Cluj-Napoca

articolul anterior articolul urmator

Cluj vs Bucureşti: „Vor avea şi clujenii metrou, deci restul ţării va putea să le subvenţioneze şi lor biletul cu 75%”

15
9 Feb 2021 11:31:20
Autor: Remus Florescu
Metrou Piaţa Victoriei. FOTO: Shutterstock
Metrou Piaţa Victoriei. FOTO: Shutterstock

Bucureştenii plătesc printre cele mai ieftine bilete de transport în comun din ţara, datorită subvenţiilor masive, spune preşedintele Expert Forum, Sorin Ioniţă. El analizează transportul public din Bucureşti făcând o comparaţie cu cel din Cluj.

„Vestea bună e că la un moment dat va avea şi Clujul metrou, se pare, deci restul ţării va avea şansa să le subvenţioneze şi lor biletul cu 75%, nu doar Bucureştiului”, scrie, pe Facebook, Sorin Ioniţă, Preşedintele Expert Forum, un think tank independent care promoveaza transparenţa, buna guvernare şi buna folosire a banului public.

Ioniţă susţine că în Bucureşti s-a ajuns, practic, la gratuitatea transportului public:
 
„Gratuitatea transportului în comun e o idee radicală cu care se cochetează în 2-3 locuri prin Europa, pare o chestie Sci-fi. Ei bine, Bucureştiul a realizat-o deja: în timp ce ei se certau ca proştii pe principii şi mecanisme de finanţare, noi le-am luat faţa. 
 
Combinaţia de subvenţie masivă, gratuităţi legale, făcutul blatului, plus scăderea de clienţi în pandemie, a dus încasările din bilete şi abonamente la 8% din bugetul STB. La banii ăştia eu nu ştiu ce ne mai încurcăm cu bilete, cred că ne costă mai mult gestionarea lor”, a susţinut Ioniţă.


„Noi achităm doar 20% din costul unui bilet”
 

Ioniţă mai spune că bucureştenii achită doar 20% din costul unui bilet, acesta costând 1,3 lei, printre cele mai ieftine din ţară. „Restul e subvenţia pe care Primăria Bucureşti o promite STB, e inclusă în buget, dar nu e plătită integral niciodată. Sub Firea acestă diferenţă s-a mărit: anul trecut le-a promis 1.235 miliarde dar a virat 825 milioane, adică 66% din sumă. În timp s-au acumulat 900 milioane datorie”. 
 
Astfel, pentru transport public de suprafaţă Bucureştiul primeşte subvenţii de la Primărie. Iar pentru metrou, subvenţie de la Guvern, „fiindcă Metrorex e la ministerul Transporturilor, nu la primărie, caz rar în Europa, înseamnă că ne subvenţionează restul ţării, exact ca la încălzire centrală). Dar primăria cere acum reeşalonarea celor 900 mil datorie, ceea ce tot ajutor indirect ar înseamna. Aici duce populismul: bugetul pe 2021 de 4 miliarde RON al Primăriei Generale face cât subvenţia Gcal + subvenţia STB + plata datoriilor istorice acumulate la cele două companii. Şi încă n-au preluat metroul!”
 

Cluj vs Bucureşti

 
Ioniţă mai spune că la Cluj compania municipală de transport în comun (CTP) are încasări de 564 lei/locuitor în medie, iar la Bucureşti STB doar 112 lei/locuitor. 
„Noul şef al STB trebuie să facă urgent un exerciţiu de benchmarking şi să explice de unde vin diferenţele astea: preţ bilet prea mic (1.3 faţă de 2.5 lei), blat generalizat, sub-utilizarea reţelei de suprafaţă pentru că Bucureştiul are şi metrou etc? Cum ai da-o, e foarte greu să justifici un raport de 5:1
Iar calculul e făcut în ipoteza generoasă că la Cluj cele 171 milioane RON/an încasate de la călători cuprind şi gratuităţile (nu am detaliul ăsta), astfel încât să fie comparabil cu totalul de 213 milioane RON/an la STB. Că dacă sunt doar încasări efective, atunci trebuie comparat cu 96 milioane ale STB, adică 51 lei/locuitor, iar raportul la încasări între Cluj şi Bucureşti devine un incredibil 11:1”. 
   
Vă mai recomandăm 
 
Metroul de Cluj a primit undă verde de la Guvern
   
Ce spun specialiştii despre anunţatul metrou de 1 miliard de euro de la Cluj-Napoca. Când ar putea fi gata

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

15 Comentarii

Lucifer
9.02.2021, 11:42:39

Chestia cu subvenţia pentru transportul în comun este o monstruozitate economică. DE CE trebuie subvenţionat? Cine vrea să meargă cu transportul în comun n-are decât să plătească cât costă. Subvenţiile merg în buzunarele transportatorilor, iar serviciile sunt proaste.

-1 (19 voturi)
Ionel Marcu
9.02.2021, 12:04:50

Subvenții, subvenții, pensii speciale, parlament de 500 de politruci, partide subvenționate, bugetari mulți, unii plătiți cu salarii americane, agenții, direcții cu miile, sinecuri pentru mafia politică, inspectorate școlare cu abonamente telefonice de 75 €, etc. Cum să mai avem spitale puse la punct, autostrăzi, biruri pe salarii măcar la media europeană?

+11 (13 voturi)
Bula cel mititel
9.02.2021, 11:58:22

Cate secunde vor fi intre statii?

-7 (9 voturi)
Cappatrat Casargoz
9.02.2021, 12:00:13

Pe bune? Contribuie vaslui mai mult ca bUcuresti si cluj la buget? Este normal ca Bucurestiul si Clujul sa contribuie la infrastructura in toata tara? Cred ca subventia este platita cu varf si indesat de locuitorii bucurestiului prin taxe.

+3 (15 voturi)
Ghita Bizonu'
9.02.2021, 12:32:55

"Expertul" asta omite niste mici amanunte .. de genul ca la fiecare 100 de euro vărsaţi la bugetul de stat .. Bucurestiului i se returneaza 11 !!!! In cazul Clujului pentru fiecare 100 de euro încasaţi de la clujeni, în judeţ se întorc circa 44 de euro. Vaslui? La fiecare 100 de euro încasați de stat, Vasluiul a primit înapoi 158 de euro! adica o subventie de 60%! Nu stiu ce fel de expert este Ionita insa incep sa il banui ca are unele interese .... mai neplublicabile!

-5 (17 voturi)

Vezi toate comentariile (15)

Modifică Setările