EXCLUSIV Marius Pop, salvator în Apuseni: „112 e de vină pentru întârzierea de peste două ore. Coordonatele erau greşite“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Marius Pop, unul dintre cei care se ocupă de Transsylvania Offroad, un club cunoscut printre pasionaţii de offroad din Cluj, a fost unul dintre cei care au ajuns primii la locul tragicului accident aviatic care a avut loc în Munţii Apuseni şi în urma căruia pilot avionului, Adrian Iovan, şi o rezidentă şi-au pierdut viaţa.

Autorităţile din cadrul celulei de urgenţă întreprinse luni seară, la scurt timp după ce accidentul a avut loc, au cerut ajutorul celor de la clubul de offroad din Cluj, în ideea că au experienţa şi utilajele necesare pentru a interveni rapid. Printre cei care au răspuns apelului se numără şi Marius Pop. Clujeanul a declarat, pentru „Adevărul“, că salvarea victimelor ar fi putut să fie mult mai rapidă dacă autorităţile şi-ar fi făcut treaba.

„La ora 19.00 am primit primul telefon, la 19.20 am plecat şase maşini din Cluj. Am luat nouă băieţi de la ISU. Am fost escortaţi de maşini de la ISU până la ieşirea din oraş pentru că era foarte aglomerat. Am mers prin Căpuşu Mare, Dârgău, Beliş, Mărişel şi am început călătoriile. Pe traseu ne-am mai întâlnit şi cu alţi localnici şi cu alte maşini“, a povestit unul dintre salvatorii victimelor, Marius Pop, pentru adevarul.ro.

Ore pierdute din incompetenţă, preţioase pentru salvarea victimelor

Şoferii maşinilor de teren de tip 4X4 primeau prin SMS coordonatele de GPS de la cei care coordonau operaţiunea de salvare. Problema este că aceste coordonate au fost greşite de mai multe ori şi au dus la întârziere majore, de peste două ore, timp care era atât de preţios pentru victimile accidentului.

„Ne-am dus la Crucea lui Iancu de două ori şi nu era absolut nimic. Am pierdut mai mult de două ore. Ştiţi cum i-am găsit? Am aflat că i-au găsit un pădurar. Noi am sunat la 112, fiind cu nişte localnici de-acolo care cunoşteau persoana respectivă. Chiar şi aşa, localnicii nu ştiau sigur care pădurar era pentru că sunt mai mulţi în acea zonă. Am reuşit să luăm numele pădurarului, am sunat la 112 şi am luat legătura telefonică cu el. Acesta ne-a spus exact unde se află. El nu a avut nevoie de GPS să ne spună, dar precizia a fost de ordinul metrilor“. a declarat Marius Pop, pentru „Adevărul“.

„Vina este a celor de la 112“

Marius Pop, un om experimentat în drumeţiile de tip offroad cu maşini 4X4 a explicat că aproape fiecare metru are cumva coordonata lui şi că localizarea cuiva prin acest fel este foarte precisă, dar şi foarte rapidă, dacă coordonatele sunt corecte. 

„Coordonatele pe care le-am primit noi au fost pentru un perimetru de peste 100 de kilometri pătraţi. Întârzierile au fost mai mari de două ore. Eu zic că vina este a celor de la 112. Vina lor este că nu au localizat apelul. Sistemul de triangulare te poate localiza în 15 secunde, la ordinul zecilor de metri, dar este de foarte de ajutor. De la Crucea Iancului până în locul unde se aflau răniţii distanţa era destul de mare. De-acolo am luat-o doar pe drumuri forestiere“, a mai explicat unul dintre salvatorii răniţilor din accidentul aviatic din Munţii Apuseni.

Acesta a mai povestit că avionul era într-o stare gravă, rupt în bucăţi. În momentul în care au ajuns la cei accidentaţi, i-au găsit pe aceştia în şoc hipotermic, zăpada fiind până la genunchi. „Le-a fost frig, erau sub zero grade, ploua şi ningea. Pilotul era încarcerat şi a mai trăit două ore, două ore şi ceva, nu pot să vă spun sigur. Localnicii au acordat primul ajutor, apoi am coborât victimele la ambulanţă şi am urcat să ducem celor de la ISU aparatura şi echipamentele de descarcerare. Oamenii şi-au făcut treaba, dar nu prea au dotări pentru aşa ceva. Cei de la ISU nu aveau de unde să ştie coordonatele, numai dacă nu au primit de undeva, ISU nu are nicio vină pentru că s-a întârziat", a mai spus Marius Pop.


Imagine de la locul accidentului aviatic din Munţii Apuseni FOTO Mediafax

image

FOTO EXCLUSIV Tragedia aviatică din Apuseni: Adrian Iovan şi o rezidentă au murit. Medicii din Cluj: ceilalţi cinci răniţi sunt internaţi la Terapie Intensivă. Pilotul Adrian Iovan, aflat la bordul aparatului de zbor care a aterizat forţat, luni, în Munţii Apuseni, a murit. La câteva minute, rezidenta din acelaşi avion a murit. Avionul, care efectua o cursă medicală de la Bucureşti la Oradea, a forţat aterizarea într-o pădure de la graniţa judeţelor Cluj, Alba şi Bihor. La bord se aflau patru doctori, o rezidentă şi doi piloţi, care urmau să aducă în Bucureşti mai multe organe pentru transplant. 

Mărturii din avionul groazei. Unul dintre medicii supravieţuitori: „Ne-am prăbuşit, sunt întins pe pământ, abia respir”. Medicul Valentin Calu, rănit în accidentul aviatic din Munţii Apuseni în care pilotul Adrian Iovan a murit, a sunat-o imediat după prăbuşire pe directoarea medicală a Spitalului Elias, Dana Safta, şi i-a transmis starea în care se află.

Cine a fost Adrian Iovan, pilotul care a murit în tragedia aviatică din Apuseni. Pilotul Adrian Iovan, în vărstă de 54 de ani, cel care a murit luni seară în urma unui accident de avion din Munţii Apuseni, avea la activ zeci de ani de zbor, fiind unul dintre cei mai experimentaţi piloţi din România. Adrian Iovan hotărâse cu mai mulţi ani în urmă să efectueze curse private pentru a-şi suplini veniturile.

Cum a găsit un pădurar epava avionului înaintea autorităţilor. Epava avionului prăbuşit în Munţii Apuseni la graniţa judeţelor Cluj, Alba şi Bihor a fost gasită la altitudinea de 1.600 de metri, după mai bine de cinci ore, de către un pădurar, pe numele său Todea Avrămuţ. Acesta, după ce a identificat locul dezastrului înaintea autorităţilor, a direcţionat şi echipajele de urgenţă pentru a acorda primul ajutor răniţilor.

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite