Autostrada ţine dieta Berceanu

0
Publicat:
Ultima actualizare:
La kilometrul zece al tronsonului, mai mulţi muncitori lucrează la un viitor pilon/ Foto: Vakarcs Lorand
La kilometrul zece al tronsonului, mai mulţi muncitori lucrează la un viitor pilon/ Foto: Vakarcs Lorand

Pe tronsonul Turda-Câmpia Turzii al Autostrăzii Transilvania însă se mai lucrează, dar la un ritm incomparabil cu şantierul de anul trecut. Puţin peste 400 de persoane, muncitori şi personal TESA, mai lucrează în acest moment la Autostrada Transilvania, la tronsonul de 10 kilometri dintre Turda şi Câmpia Turzii.

Multe căşti galbene. Asta se distinge de la depărtare în micul furnicar de la kilometrul 10 al tronsonului de autostradă dintre Turda şi Câmpia Turzii. Codul Bechtel de culori ale căştilor spune că cei care poartă galben sunt muncitori, cei cu alb, ingineri, roşu, legători de sarcină, iar albatru, pază. Însă cele mai multe căşti de protecţie sunt galbene pe şantierele care încă mai funcţionează. Mai sunt şi turci printre cei păstraţi la muncă: şi ingineri şi zilieri. Însă procentul acestora nu depăşeşte 6%, spune Flavia Mişin, de la departamentul de Relaţii Comunitare al Bechtel.

Diabetul şi bomboanele

Muncitorii  lucrează acum la excavaţii şi structuri. Generatoarele legate de reflectoarele care dădeau lumină peste noapte stau acum nefolsite, pentru că se mai lucrează doar într-un singur schimb - cel de zi.  De altfel, secţiunea dintre Turda şi Câmpia Turzii este singura unde se mai desfăşoară activităţi de construcţie în acest moment. Apatia de pe şantier se explică prin lipsa banilor - doar 170 de milioane de euro bugetate în acest an pentru autostradă, şi datorii către Bechtel de aproape 200 de milioane. 

Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a declarat, marţi, că, deşi sunt disponibile şi alte fonduri pentru finanţarea Autostrazii Transilvania, nu pot fi cheltuite sume mai mari decat cele bugetate, pentru ca s-ar depăşi deficitul. „E ca cineva care e la cură de slăbire şi, chiar dacă are în frigider, nu are voie. Sau cineva care e bolnav de diabet. Chiar dacă are nişte bomboane prin casă, pentru el nu e voie”, a spus ministrul, citat de Mediafax. Numai tronsonul Turda-Câmpia Turzii costă în jur de 100 de milioane de euro, potrivit oficialilor Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România.

Viitor în ceaţă

La kilometrul zero, lângă Câmpia Turzii, mai mulţi muncitori lucrează agăţaţi de structura de rezistenţă a unui viitor pilon. Se bucură că au de lucru, dar sunt nemulţimiţi că nu mai sunt plătiţi ca anul trecut. „Sunt plătiţi cu ziua, iar când nu este de lucru, sunt trimişi acasă cu 75% din salariu. S-au obişnuit de anul trecut să câştige şi 4.000 de lei pe lună”, a confirmat Grigore Pop, liderul judeţean al Confederaţiei Sindicale „Cartel Alfa”.

Reprezentanţii Bechtel spun că nu depinde de ei ce se va întâmpla de acum încolo, ci totul este legat de banii de la buget. Soarta angajaţilor care vor rămâne şi a celor care vor fi disponibilizaţi de Bechtel va fi pecetluită în 5 martie. Până atunci, o nouă rundă de negocieri între companie şi sindicate va mai avea loc pe 25 februarie.

417 persoane lucrează în acest moment pe şantierul Autostrăzii Transilvania

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite