Cluj-Napoca

articolul anterior articolul urmator

Primul oraş din România cu transport integral nepoluant. Autorităţile locale au pus azi în circulaţie 20 de autobuze electrice cumpărate cu bani europeni

7
16 Dec 2019 13:34:27
Autor: Ştefan Lică
Noile autobuze au fost inaugurate azi de TUP Turda. FOTO: Primăria Turda / Mediacom
Noile autobuze au fost inaugurate azi de TUP Turda. FOTO: Primăria Turda / Mediacom

Un orăşel cu mai puţin de 50.000 de locuitori este prima localitate din România care are transport public exclusiv electric. Municipalitatea a utilizat fonduri europene pentru a dota flota operatorului de transport public cu autobuze electrice.

Turda are doar 47.744 de locuitori, dar este primul oraş din România cu transport public nepoluant. Asta după ce Primăria Turda a accesat fonduri europene şi le-a utilizat pentru a achiziţiona 20 de autobuze electrice, care au fost inaugurate chiar începând de azi, de către operatorul Transport Urban Public Turda (TUP).

Cele 20 de autobuze au costat 10 milioane de euro, ceea ce înseamnă că preţul unui singur vehicul ajunge la o jumătate de milion de euro.

Turda este al doilea oraş din România care beneficiază de autobuze electrice. Primul a fost Cluj-Napoca, oraş care utilizează astfel de vehicule pentru transportul în comun încă de la 1 iunie 2018. Numai că, spre deosebire de Turda, Compania de Transport Public din Cluj deţine şi autobuze diesel, unele poluante, pe lângă autobuzele electrice, tramvaie şi troleibuze.

Proiectul are şi contestatari

 

Privită cu entuziasm în Turda, politica municipalităţii, de a miza exclusiv pe un transport public electric, are şi contestatari. Este vorba despre Dan Mostecky, directorul Societăţii de Transport Public (STP), fostul operator care asigura transportul public în oraş, până la finalul acestui an. STP este o companie privată şi a avut contract cu Consiliul Local Turda până la sfârşitul anului. Între timp, autorităţile locale au decis să înfiinţeze propriul operator, Transport Urban Public Turda, care este subordonat autorităţilor locale. 

„S-a realizat un studiu de oportunitate din care a reieşit că, pentru accesarea de fonduri europene, este indicat să fie un operator public de transport în comun în Turda, aparţinând municipalităţii”, a explicat primarul Cristian Matei.

Numai că Dan Mostecky este convins că noul operator nu va face faţă. Acesta susţine că Primăria Turda a „uitat” să cumpere staţii de încărcare pentru autobuzele electrice şi că a închiriat câteva, însă acestea nu sunt suficiente pentru toate autobuzele. Din această cauză, mai spune fostul director, multe dintre noile autobuze electrice vor rămâne fără energie în garajul companiei de transport sau chiar pe străzi, în trafic.

„STP efectuează peste 4.500 kilometri pe zi, iar autonomia reală a tuturor autobuzelor electrice e de aproximativ 2.400 km. Diferenţa se va regăsi în curse neefectuate şi pasageri netransportaţi”, a acuzat Dan Mostecky. Acesta spune că autorităţile locale ar avea o soluţie, să apeleze la vechile autobuze diesel ale STP, pentru ca transportul public să nu intre în colaps.
 

„Autobuzele au fost cumpărate după ce s-au făcut studii speciale”

 

Reprezentanţii Primăriei Turda au contrazis afirmaţiile lui Mostecky. Diana Apahidean, directorul direcţiei de comunicare din cadrul Primăriei Turda, spune că situaţia nu este cea prezentată de fostul director. „Înainte de a achiziţiona aceste autobuze electrice, au fost făcute studii speciale în cadrul planului de mobilitate urbană. Nu puteam să luăm doar un număr de autobuze, oricare ar fi, fără a face un studiu privind necesarul. Apoi, nu există probleme cu staţiile de încărcare. Acestea au fost cumpărate, nu închiriate, aşa cum susţine domnul Mostecky”, a declarat Diana Apahidean. 
 

Ce autobuze electrice deţine TUP Turda

 
Cele 20 de autobuze electrice care compun flota TUP au fost achiziţionate cu fonduri europene şi sunt dotate cu camere de supraveghere video, rampe speciale pentru persoanele cu dizabilităţi, aer condiţionat, Wi-fi şi sistem de E-Ticketing. Vehiculele sunt fabricate în Cehia şi au fost achiziţionate de la compania Anadolu Automobil Rom în baza licitaţiei publice cu finanţare europeană pe baza Planului de Mobilitate Urbană Durabilă, derulată de Primăria Municipiului Turda.
 
Citeşte şi
 
VIDEO Cum arată primele autobuze electrice din România. Costă 620.000 de euro bucata şi au fost cumpărate cu fonduri elveţiene
 

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

7 Comentarii

Adrian Foangǎ
16.12.2019, 14:13:08

Smenuri cu bani europeni, pentru care se poate ajunge si la puscarie.

-2 (6 voturi)
Index 4.2
16.12.2019, 14:40:07

Nu sunt deloc smenuri si e chiar laudabil ca primaria Turda a decis sa mearga pe mana autobuzelor electrice, care oricum reprezinta viitorul! Carcotasii ca tine acu 100 si ceva de ani cand a aparut motorul cu combustie, spuneau la fel, ca era mai bine cu tramvaiele cu cai !

+1 (5 voturi)
defu gabi
16.12.2019, 15:42:58

Nu am idee daca sunt sau nu smenuri... Dar ceea ce ma socheaza e titlul, raportat la solutia gasita. "Transport integral nepoluant" cu autobuze electrice (cu acumulatori) - o absurditate stiintifica si tehnologica. In primul rand, nu exista transport nepoluant cu mijloace artificiale. In al doilea rand, inlocuirea grupului energetic pe combustibil fosil cu unul electric la un vehicul nu reduce poluarea, mai ales daca se folosesc acumulatoare. O muta intr-o anumita proportie in alta parte. Asta e adevarul dureros al tehnologiei. Anume, ca tehnologie nepoluanta nu exista. Ceea ce se vinde ca "nepoluant" este o simpla lozinca de marketing. Nu prea inteleg logica cumpararii de autobuze cu acumulator atat timp cat in tara sunt capabilitati de productie troleibuze (ceva mai putin poluante decat autobuzele cu acumulatori si cu viata de exploatare de cateva ori mai mare, respectiv, costuri mult mai mici in materie de mentenanta /km/durata de viata) Bancul de acumulatoare al unui vehicul electric are o durata de viata utila scurta (care, implicit, scurteaza artificial si durata de viata a vehiculului), necesita ore intregi de imobilizare pt. reincarcare si costa pe putin jumatate din pretul vehiculului... Iarna si vara, sist. de aer conditionat, folosit, inevitabil si in momentele de stationare, "omoara" la propriu acumulatoarele... Un troleibuz se alimenteaza mai eficient la tensiune mare si intensitate mai mica (in genere 650-750volti - sau usor diferit in functie de retea) din retea stradala disponibila 24 de ore/zi, 365 zile/an, nu necesita reincarcare si timpi morti, aerul conditionat poate functiona fara restrictii, are durata de viata limitata doar de uzura sasiului si disparitia pieselor de schimb... Singurul inconvenient este instalarea de retea de alimentare, dar care se amortizeaza oricum in timp. Logica folosirii troleibuzului in detrimentul autobuzului electric este nivelul total de poluare pe durata de viata semnificativ mai mic si costurile totale pe durata de viata mult mai mici. Totusi unii vor autobuze electrice - banuiala mea fiind ca oamenii astia o fac de dragul de a epata pe teme ecologiste, fara a avea capacitatea profesionala a unei analize tehnice aprofundate, alegand o solutie mai mult teatrala in locul uneia mai ieftine validate tehnic mai bine de jumatate de secol in orasele mari.

+1 (1 vot)
mitrut
16.12.2019, 17:14:58

Un articol reclama pentru un primar exclus din PSD si racolat de PNL. Se reface USL, o chestie absolut jegoasa.

+1 (1 vot)
mitru mitru
16.12.2019, 17:00:56

"Compania de Transport Public din Cluj deţine şi autobuze diesel, unele poluante...." cum vine asta? autobuze diesel unele poluante ... alte diesel nu poluante ?

+1 (1 vot)

Vezi toate comentariile (7)

Modifică Setările