Director despre haosul din aeroporturi: „Tot anul vor fi întârzieri!” Modelul low-cost s-a defectat

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Sute de bagaje au rămas abandotate pe Aeroportul din Frankfurt din cauza lipsei angajaţilor la firmele de handling. FOTO: Shutterstock
Sute de bagaje au rămas abandotate pe Aeroportul din Frankfurt din cauza lipsei angajaţilor la firmele de handling. FOTO: Shutterstock

Tot anul vor fi întârzieri în aeroporturi, dar cea mai gravă situaţie este în această vară, susţine David Ciceo, preşedintele Asociaţiei Aeroporturilor din România. El anunţă o creştere cu circa 50% a preţului biletelor. Reuters analizează eşecul modelului „low cost” pe care s-a bazat industria aeronautică înainte de pandemie.

Întârzieri, curse anulate, greve ale angajaţilor de pe aeroporturi dau peste cap concediile turiştilor din toată lumea. David Ciceo, directorul Aeroportului Internaţional Cluj şi preşedintele Asociaţiei Aeroporturilor din România, a susţinut pentru Profit.ro, că  această situaţie va continua: „Din păcate, tot anul vor fi întârzieri. Dar cea mai gravă situaţie este în această vară, în lunile iulie, august şi septembrie, şi se va atenua în octombrie, noiembrie, decembrie, dar nu se va rezolva situaţia. Şi grevele de pe unele aeroporturi din mai multe ţări au fost elemente suplimentare care au dus la întârzieri”, spune Cuceo.

Preşedintele Asociaţiei Aeroporturile mai vine cu o veste negativă: creşterea treptată a preţului biletelor. „Începând din toamna asta se va vedea o creştere. Faţă de ce era înainte de criză, consider că s-ar putea ca, în vara anului viitor, să avem cu 40-50% mai scumpe biletele, dar asta depinde şi de context, şi de destinaţie”, spune Ciceo.

7.000 de zboruri întârziate   

De la începutul anului şi până în prezent, spune directorul Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti, 7.000 de zboruri au fost întârziate mai bine de 30 de minute sau au fost anulate - adică 15% din totalul curselor de pe Otopeni, a explicat pentru Radio Europa Liberă directorul Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti, George Dorobanţu. Se estimează că industria aviatică din Europa are nevoie de 30% mai mulţi angajaţi, ca să funcţioneze optim.

Criză în Europa: se caută mii de angajaţi

Aeroporturile şi companiile aeriene din întreaga Europă se întrec pentru a angaja mii de oameni ca să facă faţă cererii în creştere, în timp ce oamenii caută să compenseze vacanţele pierdute în timpul pandemiei, se arată într-o analiză a Reuters.

„Vara în care călătoriile aeriene trebuiau să revină la normal după un vid pandemic de doi ani este în pericol să devină vara în care modelul de transport aerian cu volum mare şi cu costuri reduse s-a defectat - cel puţin pe piaţa integrată în expansiune a Europei”, se arată în analiză. 

Lipsa forţei de muncă şi grevele au provocat deja perturbări în Londra, Amsterdam, Paris, Roma şi Frankfurt în această primăvară, iar vara lucrurle s-au complicat. 

Companiile aeriene precum gigantul low-cost easyJet (EZJ.L) anulează sute de zboruri de vară şi se pregătesc noi greve în Belgia, Spania, Franţa şi Scandinavia.

Au fost pierdute 2,3 milioane de locuri de muncă

Aviaţia a pierdut 2,3 milioane de locuri de muncă la nivel global în timpul pandemiei, iar serviciile de handling la sol şi securitatea au fost cele mai afectate, potrivit grupului de lobby al industriei Air Transport Action Group. 
 

Mulţi lucrători întârzie să se întoarcă, atraşi de economia „gig” (o piaţă online în care cererea se întalneşte cu oferta, cum ar fi transportul de persoane sau de comenzi pentru mâncare, ca de exemplu Uber, Bolt, Tazz) sau aleg să se pensioneze mai devreme.
 

„În mod clar, au alternative acum şi pot schimba locul de muncă”, a spus economistul senior ING Rico Luman. Deşi se aşteaptă ca presiunea deplasărilor să scadă după vară, el spune că penuria ar putea persista, deoarece lucrătorii mai în vârstă ezită să revină la fosturile locuri de muncă şi mai puţini lucrători mai tineri sunt dispuşi să-i înlocuiască. În plus, angajaţii susţin că salariile sunt mici în comparaţie cu responsabilitatea avută. 


„Chiar dacă va exista o recesiune, piaţa muncii va rămâne strânsă cel puţin anul acesta”, a spus el.
 

Un factor major care încetineşte angajarea este timpul necesar noilor lucrători pentru a obţine autorizaţia de securitate - în Franţa, până la cinci luni pentru cele mai sensibile locuri de muncă, potrivit sindicatului lucrătorilor în aeroporturi din Franţa.

Principalele cauze ale crizei sunt lipsa de personal disponibilizat cu ocazia pandemiei respectiv întârzierea livrării unor aeronave comandate de companiile aeriene.

Eşecul modelului low cost?

Luis Felipe de Oliveira, şeful asociaţiei globale a aeroporturilor (ACI), a declarat pentru Reuters că aeroporturile sunt învinuite pe nedrept şi că, de fapt, companiile aeriene ar trebui să lucreze mai mult pentru a aborda cozile şi creşterea costurilor.

Willie Walsh, şeful Asociaţiei Internaţionale de Transport Aerian, grupul global al industriei aeriene care se reuneşte în Qatar în fiecare vară, a calificat discuţiile despre o întrerupere a călătoriilor aeriene drept „isterie”.

„A fost rău pentru unii consumatori şi, în mod clar, companiile aeriene şi aeroporturile vor să-şi ceară scuze pentru asta”, a declarat el pentru Reuters.

„Dar trebuie să punem situaţia în context; nu este aşa în fiecare aeroport... Nu am fost martor la poveştile de groază despre care am citit în presă", a spus el în marginea întâlnirii anuale a grupului la Doha.

Walsh a atribuit deja o parte a perturbării acţiunilor „politicienilor idioţi” din locuri precum Marea Britanie, unde schimbările frecvente ale politicii COVID au descurajat angajarea.

Analiştii spun că criza forţei de muncă poate creşte costurile dincolo de vară, dar este prea devreme pentru a spune dacă industria trebuie să se retragă de la modelul low cost pre-pandemie caracterizat de volume în continuă creştere şi de reducerea costurilor, care a generat noi rute şi a menţinut tarifele scăzute.

Pentru unii angajaţi care părăsesc domeniul, totuşi, vara toridă a Europei este un semnal de trezire atât pentru pasageri, cât şi pentru şefi. „Personal, cred că zborul este foarte ieftin... pur şi simplu nu ştiu cum vor putea să ţină pasul cu asta”, a spus un fost membru al echipajului de cabină al British Airways, în vârstă de 58 de ani, care a fost concediat.

Vă recomandăm să mai citiţi:


Criza vacanţelor. Haosul din transporturi anulează zilnic concediile a mii de oameni

Ce sfaturi au specialiştii pentru pasagerii prinşi în haosul de pe aeroporturi? VIDEO

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite