam vechi dotările, ne-am dori ateliere modernizate, dar eu cred că putem face faţă situaţiei existente. Pe mine, teoria mă ajută foarte mult la orele de practică efectuate în service”, este de părere Vlad Dobrin, elev în clasa a XI-a.

Şi Mihai Neagu, elev tot în clasa aXI-a, calificat la Consursul judeţean pentru Şcolile Profesionale pe meserii, spune că este fascinat de mecanică şi că şi-ar dori să devină antreprenor în domeniul auto, după terminarea studiilor, să dezvolte o reţea de service-uri în oraş.

calarasi liceu

„Îmi place să învăţ lucruri noi, tot ce ţine de automobile, am fost instruit aici de la zero, dar cu multă muncă, implicare şi ajutorul profesorilor am căpătat experienţă”, povesteşte adolescentul.

Pe lângă mecanică, el este pasionat şi de şah. Este singurul elev din judeţ care s-a calificat la Olimpiada Naţională de Şah, programată să aibă loc în luna mai 2019, la Iaşi. „Şahul mi-a dezvoltat liberul arbitru, îmi stimulează creativitatea şi fantezia, ceea ce îmi este de folos în viaţa reală”, spune elevul.

Şcoală de şoferi profesionişti

Înfiinţată la 15 iunie 1965, unitatea de învăţâmânt era printre cele mai bine cotate din România, aici fiind recrutaţi candidaţi din toată ţara pentru a învăţa într-o şcoală de şoferi profesionişti. În primii ani, cursurile s-au desfăşurat într-un local al unei foste unităţi militare, ce dispunea de 30 de săli de clasă  şi de un parc auto format din 23 de camioane ” Steagul Roşu”.

Imagine indisponibilă

Începând din 1976, Şcoala de şoferi profesionişti  devine Grupul Şcolar de Transporturi Auto Călăraşi având dublă subordonare (faţă de Ministerul Învăţământuluişi faţă de Ministerul Transporturilor), recrutându-şi candidaţii din Călăraşi şi din localităţile învecinate.

Din 1981 şcoala funcţionează în actualul local din Călăraşi, strada Oborului nr.2, şi este  dotat cu 21 de săli de clasă şi laboratoare, precum şi ateliere pentru practică.

calarasi liceu

Din 1983, Grupul Şcolar de Transporturi Auto Călăraşi îşi pierde dubla subordonare, rămânând doar în subordonarea Ministerului Educaţiei, Cercetării Tineretului şi Sportului, căpătând denumirea de Liceul Industrial Nr.4 Călăraşi până în 1990, când redevine Grupul Şcolar de Transporturi Auto Călăraşi. Începând cu decembrie 2012, scoala îşi schimbă denumirea în Liceul Tehnologic Transporturi Auto Călăraşi.

Călăraşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite