Cluj-Napoca

articolul anterior articolul urmator

Untold spune că publicul a cheltuit 35 de milioane de euro în Cluj-Napoca. Cercetător: „A fost cu 20% mai puţin“

4
19 Sep 2021 14:27:29
Autor: Remus Florescu
Circa 265.000 de persoane au participat la Untold 2021 în cele 4 zile de festival. FOTO: Untold
Circa 265.000 de persoane au participat la Untold 2021 în cele 4 zile de festival. FOTO: Untold

Peste 35 de milioane de euro au cheltuit participanţii din afara Clujului la Untold 2021, au anunţat organizatorii. Cercetătorul Ovidiu Moisescu, de la FSEGA-UBB, susţine că este probabil ca valorile reale să fie cu 20% mai mici. El se bazează pe un studiu făcut în 2019 pe participanţii din afara Clujului la Untold şi Electric Castle, a cărui concluzie este că organizatorii au supraestimat cheltuielile făcute de aceştia.

Ovidiu Moisescu, conferenţiar şi prodecan la Facultatea de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor (FSEGA), din cadrul UBB; departamentul de Marketing, a publicat sâmbătă, 18 septembrie 2021, un articol privind analiza cheltuielilor participanţilor şi a experienţei festivaliere la ediţiile din 2019 ale Untold şi Electric Castle.

Una dintre concluziile studiului este că organizatorii Untold au supraestimat cu 25% cheltuielile făcute la festival de participanţii din afara Clujului.

„În consecinţă, se poate afirma că rezultatele studiului de faţă indică faptul că, pe parcursul participării la festival în 2019, participanţii proveniţi din afara judeţului Cluj au cheltuit fiecare, în medie, circa 122 EUR/zi în cazul Untold, respectiv circa 73 EUR/zi în cazul Electric Castle, pentru cazare, mâncare, băutură, distracţie, transport local, suveniruri (pe lângă sumele cheltuite pentru achiziţionarea biletului de festival).
 
Totodată, rezultatele denotă faptul că valoarea globală a cheltuielilor efectuate, pe parcursul participării la festival în 2019, de către participanţii proveniţi din afara judeţului Cluj, pentru categoriile de cheltuieli mai sus menţionate, este de circa 36 milioane EUR în cazul Untold, respectiv de circa 10 milioane EUR în cazul Electric Castle”, se arată în articol.
 
Untold anunţa în 2019 o infuzie de capital de peste 45 de milioane de euro. 

„Rezultatele prezentului studiu infirmă parţial estimările comunicate oficial de către organizatorii Untold la finalul ediţiei din 2019 a festivalului, evidenţiind valori mai mici pentru cheltuielile efectuate de către participanţii proveniţi din afara judeţului Cluj. Organizatorii Untold au estimat că participanţii proveniţi din afara judeţului Cluj au cheltuit fiecare în medie, în cele 4 zile, cel puţin 150 euro, pe cazare, transport, restaurante, terase, cumpărături, vizite la muzee etc. Totodată, ţinând cont de cei circa 300,000 de participanţi din afara Clujului, organizatorii au afirmat că festivalul a generat o infuzie de capital în comunitatea clujeana de peste 45 milioane euro”, se arată în articolul realizat de Ovidiu Moisescu. 

175 euro de căciulă

Fiecare participant la Untold 2021 din afara Clujului a cheluit cel puţin 175 de euro, au susţinut organizatorii Untold într-un comunicat oficial dat publicităţii în urmă cu câteva zile. „La o primă estimare, din cei peste 265.000 de participanţi, cei 200.000 veniţi din afara Clujului au cheltuit fiecare în medie, în cele 4 zile, cel puţin 175 euro, pe cazare, transport, restaurante, terase, cumpărături, vizite la muzee, etc. La un calcul simplu, acest lucru înseamnă o infuzie de capital în comunitatea clujeană de peste 35 milioane euro. Aceşti bani se vor regăsi apoi în impozite şi taxe locale, dar şi în încasări pentru business-urile locale sau pentru oamenii care au profitat de numărul mare de turişti prezenţi, punându-şi apartamentele sau casele la închiriat”, se arată în comunicat Untold. 
 
Întrebat despre aceste estimări, cercetătorul Ovidiu Moisescu a precizat: „În legătură cu ediţia din 2019, comparativ cu studiul de faţă, organizatorii au supraestimat valorile cu circa 25%. Ceea ce, la o adică, era de aşteptat, fiind vorba de un act de comunicare menit a creşte reputaţia evenimentului şi a îmbunătăţi percepţiile comunităţii locale privind evenimentul. Implicit, este foarte probabil ca şi valorile comunicate pentru ediţia din 2021 să fie supraestimate, probabil cu un procent similar. Neavând la îndemână rezultatele unui studiu privind ediţia din 2021 a Untold, nu pot decât să intuiesc că probabil valoarea cheltuielii individuale medii zilnice şi valoarea globală a cheltuielilor participanţilor proveniţi din afara judeţului Cluj la Untold 2021, aşa cum au fost acestea comunicate recent de către organizatori, sunt cu circa 20% mai mici.”
 

Cum a fost realizat studiul lui Ovidiu Moisescu

Cercetătorul clujean precizează în articolul privind cheltuielile din 2019 ale participanţilor la Untold şi Electric Castle: „Metoda de cercetare aplicată fiind sondajul pe bază de chestionar online aplicat în luna mai 2020, eşantionul investigat validat cuprinzând 558 respondenţi care au participat la Untold în 2019 şi, respectiv, 364 respondenţi care au participat la EC în 2019.” 

