Ce transformări structurale provoacă în creierul copiilor timpul petrecut în faţa ecranului

0
Publicat:
Ultima actualizare:
tableta copii shutterstock

Un nou studiu al cercetătorilor americani analizează diferenţele structurale în creierul copiilor de vârstă preşcolară în funcţie de utilizarea aparatelor media cu ecran. Abilităţile de comunicare, imaginaţia, autocontrolul sunt afectate de timpul îndelungat petrecut în faţa ecranului.

Studiul, publicat în revista JAMA Pediatrics, arată că copiii care au petrecut mai mult timp în faţa ecranului au o integritate structurală mai mică a zonelor de materie albă aflate în părţi ale creierului care susţin limbajul şi alte abilităţi de alfabetizare emergente.

Aceste abilităţi includ imaginaţia şi funcţii executive - procesul care implică controlul mental şi autoreglarea comportamentului. Aceşti copii au, de asemenea, scoruri mai mici cu privire la abilităţile de comunicare şi alfabetizare, relatează Science Daily.

Studiul Centrului Medical pentru copii din Cincinnati a evaluat timpul în faţa  ecranului conform recomandărilor Academiei Americane de Pediatrie (AAP). Recomandările AAP nu iau în considerare doar timpul petrecut în faţa ecranelor, ci şi accesul la ecrane, inclusiv dispozitive portabile; conţinutul urmărit; şi cu cine sunt copiii şi cum interacţionează atunci când se uită la ecran.

„Acest studiu ridică întrebări cu privire la măsura în care utilizarea aparatelor media cu ecran în copilăria timpurie pot oferi o stimulare sub-optimă în timpul acestei stări rapide şi formative de dezvoltare a creierului", spune John Hutton, MD, director al Centrului de citire şi alfabetizare a copiilor de la Cebtrul Medical pentru Copiii din Cincinnati şi autorul principal al studiului. „Cu toate că nu putem încă stabili dacă timpul petrecut în faţa ecranului provoacă aceste modificări structurale sau implică riscuri în ceea ce priveşte dezvoltarea neurologică pe termen lung, aceste descoperiri furnizează informaţii suplimentare pentru înţelegerea a ceea ce înseamnă şi cum să setaţi limite adecvate pentru utilizarea tehnologiei.”

Recomandările Academiei Americane de Pediatrie 

Pentru copiii mai mici de 18 luni, evitaţi utilizarea mediilor cu ecran, altele decât convorbirile video. Părinţii copiilor cu vârsta cuprinsă între 18 şi 24 de luni care doresc să introducă în educaţia copiilor conţinut digital ar trebui să aleagă programe de înaltă calitate şi să privească împreună cu copiii lor, pentru a-i ajuta să înţeleagă ce văd.

Pentru copiii cu vârste cuprinse între 2 şi 5 ani, limitaţi utilizarea ecranului la 1 oră pe zi a programelor de înaltă calitate. Părinţii ar trebui să privească programele media cu copiii pentru a-i ajuta să înţeleagă ceea ce văd şi cum să aplice în lumea din jurul lor.

Stabiliţi împreună orele fără media, cum ar fi cina sau momentele în care copiii sunt în maşină, precum şi locuri fără media din casă, cum ar fi dormitoarele.

Studiu pe 47 de copii

Studiul Dr. Hutton a implicat 47 de copii sănătoşi - 27 de fete şi 20 de băieţi - între 3 şi 5 ani, şi părinţii lor. Copiii au finalizat testele cognitive standard urmate de tensiunea RMN de difuzie, care oferă estimări ale integrităţii materiei albe în creier. Cercetatorii au furnizat parinţilor un instrument de screening format din 15 itemi, ScreenQ, care reflecta recomandarile AAP privind timpul petrecut în faţa ecranului. Scorurile ScreenQ au fost apoi asociate statistic cu scorurile testului cognitiv şi măsurile RMN, controlând vârsta, sexul şi veniturile gospodăriei.

Timp mai mult în faţa ecranului asociat cu valori scăzute ale abilităţilor de comunicare 

Printre principalele constatări se numără:

Scorurile ScreenQ mai mari au fost asociate semnificativ cu valori mai scăzute ale limbajului expresiv, capacităţii de a numi rapid obiecte (viteza de procesare) şi abilităţile de alfabetizare emergente.

Scorurile ScreenQ mai mari au fost asociate cu o integritate mai scăzută a substanţei albe a creierului, ceea ce afectează organizarea şi mielinizarea - procesul de formare a tecii de mielină în jurul unui nerv pentru a permite impulsurilor nervoase să se mişte mai rapid - în zonele care implică funcţia executivă a limbii şi alte abilităţi de alfabetizare.

„Utilizarea mass-media pe ecran este predominantă şi în proces de creşte în mediul casnic, grădiniţe şi şcoli de la vârste tot mai tinere”, spune dr. Hutton. „Aceste constatări evidenţiază necesitatea de a înţelege efectele timpului petrecut în faţa ecranului asupra creierului, în special în etapele dezvoltării dinamice a creierului în copilărie, pentru ca furnizorii, factorii de decizie şi părinţii să poată să stabilească limite sănătoase.”

 Citeşte şi

De ce sunt mai inteligenţi copiii cărora li se citeşte regulat: diferenţa de un milion de cuvinte

Avertisment pentru adulţi: copiii observă totul. Studiul în care micuţii i-au întrecut pe cei mari

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite