Cum poţi evita înşelăciunile cu suport tehnic fals şi cum operează escrocii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Fraudele cu suport tehnic fals sunt infracţiuni cibernetice, prin care persoane ce pretind că oferă suport tehnic în numele unei companii furnizor de tehnologie (de exemplu, Microsoft), escrochează persoane care utilizează dispozitive de tip computer sau laptop.

Poliţia Română, Microsoft şi Centrul Naţional de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică (CERT-RO) au organizat un eveniment dedicat prevenirii şi combaterii înşelăciunilor cu suport tehnic fals, sfătuind consumatorii români cum să evite asemenea fraude.

În cazul acestei escrocherii, victimele sunt abordate sub pretextul nevoii urgente de reparare a unei false probleme tehnice identificate la dispozitivul folosit. Se operează prin reţele globale de call-center şi intermediari şi se folosesc modalităţi de abordare diverse: apeluri pe telefon (de regulă fix), pop-up-uri, e-mail, social media şi online chat.

Conform unui studiu publicat de Microsoft în septembrie 2018, la nivel mondial, 63% dintre consumatorii de tehnologie au fost vizaţi de o astfel de acţiune frauduloasă, 1 din 5 persoane au continuat interacţiunea după contactul iniţial, iar 1 persoană din 10 a suferit şi pagube materiale, în mod direct sau indirect. Lunar, Microsoft primeşte 11.000 de sesizări privind fraude cu suport tehnic fals venind din toată lumea.

Confork IGPR, în România a fost semnalat un număr limitat de astfel de cazuri. În majoritatea situaţiilor, persoanele vizate de „agresorii” cibernetici au fost contactate pe telefonul fix. Victimele sunt cel mai adesea persoane în vârstă, susceptibile să cadă în plasa scenariilor nereale.

Cei care sună sunt vorbitori de engleză şi folosesc în conversaţie fapte concrete pentru a-şi construi un profilul cât mai credibil. Dintre cazurile raportate la noi în ţară, Poliţia Română apreciază că un procent de 10% au implicat pierderi financiare. În strategia de combatere a acestor situaţii de înşelăciune cu suport tehnic fals, prevenţia ocupă un loc esenţial. Campaniile şi evenimentele de informare/conştientizare sunt principalul mijloc prin care pot fi preîntâmpinate escrocheriile cibernetice.

În acelaşi timp, pentru a-şi proteja consumatorii de aceste atacuri, Microsoft alocă resurse specializate pentru dezvoltarea de instrumente şi tehnologii de identificare şi blocare a site-urilor frauduloase. În cazul în care deja s-a produs evenimentul, victimele trebuie să sesizeze în cel mai scurt timp organele specializate abilitate, în vederea tragerii la răspundere, la nivel naţional şi internaţional.

Câteva sfaturi pentru utilizatorii de tehnologie, pentru a se feri de astfel de înşelăciuni cu suport tehnic fals:

1. Fiţi atenţi la orice mesaj de tipul pop-up nesolicitat care apare pe dispozitivul dvs. şi care vă avertizează asupra unei posibile probleme tehnice. Ignoraţi mesajul şi cerinţele afişate.

2. Microsoft nu va încerca niciodată în mod proactiv să vă contacteze pentru a vă oferi suport tehnic nesolicitat.

Orice tip de comunicare cu Microsoft trebuie sa fie iniţiat de dvs.

3. Evitaţi acordarea accesului la calculatorul dvs. unei terţe părţi. Faceţi acest lucru doar dacă sunteţi sigur de faptul că persoana este un reprezentant legitim al unei echipe de asistenţă tehnică al cărei client sunteţi deja.

4. Dacă nu sunteţi sigur de faptul că Microsoft încearcă într-adevăr să vă contacteze printr-un apel telefonic, închideţi şi contactaţi dvs. Microsoft la adresa Microsoft Answers Desk www.support.microsoft.com.

În cazul în care credeţi că aţi fost vizat(ă) de o încercare de înşelăciune cu suport tehnic fals, vă rugăm să o raportaţi la https://www.microsoft.com/en-us/concern/scam, să contactaţi  Poliţia la cybercrime@politiaromana.ro şi să informaţi CERT-RO la alerts@cert.ro.

Călăraşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite