Originea Black Friday. De ce nu se respectă în România tradiţia americană care pune „sărbătoarea cumpărăturilor” în ultima vineri din noiembrie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Black Friday sau Vinerea neagră îşi are originea în SUA şi reprezintă ziua care urmează după „Ziua Recunoştinţei”, momentul în care se dădea startul cumpărăturilor de iarnă şi comercianţii americani schimbau cerneala roşie cu care îşi treceau pierderile în registrele financiare, cu cea neagră, care reprezenta profitul. În România, devansarea cu o săptămână a celebrei sărbători a făcut parte din strategia unui mare retailer.

Black Friday (Vinerea neagră) este, în SUA, a patra zi de joi din noiembrie şi urmează chiar după Ziua Recunoştinţei. Din 1932, a fost considerată ca fiind ziua care marchează începutul sezonului de cumpărături de Crăciun în S.U.A., iar cele mai mari companii oferă vânzări promoţionale, deschizând foarte devreme magazinele. Nu este o sărbătoare oficială, dar în California şi în alte state ziua de după Ziua Recunoştinţei este liberă pentru angajaţii administraţiei locale, uneori, în locul unei alte sărbători federale  precum „Columbus Day”. Mulţi angajaţi în alte domenii decât comerţul cu amănuntul au liber de Ziua Recunoştinţei, dar şi vinerea care urmează, ceea ce înseamnă că, împreună cu zilele de week-end, americanii vor avea patru zile libere, ceea ce duce la creşterea numărului de potenţiali cumpărători. În 2005, conform unor statistici, Black Friday a fost cea mai aglomerată zi de cumpărături a anului din SUA.

Cea mai veche dovadă privind utilizarea termenului „Vinerea neagră” într-un context comercial datează din 1961şi există indicii conform cărora ar proveni din Philadelphia, unde a fost folosit pentru a descrie traficul pietonal şi de vehicule intese care există în a doua zi după Ziua Recunoştintei, scrie Ben Zimmer în cartea "The Origins of "Black Friday". 

Timp de mulţi ani, era un lucru obişnuit pentru comercianţii cu amănuntul să se deschidă la 6.00, dar la sfârşitul anilor 2000 mulţi dintre aceştia au coborât ştacheta la 5.00 sau chiar 4.00. Acest lucru a fost dus la o nouă extremă în 2011, când mai mulţi comercianţi cu amănuntul au deschisă la miezul nopţii, pentru prima dată. În 2012, Walmart şi mai mulţi retaileri au anunţat că vor deschide cele mai multe dintre magazinele lor de la 20.00 în Ziua Recunoştinţei, fapt care a determinat protestul în masă în rândul unor muncitori. În 2014, magazine cum ar fi JCPenney, Best Buy şi Radio Shack deschis la 17.00 în Ziua Recunoştinţei în timp ce magazine, cum ar fi Target, Walmart, Belk şi Sears au deschis la ora 18.00 de Ziua Recunoştinţei. Trei state, Rhode Island, Maine şi Massachusetts au interzis deschiderea magazinelor în Ziua Recunoştintei.

Violenţă de Vinerea neagră

Din 2006 şi până anul trecut au fost raportate cazuri de violenţă între cumpărători: 7 decese şi 98 de leziuni pe întreg teritoriul Statelor Unite, conform siteului blackfridaydeathcount.com. A devenit un obicei pentru potenţialii cumpărători să campeze cu cortul de Ziua Recunoştinţei în faţa marilor magazine, într-un efort de a asigura un loc cât mai bun la deschiderea acestora. În unele state acestă practică este interzisă din cauza potenţialului pericol de folosire a buteliilor cu gaz sau a generatoarelor. 

Originea termenului

Timp de secole, adjectivul "negru" a fost folosit în contextul unor zile în care s-au produs calamităţi. Multe evenimente au fost descrise ca fiind "Black Friday", deşi cel mai important eveniment de acest gen în istoria americană a fost panica din 1869, care a avut loc atunci când bancherii Jay Gould şi James Fisk au profitat de legăturile lor cu administraţia Grant într-o încercare de a controla piaţa aurului. Atunci când preşedintele Grant a aflat de această manipulare, el a cerut Trezoreriei să elibereze în piaţă o cantitate mare de aur, care a determinat scăderea preţurilor cu 18%. Averi s-au făcut şi s-au pierdut într-o singură zi, printre victime numărându-se cumnatul preşedintelui, Abel Corbin, a fost ruinat.

O altă utilizare cunoscută a "Black Friday" se referea la practica muncitorilor, care anunţat că sunt bolnavi pentru a avea un weekend de patru zile după Ziua Recunoştinţei. Termenul este utilizat în acest sens în revista „Factory Management and Maintenance” din noiembrie 1951, şi din nou, în 1952. Această utilizare, însă nu pare să fi prins. Cam în aceeaşi perioadă, termenii "Vinerea neagră" şi "Sâmbăta neagră" erau folosiţi de poliţiştii din Philadelphia şi Rochester pentru a descrie aglomeraţia din trafic care însoţea începutul sezonului de cumpărături de Crăciun, scrie Ben Zimmer în cartea „The Origins of <<Black Friday>>„. În anul 1961, oraşul şi comercianţii din Philadelphia au încercat să îmbunătăţească condiţiile de cumpărături, iar un expert în relaţii publice a recomandat rebranding-ul în „Vinerea mare” şi  "Sâmbăta mare", dar aceşti termeni au fost uitaţi repede. 

Cerneala roşie şi neagră

Utilizarea expresiei s-a răspândit încet, apărând pentru prima oară în The New York Times pe 29 noiembrie 1975, în care se face referire la "cea mai aglomerată zi din an în ceea ce priveşte traficul şi cumpărăturile" din Philadelphia. Cu toate că în curând termenul s-a răspândit, „Philadelphia Inquirer” arăta în 1985 că în Cincinnati şi Los Angeles termenul nu era folosit. 

Pe măsură ce expresia a devenit mai răspândită la începutul anilor 1980, comercianţii au sugerat o semnificaţie alternativă: în mod tradiţonal, retailerii înregistrau pierderile cu cerneală roşie în evidenţele financiare, în timp ce rezultatele pozitive erau trecute cu cerneală neagră. Astfel, dacă în general între ianuarie şi noiembrie, comercianţii înregistrau pierderi, începând cu a doua zi după Ziua Recunoştinţei, aceştia începeau să facă profit, deci înregistrăzile din evidenţe începeau să fie scrie cu cerneală neagră. Cea mai veche explicaţie privind această utilizarea a termenului datează din 1981 şi a apărut în ziarul Philadelphia Inquirer.

În 2013, au apărut mai multe articole în care se susţinea că expresia ar avea originea în America de Sud, înainte de Războiul Civil, şi s-ar referi la practica de a vinde sclavi în a doua zi de dupa Ziua Recunoştintei. Nu au existat însă dovezi în legătură cu această folosire a termenului. 

Black friday şi Moş Crăciun

A doua zi după Ziua Recunoştintei ca reprezentând startul neoficial al sezonului de cumpărături al sărbătorilor de iarnă a fost asociată cu Moş Crăciun. Paradele ocazionate de Ziua Recunoştintei includ la final apariţia lui „Moş Crăciun", deoarece Crăciunul este întotdeauna următoarea sărbătoare după Ziua Recunoştinţei. La sfârşitul secolului XIX şi începutul secolul XX, multe astfel de parade erau sponsorizate de magazine, pentru a da un impluls cumpărăturilor. A devenit o regulă nescriscă că niciun magazin nu-şi face publicitate de Crăciun, înainte ca parada de Ziua Recunoştinţei să se fi terminat.

Black Friday în România

Black Friday sau Vinerea Neagră a fost adoptată şi în România. La noi însă nu s-a respectat obiceiul american potrivit căruia sărbătoarea cumpărăturilor este organizată în a patra zi de vineri a lunii noiembrie, ci s-a ales devansarea cu o săptămână. Se întâmplă acest lucru din 2013 datorită gigantului eMAG, portalul care înregistrează sume record de Vinerea Neagră. Iulian Stanciu, directorul eMAG de la acea vreme, a decis ca eMAG să deruleze aceste eveniment pe 22 noiembrie. De ce? „Am studiat modelul Amazon, Rakuten din Japonia, studiez şi Alibaba cu Taobao din China. Am văzut recent un discurs al lui Jack Ma, director Alibaba, după Jeff Bezos (n.red.: director şi fondator Amazon) al doilea om de comerţ din lume, în care spuneau că Black Friday-ul chinezilor e la începutul lui noiembrie, atunci au potrivit ei data cu o sărbătoare a lor şi au Singles Day pe 11 noiembrie. Aşa au făcut ei un spectacol pe tema asta”, a povestit fostul director al eMAG într-un interviu pentru „Adevărul”. Stanciu a explicat că a dorit să separe Black Friday de începutul sezonului de cumpărături de Crăciun: „Crăciunul e până la urmă o sărbătoare religioasă care a fost transformată într-un festival de cumpărături şi sunt nişte lucruri fine care au dus acolo: ideea de a da un cadou a dus, până la urmă, la consum. Şi lucrurile astea au fost studiate de-a lungul timpului şi au fost amplificate. De Black Friday imaginea aia când se deschide magazinul şi se îmbulzesc oamenii, şi se reped la produse, e un «care pe care» până ajunge produsul la casă şi acasă. E o ieşire din zona raţională şi o stimularea a zonei de emoţional”, susţine Stanciu. Exemplul eMAG a fost preluat de toţi retailerii din România şi organizarea Black Friday în a treia joi a lunii noiembrie a devenit tradiţie. 

Citeşte şi

Interviu „Adevărul“ cu Iulian Stanciu, şeful eMAG. Raţiunea şi emoţia, feţele aceleiaşi monede în lumea comerţului

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite