Undă verde pentru metroul din Cluj. Azi a fost semnat contractul

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Asocierea SWS Engineering Spa (Italia) - SYSTRA (Franţa) - METRANS Engineering SRL (România) va realiza studiul de prefezabilitate pentru metrou, respectiv cel de fezabilitate pentru trenul metropolitan.

Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a decis, la finele anului trecut, excluderea asocierii SWS Engineering SPA – Systra – Metrans Engineering SRL, care câştigase licitaţia pentru elaborarea studiului de fezabilitate pentru realizarea metroului clujean. În aceste condiţii, asocierea Metroul SA – Padeco devenea marea câştigătoare a licitaţiei. Numai că Primăria Cluj-Napoca s-a opus, astfel că acest caz a ajuns în instanţă, unde a avut câştig de cauză, la înceutul lunii trecute.

Între timp, joi, 23 aprilie, Primăria Cluj-Napoca şi asocierea SWS Engineering SPA – Systra – Metrans Engineering SRL au semnat contractul pentru realizarea studiului de prefezabilitate pentru metrou, respectiv a celui de fezabilitate pentru trenul metropolitan.

Tren metropolitan pe o rază de 100 de kilometri

„Proiectul nostru are în vedere dezvoltarea economică viitoare a Zonei Metropolitane Cluj. Prima componentă e legată de trenul metropolitan. Avantajul e că avem deja infrastructura pe teren, avem calea ferată, avem proiectul Ministerului Transporturilor de modernizare a căii ferate între Cluj şi Episcopia Bihor, inclusiv staţiile de pe traseu. În anul 2024 în octombrie ar trebui finalizată electrificarea acestei căi ferate. În acest context ,noi avem în vedere dezvoltarea pe o rază de 100 kilometri de la Huedin la Dej, iar trenul metropolitan va permite mobilitatea forţei de muncă şi noi investiţii. Zona de bază studiată e cea de la Nădăşel până la Bonţida şi va viza inclusiv crearea unor staţii noi”, a explicat primarul Emil Boc. 

Acesta a mai afirmat că o staţie va fi amplasată la podul IRA, unde se va interesecta cu o staţie de metrou, iar o altă staţie va fi chiar la Aeroportul Internaţional Cluj. Şi mai complicat se anunţă proiectul metroului, Deocamdată, a fost semnat doar contractul privind realizarea studiului de prefezabilitate. Linia de metrou va avea o lungime de peste 20 de kilometri, iar o mică porţiune va fi la suprafaţă. Modelul a fost utilizat şi în mai multe oraşe din Occident şi are ca scop reducerea costurilor lucrărilor.

„Metroul are două etape de implementare. Prima etapă e din Floreşti, într-o zonă stabilită de specialişti care să permită cât mai multor locuitori din comună să acceseze metroul, se va trece pe la viitorul spitalul de urgenţă şi Polus, după care metroul intră în Cluj-Napoca şi continuă până la podul IRA, bineînşeles cu staţiile aferente pe o lungime de circa 20 de kilometri. În Floreşti ne gândim să avem metrou de suprafaţă. Aşa reducem costurile, mai ales că aici avem şi celălalt proiect, de centură metropolitană care va lua din presiunea de trafic”, a adăugat Boc.

Proiect de 30 de milioane de lei

Proiectul va costa 30 de milioane de lei, iar termenul de livrare este de 26 de luni. Este vorba despre studiile de pre-fezabilitate, fezabilitate, impact asupra mediului şi evaluarea strategică adecvată pentru realizarea a două obiective importante pentru Cluj, metroul şi trenul metropolitan.

Trenul metropolitan ar urma să circule pe următorul traseu:  Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonţida”, într-o primă etapă. De asemenea, Magistrala I de Metrou ar urma ă fie realizată pe principala axă vest-est a zonei metropolitane. Pe noua linie de metrou sunt propuse 15 staţii pe o lungime de aproximativ 16 km, deci o interstaţie medie de 1035 m. În prima etapă, metroul ar urma să deserveascăzona de sud a comunei Floreşti, viitorul spital regional de urgenţă, centrul comercial Vivo, cartierul Mănăştur, centrul oraşului Cluj-Napoca şi zona de est a oraşului, respectiv zona Aurel Vlaicu - Pod IRA, pentru ca ulterior să fie extinsă spre Gilău. 

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite