Deschidem sau nu şcolile? Ce indică cele mai recente studii privind rolul copiilor în răspândirea COVID-19

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Examen în vremea pandemiei la o şcoalăn din Hong Kong. FOTO: Gulliver/Getty Images
Examen în vremea pandemiei la o şcoalăn din Hong Kong. FOTO: Gulliver/Getty Images

Numărul de copii infectaţi cu COVID-19 este considerabil mai mic decât cel al adulţilor şi, de cele mai multe ori, cei mici au forme uşoare sau sunt asimptomatici. Totuşi, ultimele studii sugerează că, deşi nu au simptome, copiii infectaţi sunt la fel de contagioşi precum adulţii.

„Printre cele mai importante întrebări fără răspuns despre Covid-19 este: Ce rol joacă copiii în perpetuarea pandemiei? Mai puţini copii par infectaţi de coronavirus decât adulţii, iar majoritatea au simptome uşoare sau deloc. Transmit aceştia virusul către adulţi şi contribuie astfel la continuarea lanţului de transmitere?

Răspunsul este cheia pentru a decide dacă şi când să redeschide şcolile, un pas pe care preşedintele Donald Trump i-a îndemnat pe guvernatorii statelor să-l ia în considerare înainte de venirea verii.

„Două studii noi oferă dovezi convingătoare că copiii pot transmite virusul. Niciuna dintre acestea nu a dovedit 100% , însă dovezile au fost suficient de puternice pentru a sugera că şcolile ar trebui să fie închise deocamdată, au spus mulţi epidemiologi care nu au fost implicaţi în cercetare”, relatează The New York Times.

Multe alte ţări, inclusiv Israel, Finlanda, Franţa, Germania, Olanda şi Regatul Unit, toate au redeschis şcolile, ori au în vedere acest lucru în următoarele săptămâni.

În unele dintre aceste ţări, rata de transmitere comunitară este suficient de scăzută pentru a-şi asuma riscul. Dar în altele, inclusiv în Statele Unite, redeschiderea şcolilor poate stimula creşterea ratei de reproducere a virusului - numărul de noi infecţii estimate să provină dintr-un singur caz, denumită în mod obişnuit R0 - la niveluri periculoase, au avertizat epidemiologii după ce au analizat rezultatele noilor studii.

   

După deschiderea şcolilor, riscul de infecţie a devenit similar pentru copii şi adulţi 

Într-un studiu, publicat săptămâna trecută în revista Science, o echipă a analizat datele din două oraşe din China - Wuhan, unde a apărut virusul pentru prima dată şi Shanghai - şi a constatat că copiii erau mai puţin susceptibili cu o treime la infecţia cu coronavirus comparativ cu adulţii. Dar, atunci când şcolile au fost deschise, cercetătorii au descoperit, că copiii au avut de aproximativ trei ori mai multe contacte decât adulţii şi de trei ori mai multe oportunităţi de a se infecta, fapt care a făcut ca, practic, riscul de a se infecta să fie similar cu cel al adulţilor. 

Pe baza datelor lor, cercetătorii au estimat că închiderea şcolilor nu este suficientă pentru a opri un focar, dar poate reduce valul cu aproximativ 40 până la 60 la sută şi poate încetini cursul epidemiei.

„Simularea mea arată că da, dacă redeschideţi şcolile, veţi vedea o creştere mare a numărului de reproducere a virusului, ceea ce este exact ceea ce nu doriţi”, a spus Marco Ajelli, epidemiologul care a realizat studiul.

Al doilea studiu, realizat de un grup de cercetători germani, a fost mai simplu. Echipa a testat copii şi adulţi şi a constatat că copiii infectaţi sunt la fel de contagioşi ca adulţii, uneori chiar mai contagioşi.

„Sunt aceste studii definitive?” Răspunsul este „Nu, desigur că nu”, a spus Jeffrey Shaman, un epidemiolog de la Universitatea Columbia care nu a fost implicat în niciun dintre acestea. Dar, a spus el, „să deschidem şcoli din cauza unei idei necercetate potrivit căreia copiii nu sunt cu adevărat implicaţi în răspândirea virusului, acesta ar fi un lucru foarte greşit”.

Studiul german a fost condus de Christian Drosten, un virolog devenit cunoscut pentru comentariile sale clare şi concise despre pandemie. Dr. Drosten conduce un mare laborator de virologie din Berlin care a testat aproximativ 60.000 de persoane pentru coronavirus. În concordanţă cu alte studii, el şi colegii săi au găsit adulţi mult mai infectaţi decât copii.

„Sunt puţin reticent să recomand cu plăcere politicienilor că acum putem redeschide grădiniţele şi şcolile”

Echipa a analizat, de asemenea, un grup de 47 de copii infectaţi, cu vârste cuprinse între 1 şi 11 ani. Cincisprezece dintre aceştia aveau o afecţiune de bază sau erau spitalizaţi, dar restul erau în mare parte lipsiţi de simptome. Copiii care erau asimptomatici aveau încărcături virale la fel de mari sau mai mari decât copiii sau adulţii simptomatici.

„În acest grup de copii, există câţiva care au o concentraţie de virus foarte ridicată”, a spus dr. Drosten. „Aşa că sunt puţin reticent să recomand cu plăcere politicienilor că acum putem redeschide grădiniţele şi şcolile în Germania.”

Dr. Drosten a spus că şi-a postat studiul pe site-ul laboratorului său înainte ca acesta să fie supus revizuirii din partea colegilor – o analiză obligatorie înainte de publicarea într-o revistă ştiinţifică - din cauza discuţiilor care aveau loc despre şcolile din Germania.

Mulţi statisticieni l-au contactat prin Twitter, sugerându-i să realizeze o analiză mai sofisticată. Echipa sa a aplicat sugestiile, a spus dr. Drosten, şi a invitat chiar unul dintre statisticieni să colaboreze.

„Dar mesajul lucrării este într-adevăr neschimbat de orice tip de analiză statistică mai sofisticată”, a spus el. Legat de redeschiderea şcolii în  Statele Unite, cercetătorul a spus: „Cred că este prea devreme”.

   

Studiul din China  

În studiul China, cercetătorii au creat o matrice de contact care a cuprins 636 de persoane în Wuhan şi 557 de persoane în Shanghai. Au sunat pe fiecare dintre aceşti oameni şi i-au rugat să-şi amintească de toţi cei cu care au avut contact cu o zi înainte de apel. Au definit un contact ca fiind o conversaţie în persoană care implică trei sau mai multe cuvinte sau atingere fizică, cum ar fi o strângere de mână şi au cerut vârsta fiecărui contact, precum şi relaţia cu participantul la sondaj.

Comparând situaţia din perioada de restricţie a circulaţiei cu cea „normală”, reflectată de un sondaj realizat în 2018, ei au descoperit că numărul de contacte în timpul blocajului a scăzut cu aproximativ un factor de şapte la Wuhan şi opt la Shanghai.

„A existat o scădere uriaşă a numărului de contacte”, a spus dr. Ajelli. „În ambele locuri, asta explică de ce epidemia a fost controlată.”

Cercetătorii au avut, de asemenea, acces la un set bogat de date din Centrul pentru controlul şi prevenirea bolilor din provincia Hunan. Funcţionarii din provincie au depistat 7.000 de contacte din 137 de cazuri confirmate, le-au observat peste 14 zile şi le-au testat pentru infecţia cu coronavirus. Au avut informaţii nu doar pentru persoanele care s-au îmbolnăvit, ci şi pentru cei care s-au infectat şi au rămas asimptomatici şi pentru oricine a rămas neinfectat.

Cercetătorii au grupat datele de la aceste contacte în funcţie de vârstă şi au descoperit că copiii cu vârste cuprinse între 0 şi 14 ani sunt aproximativ cu o treime mai puţin sensibili la infecţia cu coronavirus decât cei de la 15 la 64 de ani, iar adulţii de 65 sau mai mult sunt mai susceptibili cu aproximativ 50%.

Ei, de asemenea, au estimat că închiderea şcolilor poate reduce coeficientul de reproducere (adică numărul de persoane care au fost infectate de o singură persoană)- cu aproximativ 0,3; o epidemie începe să crească exponenţial odată ce aceast coeficient atinge valoarea 1. 

În multe părţi ale Statelor Unite, numărul este deja în jurul valorii de 0,8, a spus dr. Ajelli. „Dacă sunteţi atât de aproape de prag, un plus de 0,3 poate fi devastator.”

„Problemele cauzate de aceste măsuri pot depăşi răul produs copiilor de virus?”

Cu toate acestea, unii alţi experţi au remarcat faptul că menţinerea şcolilor închise la nesfârşit nu este doar practic, dar poate dăuna copiilor.

Jennifer Nuzzo, o epidemiologă din cadrul Şcolii de Sănătate Publică din Bloomberg University a Universităţii Johns Hopkins, a declarat că decizia de redeschidere a şcolilor nu poate fi luată doar pe baza încercării de a preveni transmiterea.

„Cred că trebuie să avem o viziune holistică a impactului închiderilor şcolilor asupra copiilor şi familiilor noastre”, a spus dr. Nuzzo. „Îmi fac griji la un moment dat, problemele cauzate de aceste măsuri pot depăşi răul produs copiilor de virus”.

Abordările de învăţare electronică pot oferi temporar o rutină copiilor, „dar orice părinte vă va spune că astfel copiii nu învaţă cu adevărat”, a spus ea. Este cunoscut că se produce o involuţie în ceea ce priveşte cunoştinţele copiilor pe timpul vacanţei de vară, iar adăugând încă câteva luni acestei pauze, i-ar putea afecta permanent, în special pe cei care au deja probleme cu asta.

De asemenea, copiii au nevoie de aspectele sociale ale şcolii, iar pentru unii copii, acasă poate să nu fie chiar un loc sigur, a spus ea.

„Nu spun că trebuie să ne panicăm şi redeschidem şcolile mâine”, a spus ea, dar „trebuie să luăm în considerare şi aceste aspecte.”

  

Cum vor arăta şcolile în pandemie

Dr. Nuzzo a citat, de asemenea, un studiu realizat de guvernul olandez, care a concluzionat că „pacienţii sub 20 de ani joacă un rol mult mai mic în răspândire decât adulţii şi vârstnicii.”

Dar alţi experţi au spus că studiul nu a fost bine conceput, deoarece a avut în vedere transmisia în cadrul gospodăriei. Dacă oamenii de ştiinţă nu au testat în mod deliberat toată lumea, ei au observat şi testat doar infecţiile mai severe - care tind să fie în rândul adulţilor, a declarat Bill Hanage, un epidemiolog la Şcoala Harvard T.H. Chan de Sănătate publică.
 

„Ipotezele conform cărora copiii nu sunt implicaţi în transmiterea virusului, deoarece nu au o boală severă, sunt exact genul de presupuneri pe care, într-adevăr, trebuie să le puneţi în discuţie în faţa unei pandemii”, a spus dr. Hanage. „Pentru că, dacă este greşită, are consecinţe destul de dezastruoase.”

Toţi experţii au fost de acord asupra unui lucru: guvernele ar trebui să poarte discuţii despre cum vor arată şcolile la redeschidere. Studenţii ar putea fi programaţi să vină la şcoală în zile diferite pentru a reduce numărul de oameni aflaţi în clădire la un moment dat,  de exemplu; băncile pot fi amplasate la distanţă de 1,5 metri; iar şcolile ar putea evita ca elevii să se adune în grupuri mari.

Profesori cu boli cronice sau cei în vârstă vor trebui să evite intrarea la clase. La fel este recomandarea pentru elevii care suferă de anumite afecţiuni, care ar trebui să continue şcoala de acasă. 

   

Citeşte şi


Copil de nouă luni infectat cu coronavirus la Cluj-Napoca

   

Un virus inofensiv pentru om ar putea bloca infecţia cu coronavirus. Ce este parainfluenza 5, cunoscut drept PIV5

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite