Cluj-Napoca

articolul anterior articolul urmator

Mărturia unui pasager din avionul care a ratat aterizarea la Cluj: „Pista a fost acoperită cu zăpadă. Pilotul ne-a salvat viaţa tuturor. Sau am avut noi noroc“

16
7 Jan 2016 14:47:13
Autor: Florina Pop
Avionul care a aterizat în câmp  FOTO: Ovidiu Cornea
Avionul care a aterizat în câmp  FOTO: Ovidiu Cornea

Unul dintre pasagerii aeronavei care a aterizat pe un câmp de lângă Aeroportul Internaţional din Cluj-Napoca, la 10 metri de pistă, este Cătălin Duţă. Acesta are 36 de ani, originar din Craiova, şi este şofer profesionist. Mergea la muncă în Barcelona.

Cătălin Duţă, aflat în drum spre Sibiu, pe autocar, a declarat pentru ”Adevărul” că pilotul aeronavei ce a aterizat pe câmp, la Cluj, le-a salvat viaţa, că acesta şi-a păstrat sângele rece şi că pista era acoperită cu zăpada. Tot el mai zice că, atunci când a coborât din avion, zăpada îi ajungea până la gleznă.

Cursa făcută de această aeronavă Blue Air este una închiriată de firma de transporturi internaţionale din Barcelona unde lucreză el şi ceilalţi pasageri din avion, dar şi că au folosit acelaşi avion când au venit în ţară, în urmă cu câteva săptămâni.

Reporterul ”Adevărul” i-a luat acestuia un interviu telefonic. 

Cum a fost aterizarea?

Iniţial pilotul ne-a zis că o să aterizăm în 15 minute şi am stat în aer 35-40 de minute. Eram chiar lângă aripă şi am văzut aterizarea. A fost ceaţă. Când am aterizat a fost zăpadă pe pistă. Pe pistă era zăpadă de 10 centimetri, când m-am dat jos era zăpadă până la gleznă. Noi suntem şoferi profesionişti, toţi din avion, şi înţelegem despre ce e vorbă. Omul (pilotul) când a văzut despre ce e vorba n-a frânat – ăsta ne-a fost norocul, vă daţi seama dacă frâna la 200 la oră nu mai apucam să vorbim. A frânat spre sfârşitul pistei, moment în care avionul a rupt aderenţa şi a început să meargă. Mergeam cu faţa spre câmp şi ne-am oprit pe un câmp – cred că de porumb era – cu motorul târâş şi cu roata de la aterizare ruptă. Motorul, pe pământ. Pilotul a fost foarte calm, ne-a explicat că e totul ok. Ne-a mai ţinut vreo 40 de minute în avion, chiar nu ştiu de ce.

Bănuiesc că v-aţi speriat.

Nu a fost niciun şoc. Nu s-a panicat nimeni. Mulţi nici n-au realizat ce s-a întâmplat.

Cum era pista? Unii susţin că nu ar fi fost curăţată.

Aeroportul a fost extraordinar de prost pregătit, extraordinar de prost. Cred ca numai din şansă şi din experienţa pilotului probabil am scăpat. Vă repet pista nu a avut niciun dram de asfalt. Pista a fost în totalitate acoperită cu zăpadă. Este adevărat că după ce ne-au dat pe noi jos automat au apărut şi acele pluguri. Ca la noi, ca la români.
Omul ăsta (n.r. pilotul) ne-a salvat viaţa la toţi.

Ce fel de cursă era cea care trebuie să vă ducă la Barcelona. Mergeaţi acolo în vacanţă?

Cursa aceasta este un avion închiriat de o companie. Făceam escală la Cluj. Mai luam încă vreo 50 de persoane de la Cluj. Aterizarea la Cluj era programată. Şi cei de la Cluj erau toţi şoferi. Când am venit din Spania am venit cu acelaşi avion, cu aceeaşi companie. I-am lăsat pe ei la Cluj şi am mers mai departe la Bucureşti. Este o cursă linie pentru noi.

Au fost speculaţii că avionul ar fi oprit la Cluj ca să alimenteze. Este adevărat?

Ce spun ei sunt minciuni. Avonul a plecat cu plinul făcut la Bucureşti, clar. Nu era nicio cisternă pe acolo. Când ne-am dat jos erau maşini de pompieri, salvare. (...) Noi suntem rupţi de realitate, ce ne mai spun şi nouă familiile, dar am înţeles că s-a minţit foarte mult la televizor, la modul că toată lumea încearcă să scoată compania asta de zbor vinovată. Oamenii nu au nicio vină, s-au organizat extraordinar. În jumate de oră au venit autocarele, ne-au dat apă. Suntem 150 de oameni.

Spuneaţi că aţi stat la geam şi aţi văzut aterizarea. Ce aţi văzut mai precis?

Ei (n.r. cei d ela aeroport) nu trebuia să-l lase pe omul ăsta să aterizeze acolo pentru că, una, a fost ceaţă, iar eu am stat la geam şi am văzut aterizarea şi tot. Omul a aterizat acolo unde a început pista, a mers foarte lin, nu ne-a bruscat, nimic, omul a fost profesionist din toate punctele de vedere. Acum că zăpadă era pe pistă şi nu a putut să oprească avionul ce vină are el? În momentul în care a frânat la sfârşitul pistei, avionul s-a dus sanie. Ăsta ne-a fost şi norocul. Dacă frâna la început, ne făceam praf. Sau am avut noi norocul, nu ştiu.

Cătălin Duţă a făcut mai multe filmuleţe pe care ni le-a trimis pe Whatsapp:

 

Mărturia unui pasager din avionul ce a ajuns pe câmp la Cluj

 

Mai puteţi citi:
 

FOTO VIDEO Pasagerii avionului ce a ratat aterizarea, îmbarcaţi în autocare spre Sibiu. Blue Air: ”Nu a fost o aterizare de urgenţă din lipsa carburantului”

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

16 Comentarii

C Ciprian
7.01.2016, 16:00:23

Nu inteleg de ce ati lua de bun ce zice un sofer de tir referitor la un accident aviatic? Ok, isi poate da cu parerea despre starea pistei, nu si despre modul in care s-a derulat aterizarea. Avionul cu siguranta nu "avea plinul facut", nime nu circula in plin cand ar putea sa salveze bani zburand cu o greutate mai mica (mai ales o companie low cost), ca sa nu mai spun de riscurile la care se supune un avion care aterizeaza cu prea mult carburant. "Nu a franat" e alta afirmatie extrem de aproximativa, cum un avion incetineste si prin alte metode decat franele de pe roti, thrust reversers, spoilere etc... Cat despre motivele pentru care au mai fost tinuti in avion..Poate chiar ar fi fost un lucru bun sa ii evacueze si sa fi avut avionul scurgeri de carburant...

-6 (10 voturi)
miron miron
7.01.2016, 18:21:06

A fost un accident nedorit de nimeni. Cred ca pista de pe aeroportul din Cluj nu a fost pregatita corespunzator. A tinut avionul peste jumatate de ora in aer, in aceasta vreme ei au incercat sa degajeze si sa pregateasca pista, nu au tinut ritmul, nu au reusit corespunzator. Avionul a aterizat si s-a dus unde s-a dus. Au inceput sa dea vina unul pe altul, nu sa va stie niciodata daca pilotul frana mai devreme ce se putea intampla. Multumiti lui Dumnezeu ca nu au fost victime, avionul se poate repara si se poate reda circuitului.

+3 (3 voturi)
Online Socrates
7.01.2016, 18:24:06

Pe mine ma intristeaza intrebarea reporterului in privinta plinului. Avionul nu avea voie sa faca "plinul" la Bucuresti. Inainte de aterizare, se dreneaza excesul de combustibil daca el exista. Rezumand, vad o gutuie discutand cu alta gutuie si rezultatul discutiei imbraca forma unui articol intr-un ziar de mare "tiraj electronic". Reporterul ar fi putut intreba comandantul aeronavei daca nu cumva aveau un excess decombustibil inainte de aterizare.

+2 (4 voturi)
C Ciprian
7.01.2016, 18:44:15

dap, de parca pilotul a tras la pompa, i-a zis baiatului sa-i faca plinul si sa-i stearga geamurile si apoi s-a dus sa bea o cafea cu insotitoarele de zbor... Prea mult amatorism pentru un accident nedorit, minor, dar care ar fi putut avea consecinte serioase.. Sigur, conditiile au fost proaste, pista e scurta, dar de aici pana la imaginea apocaliptica descrisa...e cale lunga Topul a fost pasagerul care a declarat ca avionul a aterizat pe o pista cu un metru de zapada...Mai exagereaza omul, dar...sa faci articol din asa ceva...

+3 (3 voturi)
Kaiel Iulian
7.01.2016, 18:12:39

De ce nu s-a intamplat cu Wizzair, Lufthansa, Rynair ? De ce tocmai cu Blueair ? Si inca mai vor sa mai introduca 3 curse. Clujenii ar trebui sa boicoteze aceasta companie.

-3 (5 voturi)

Vezi toate comentariile (16)