Cluj-Napoca

articolul anterior articolul urmator

Cele mai bune şi mai rele alimente pentru dinţi. Ce substanţe cauzează carii dentare

0
29 Jan 2020 06:16:54
Autor: Remus Florescu
Pacientă la stomatolog
Pacientă la stomatolog

Când bei şi mănânci alimente zaharoase sau amidonoase, nu numai că te hrăneşti pe tine, dar hrăneşti, de asemenea, bacteriile care produc carii şi afectează gingiile. Ceaiurile verzi şi negre sunt recomandate, deoarece conţin polifenoli care interacţionează cu placa bacteriană.

„Suntem ceea ce mâncăm – spune o maximă celebră. Aceasta este adevărată şi în ceea ce priveşte dinţii şi gingiile tale. Când bei şi mănânci amidon sau alimente zaharoase, nu numai că te hrăneşti pe tine, dar hrăneşti, de asemenea, germenii (bacteriile) care pot provoca carii şi afectează gingiile. Placa bacteriană este un film subţire, invizibil, lipicios de bacterii lipicioase şi alte materiale. Aceasta acoperă toate suprafeţele tuturor dinţilor. Când zaharurile sau amidonul din gură vin în contact cu placa, se formează acizi. Aceşti acizi îţi pot ataca dinţii timp de 20 de minute sau mai mult după ce ai terminat de mâncat. Atacurile repetate pot descompune smalţul dur de pe suprafaţa dinţilor. Acest lucru duce la cariile dinţilor. Bacteria din placă declanşează, de asemenea, un răspuns inflamator. Acest lucru determină distrugerea gingiilor, oaselor şi a altor structuri de susţinere a dinţilor”, se arată într-un articol de informare publicat pe site-ul Centrului Medical al Universităţii Rochester din SUA.

Alimente „bune” pentru dinţi 
 

Specialişti americani au sugerat câteva alimente bune pentru sănătatea dinţilor:

„Fructe şi legume bogate în fibre. Alimentele cu fibre ajută la menţinerea dinţilor şi a gingiilor curate, spune American Dental Association (ADA). De asemenea, acestea determină producerea de salivă. Pe lângă de o bună igienă dentară la domiciliu, aceasta este cea mai bună apărare naturală împotriva cariilor şi a bolilor gingivale. La aproximativ 20 de minute după ce mâncaţi ceva care are zaharuri sau amidonuri, saliva dvs. începe să reducă efectele acizilor şi enzimelor care vă atacă dinţii. Saliva conţine urme de calciu şi fosfat. De asemenea, restabileşte mineralele pe zonele dinţilor care le-au pierdut din cauza acizilor bacterieni”, se arată în articolul citat.

Recomandate sunt, de asemenea, brânza, laptele, iaurtul simplu şi alte produse lactate. Brânza este un alt producător de salivă. Calciul din brânză, precum şi calciul şi fosfaţii din lapte şi alte produse lactate ajută la readucerea mineralelor pe care le-ar fi putut pierde dinţii din cauza altor alimente. De asemenea, ajută la reconstrucţia smalţului dinţilor.

Ceaiurile verzi şi negre sunt recomandate, deoarece ambele conţin polifenoli care interacţionează cu bacteriile plăcii. Aceste substanţe fie omoară, fie blochează dezvoltarea bacteriilor. Acest lucru împiedică bacteriile să crească sau să producă acid care atacă dinţii. În funcţie de tipul de apă pe care o utilizaţi pentru a prepara ceaiul, o ceaşcă de ceai poate fi, de asemenea, o sursă de fluor.
Guma de mestecat fără zahăr. Acesta este un alt mare producător de salivă care îndepărtează particulele alimentare din gură.

Alimente cu fluor. Apa potabilă fluorizată sau orice produs pe care îl faceţi cu apă fluorizată vă ajută dinţii. Aceasta include sucuri pudră (atât timp cât nu conţin mult zahăr) şi supe deshidratate. Alimentele preparate comercial, precum produsele de pasăre, fructele de mare şi cerealele sub formă de pulbere pot, de asemenea, să fie o sursă de fluor.


Alimente nocive


Cercetătorii americani vă sfătuiesc să staţi departe de următoarele alimente:

Bomboane şi dulciuri lipicioase. Dacă mănânci dulciuri, alege-le pe cele care părăsesc repede cavitatea bucală. Deci, atenţie la acadele, caramele şi picături de tuse care au zahăr rafinat. Efectele ciocolatei asupra prevenirii cariilor au fost îndelung promovate (în mare parte prin studii finanţate de industria bomboanelor). Acest lucru nu a fost complet dovedit. ADA afirmă că ciocolata se spală de pe dinţi mai repede decât alte bomboane. Ciocolata neagră (70% cacao) are unele beneficii pentru sănătate. Unele studii au arătat că ciocolata nu este la fel de rea ca şi alte dulciuri.

Alimente amidonoase care rămân blocate în cavitatea bucală nu sunt recomandate. Vorbim spre exemplu despre pâinea moale şi chipsurile de cartofi, care pot rămâne prinse între dinţi.

Băuturi răcoritoare carbogazoase. Aceste băuturi sunt principala sursă de zahăr adăugat în rândul copiilor şi adolescenţilor. Sunt încărcate cu zahăr. În plus, majoritatea băuturilor răcoritoare au acizi fosforici şi citrici care uzează smalţul dinţilor.

Substanţe care îţi usucă gura. Acestea includ alcoolul şi multe medicamente. Dacă medicamentele sunt cauza, discutaţi cu dentistul dumneavoastră despre efectuarea unei fluorizări sau prescrierea unui gel cu fluor pentru spălarea dinţilor.

Mănâncă pentru o gură sănătoasă
 

American Dental Association (ADA) oferă mai multe sfaturi pentru a ajuta la reducerea riscului de degradare a dinţilor din cauza alimentelor pe care le consumi:

„Mâncaţi alimente zaharoase în cadrul meselor. Gura face mai multă salivă în timpul meselor, iar Acest lucru ajută la reducerea efectului producţiei de acid şi la clătirea bucăţilor de alimente din gură.
Limitaţi gustările dintre mese. Dacă îţi doreşti o gustare, alege ceva hrănitor. Mestecaţi gumă fără zahăr pentru a creşte fluxul de salivă şi pentru a spăla mâncarea şi acidul produse după mese.
Beţi mai multă apă. Apa fluorurată poate ajuta la prevenirea cariilor dentare. Dacă alegeţi apa îmbuteliată, verificaţi eticheta pentru conţinutul de fluor.

Periaţi-vă dinţii de două ori pe zi.
Folosiţi aţa dentară o dată pe zi.”
 
Citeşte şi

Legătura dintre băuturile zaharoase şi cancer. Descoperire îngrijorătoare a cercetătorilor francezi
 
Bacteria din cavitatea bucală care poate provoca Alzheimer şi alte boli grave. Este prezentă la una din cinci persoane

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

0 Comentarii