Cluj-Napoca

articolul anterior articolul urmator

Cel mai tânăr director din istoria Operei clujene ştie totul despre concerte: poate face un afiş în photoshop, dar şi să-l interpreteze pe Don Giovanni

0
23 Feb 2015 23:07:40
Autor: Remus Florescu
Florin Estefan este la 33 de ani cel mai tânăr director din istoria Operei Române din Cluj.
Florin Estefan este la 33 de ani cel mai tânăr director din istoria Operei Române din Cluj.

Opera din Cluj a intrat în anul în care oraşul este Capitală Culturală a Tineretului fără conducere şi cu decoruri de milioane de lei plouate din cauză că acoperişul depozitului este stricat de ani de zile. Noul director, de 33 de ani, Florin Estefan, şcolit la Cardiff, a început în urmă cu 10 ani să organizeze concerte. El ştie totul despre domeniu, de la realizarea unui afiş în photoshop, până la intepretarea unor roluri grele pe scenă.

La 33 de ani, Florin Estefan este cel mai tânăr director din istoria Operei Cluj. El a fost numită săptămâna trecută, după ce instituţia a trecut printr-un conflict dintre sindicat şi conducere, finalizat cu demisia fostului director, Marius Vlad Budoiu. De asemenea, instanţa a anulat concursul prin care Budoiu a devenit şeful instituţiei. Situaţia a fost cât se poate de nefericită întrucât mai bine de o lună de zile, timp în care Cluj-Napoca era Capitala Europeană a Tineretului, Opera a rămas fără director. Noul director interimar Florin Estefan 
vine cu o concepţie nouă despre managementul unei instituţii de cultură: aceea de a nu aştepta la nesfârşit finanţări de la Ministerul Culturii, ci de a încerca să atragă sponsorizări private. De asemenea, el crede că managerul unei instituţii culturale trebuie să-şi privească atât angaţii, câ şi spectatorii, ca pe clienţii cărora I se subordonează.
 
Estefan a acumulat şi o importantă experienţă în acest domeniu: la 23 de ani el a demarat un proiect care a reunit 150 de muzicieni din Timişoara, Arad, Oradea şi Cluj într-o serie de concerte de gospel ţinute în toată ţara. Totul s-a făcut din fonduri private . De asemenea, în 2012, el a pornit proiectul “Christmas delights” în ideea de a realiza un concert tradiţional al operei din Cluj de Crăciun, la fel ca în Viena. A reuşit să realizeze proiectul doar cu fonduri private. Pentru a eficientiza cheltuielule, el s-a ocupat inclusiv de realizarea afişelor în photoshop. Florin Estefan a acordat un interviu pentru  „Adevărul”. 
 
Crezi că vei avea anumite dificultăţi având în vedere că eşti cel mai tânăr director din istoria Operei din Cluj?
 
Cred că e un avatanj pentru că noi, tinerii, ne implicăm mai mult,  venim cu un suflu nou, avem mai multă putere de lucru.  În plus de aceasta, eu tot timpul mă consult cu colegii în etate, ei îmi sunt sfătuitorii cu care mă consult la fiecare pas. Nu mi-e ruşine să spun că nu ştiu ceva. Am contacte cu manageri, foşti cântăreţi, cu oameni care cunosc problemele din domeniu şi pot să-mi dea sfaturi. Nu sunt un tip care să aibe un orgoliu exacerbat. Sunt un tip optimist şi cred că se pot face lucruri bune la Opera Naţională din Cluj. Cred că se poate ajunge la un dialog cu angajaţii Operei şi putem face lucruri bune împreună. Opera a dovedit de multe ori că poate face lucruri mari.
 
„Cred că cine merge într-o poziţie de manager de instituţie să aibă în minte că nu e pus ca un împărat acolo. Tu trebuie să fii cel care lucrează pentru oameni, tu eşti slujitorul lor şi nu invers. Voi merge pe principiul managementului calitităţii totale, conform căruia angajaţii sunt clienţii tăi interni, iar publicul este clientul extern”
Florin Estefan, directorul Operei Române
 
Care este cea mai mare problemă cu care se confruntă acum Opera Naţională din Cluj?

Cred că acum e foarte important să aplanăm conflictele cu sindicatul. Cred că prin abilităţile mele de comunicare pot aplana problema care a dus la blocajul de anul trecut. Eu vin dintr-un mediu sindical, am fost vicepreşedinte delegat din partea soliştilor. Am încercat şi din poziţia respectivă să aplanez conflictele. Problema cea mai mare, după părerea mea, a fost lipsa comunicării între fosta conducere şi angajaţi. Oamenii vor să fie consultaţi şi conducerea să fie transparentă cu ei. Dacă îi consulţi, afli problemele lor şi poţi să le rezolvi pas cu pas. Cred că cine merge într-o poziţie de manager de instituţie să aibă în minte că nu e pus ca un împărat acolo. Tu trebuie să fii cel care lucrează pentru oameni, tu eşti slujitorul lor şi nu invers. Voi merge pe principiul managementului calitităţii totale, conform căruia angajaţii sunt clienţii tăi interni, iar publicul este clientul extern. Dacă vrei un produs de calitate trebuie să pui oamenii în valoare, să-i motivezi. Eu niciodată nu o să le spun că sunt cei mai buni, o să le spun că  sunt buni, dar mai avem şi de lucru. 
 
„În depozitele unde sunt ţinute decoruri de miliarde de lei, plouă. Se distrug bunuri foarte valoroase. Nu e posibil aşa ceva. Hangarele sunt în proprietatea Consiliului Judeţean Cluj. Fie ajung la o înţelegere cu Consiliul, şi am iniţiat discuţiile, fie că rezolv problema cu ajutorul unor sponsorizări.Ultimii trei directori au instituţiei s-au lovit de problema asta fără a o putea rezolva”
Florin Estefan, directorul Operei Române din Cluj
 
Care sunt planurile tale pentru perioada imediat următoare? 
 
În perioada acesta de interimat – care va fi de maximum 120 zile – vreau să rezolv câteva probleme stringente ale Operei. Bine-înţeles că, în paralel, mă pregătesc pentru un concurs la Ministerul Culturii pentru funcţia de manager. E foarte important să rezolv problema depozitelor operei din comuna Baciu. În depozitele unde sunt ţinut decoruri de miliarde de lei plouă, se distrug astfel bunuri foarte valoroase. Nu e posibil aşa ceva. Hangarele sunt în proprietatea Consiliului Judeţean Cluj. Fie ajung la o înţelegere cu Consiliul, şi am iniţiat discuţiile, fie că rezolv problema cu ajutorul unor sponsorizări.Ultimii trei directori au instituţiei s-au lovit de problema asta fără a o putea rezolva. 
 
Ce pregăteşti legat de partea artistică?
 
Vom ieşi cu spectacole la Zilele Clujului, din luna mai. Voi fi atent să ieşim cu ceva pregătit foarte bine logistic şi artistic, să fie atractiv pentru public. Va fi un concert foarte bun. Ştiu că există un proiect depus pentru un nou spectacol asemănător „Aidei” de anul trecut, când Opera a făcut un super spectacol în Piaţa Unirii. Aş vrea să demarez o campanie de mediatizare a artiştilor, să facem ca Opera să fie mai prezentă în viaţa oamenilor. Vreau să facem recitaluri la biserici precum Calvaria, biserică din Mărăşti şi în alte locuri inedite. Vreau să iniţiez programul „spectacolul lunii” – în care cea mai importantă reprezentaţie să fie promovată intens în presă şi în alte medii. De 8 martie, vom pune în scenă „My fair lady”, femeile având 50% reducere . 

Care crezi că sunt cele mai importante momente care te-au ajutat în cariera de bariton?

Una dintre activităţile care m-au format ca bariton este bursa de perfecţionare vocală pe care am obţinut-o la Academia Internaţională de Canto de la Cardiff, condusă de profesorul Dennis O’Neill. Într-un an am avut ocazia să învăţ multe lucruri . Unul dintre profesorii cu care lucrez şi acum, şi care m-a ajutat foarte mult, este Viorica Cortez. De asemenea am lucrat cu profesori precum Mariana Nicolesco, Rolando Panerai (la Florenţa), Sherill Miles, Ileana Cotrubaş, Dame Ann Murray, Jane Eaglen, Bernd Weikl, Elisabeth Connell, Carol Vaness şi Corneliu Murgu. Am lucrat cu mari cântăreţi precum Kiri Te Kanawa, cu dirijori de la Covent Garden. Am avut ofertă de la Royal Academy of Music pentru o bursă de 2 ani, dar am avut o problemă personală şi nu m-am dus. Nu regret pentru că fiecare om are drumul lui.  Apoi, mai am o problemă - îmi place foarte mult în România şi mai ales la Cluj-Napoca. Eu sunt orădean, dar stau în Cluj de 15 ani. Îmi place mult prea mult aici pentru a pleca în străinătate. 
 
Au fost anumite controverse legate de CV-ul dumneavoastră. Puteţi să le clarificaţi?

În urmă cu câţiva ani m-am înscris la doctorat la Academia de Muzică „Gheorghe Dima”. După ce am absolvit primul an am fost nevoit să mă retrag pentru că taxa era de foarte mare şi nu am mai putut plăti. Acum am intrat la un doctorat, pe loc bugetat, la Facultatea de Studii Economice şi Gestiunea Afacerilor care are ca temă „Managementul teatrelor de operă”, la profesorul Liviu Ilieş, la fără taxă. Legat de numirea mea pe postul de director interimar nu pot decât să vă spun ce a afirmat ministrul Culturii: nu voi pune în funcţie de conducere o persoană recomandată pe criterii politice sau alte criterii în afară de cele profesionale. A contat foarte mult în ceea ce priveşte numirea mea recomandările de la persoane de specialitate din lumea muzicală.
 
În 2012 am demarat proiectul Christmas Delights, cu intenţia de a avea la Cluj un concert tradiţional de Crăciun precum cel al Operei din Viena. Am făcut asta ca simplu angajat, din pasiune. Am adus la Cluj nume precum Paula Seling şi Hector Lopez. La acest proiect am făcut aproape tot, de la editarea de texte de promovare, la realizarea afişelor în photoshop. 
Florin Estefan, directorul Operei Române din Cluj
 
Ce credeţi că vă recomandă pentru postul conduci Opera din Cluj?

M-a ajutat foarte mult bursa pe care am obţinut-o la Cardiff, care ma ajutat foarte mult din punct de vedere tehnic, dar şi am învăţat multe în ceea ce priveşte organizarea unui concerte, marketing, cum să manageriezi imaginea unei instituţii de cultură, cum se face o strângere de fonduri, cum se mediatizează, cum ar trebui să arate afişele, cum trebuie să te porţi în interiorul teatrului, care trebuie să fie relaţia dintre artişti şi conducere. De asemenea, am experienţă în ceea ce priveşte organizarea de concerte. În 2005, pe când avem 23 de ani am pus pe picioare o organizaţie de 150 de muzicieni – Te Deum Adoramus Philharmonia- cu care am organizat concerte de muzică gospel în Timişoara, Arad, Oradea, Cluj. Totul s-a făcut cu bani din mediul de afaceri. Proiectul a durat până prin 2008-2009. Am cumpărat instrumente de 30.000 dolari pentru orchestră. Am făcut concerte chiar şi în Evleţia în catedrala San Pierre din Geneva. În 2008, am derulat proiectul  Vardinum Opera Center în Oradea, care a avut ca scop unificarea operei de stat cu filamronica – operă . Am reuşit să organizez două spectacole cu casa închisă la care au participat solişti de marcă precum Anita Hartig, Adrian Sâmpetrean, Ştefan Pop, Hector Lopez. 
În 2012 am demarat proiectul Christmas Delights, cu intenţia de a avea la Cluj un concert tradiţional de Crăciun precum cel al Operei din Viena. Am făcut asta ca simplu angajat, din pasiune. Am adus la Cluj nume precum Paula Seling şi Hector Lopez. La acest proiect am făcut aproape tot, de la editarea de texte de promovare, la realizarea afişelor în photoshop. 
 
 
Repertoriu de bariton
 
Repertoriul lui Florin Estefan cuprinde rolurile: Contele Robinson din „Căsătoria secretă” de D. Cimarosa, Malatesta din „Don Pasquale”, Belcore din „Elixirul dragostei”, Enrico din „Lucia di Lammermoor” de G. Donizetti, Don Giovanni, Antonio din „Nunta lui Figaro de W.A. Mozart, Marcello din „Boema”, Sharpless din „Madama Butterfly” de G. Puccini, Germont din „Traviata” de G. Verdi. A participat în calitate de solist la premiera mondială a Integralei Liedurilor de G. Enescu din Japonia (2005), în opera modernă „The Boss” de A. Sienberger, dar şi rolul principal în filmul „Transylvania” regizat de Tony Gatlif şi prezentat în cadrul Festivalului Internaţional de Film de la Cannes (2006).
 
Citeşte şi
 
Baritonul şcolit de Ileana Cotrubaş şi Viorica Cortez
 
Balul Operei din Cluj, „ca la 20 de ani”: pe scenă au urcat artişti de la Scala din Milano şi de la Opera din Viena. Invitaţii au petrecut cu lei, şerpi şi hostese
 
Balul Operei a adus Parisul la Cluj (GALERIE FOTO)

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

0 Comentarii

Modifică Setările