În vederea estimării cheltuielilor participanţilor la cele două festivaluri, respondenţilor le-au fost adresate două întrebări deschise, în cadrul cărora li s-a solicitat să specifice suma aproximativă cheltuită în total, în mod individual, pe toată perioada de participare la festival, pentru cazare, respectiv pentru mâncare, băutură, distracţie, transport local, suveniruri (în perimetrul festivalului şi în afara sa). 

Cele două întrebări adresate sunt redate mai jos:

 „Pe lângă cheltuiala cu biletul de festival, ce sumă aproximativă ai cheltuit în total, în mod individual,
pentru cazare pe toată perioada în care ai participat la Untold / Electric Castle 2019? Exprimă suma cum ţi-e mai uşor (lei, euro etc.), însă specifică neapărat moneda în care exprimi suma
(de exemplu: 200 lei, 50 euro etc.). În cazul în care cazarea a fost inclusă în preţul biletului de festival
sau dacă nu ai avut cheltuieli cu cazarea scrie ”0”.
 
Pe lângă cheltuiala cu biletul de festival şi cazarea, ce sumă aproximativă ai cheltuit în total, în mod
individual, pentru mâncare, băutură, distracţie, transport local şi suveniruri pe toată perioada
participării tale la Untold / Electric Castle 2019, atât în perimetrul festivalului cât şi în afara sa?
Exprimă suma cum ţi-e mai uşor (lei, euro etc.), însă specifică neapărat moneda în care exprimi suma
(de exemplu: 200 lei, 50 euro etc.).
 
Sumele aproximative menţionate de respondenţi au fost ulterior omogenizate prin convertirea lor în echivalent EUR (acolo unde a fost cazul). Apoi, ţinând cont de numărul de zile de participare la festival, a fost calculată suma medie cheltuită / participant-zi, pentru participanţii din judeţul Cluj, pentru cei proveniţi din alte judeţe, respectiv pentru cei din străinătate - se arată în articol. 
   

Untold vs Electric Castle 

Articolul analizează şi percepţiile participanţilor cu privire la cele două mari festivaluri de muzică din Cluj: 
 
„Din punctul de vedere al activităţilor/aspectelor de bază, atât Untold, cât şi Electric Castle au performat foarte bine la ediţiile din 2019, toate aspectele fiind apreciate foarte bine de către participanţi. Se poate remarca, totuşi, că din perspectiva calităţii line-up-ului şi a luminilor şi efectelor speciale Untold s-a bucurat de aprecieri mai bune din partea participanţilor în comparaţie cu Electric Castle. Pe de altă parte, Electric Castle a performat mai bine în privinţa calităţii percepute a amenajării spaţiului festivalului. 
 
Din perspectiva aspectelor organizatorice, în ciuda aprecierilor foarte bune în privinţa programului/orarului şi a utilizării tehnologiilor digitale moderne în organizare, atât la Untold, cât şi la Electic Castle, percepţiile participanţilor privind modul de organizare a mulţimilor şi fluxurilor de participanţi la ediţiile din 2019 indică organizatorilor necesitatea unor măsuri de îmbunătăţire

Din punctul de vedere al aspectelor referitoare la mâncare şi băuturi, se remarcă o percepţie foarte nefavorabilă a participanţilor ediţiilor din 2019, atât la Untold, cât şi la Electric Castle, în ceea ce priveşte raportul calitate-preţ al produselor oferite în perimetrul festivalului.

Din perspectiva aspectelor ce ţin de igienă, ambele festivaluri au performat foarte modest la ediţiile din 2019 în ceea ce priveşte disponibilitatea spaţiilor sanitare şi a toaletelor din perimetrul de desfăşurare al
evenimentelor. Percepţiile participanţilor privind curăţenia în cadrul festivalurilor lasă de asemenea de dorit, mai ales în cazul Untold. Percepţiile privind modul de gestionare a deşeurilor în perimetrul festivalului Untold indică de asemenea necesitatea unor măsuri de îmbunătăţire.

Atât Untold, cât şi Electric Castle, au conferit participanţilor un grad de satisfacţie foarte ridicat la ediţiile din 2019. Gradul de loialitate, manifestat prin intenţiile de participare la ediţii viitoare şi de recomandare în rândul prietenilor şi cunoştinţelor, s-a situat de asemenea la un nivel foarte ridicat în urma ediţiilor din 2019, în cazul ambelor festivaluri. Se remarcă, totuşi, un nivel ceva mai ridicat al loialităţii participanţilor Electric Castle, mai ales din punctul de vedere al intenţiei de participare la ediţii viitoare ale evenimentului.”
 
„Adevărul” a luat legătura cu Edy Chereji, directorul de marketing şi comunicare al Untold, care nu a dorit să comenteze rezultatele articolului publicat de cercetătorul clujean. 

Vă mai recomandăm:

Veşti bune de la organizatorii Untold. „Peste 35 milioane Euro rămân în Cluj-Napoca, în urma festivalului”
 
Încasările Untold 2019, contestate de un economist. Acuzaţie extremă: cişmelele ar fi fost închise pentru creşterea încasărilor
 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

4 Comentarii

Creier de cristal
19.09.2021, 14:37:48

Sa vezi cand o sa dea covidu in ei si familile lor....problema e ca acesti inconstienti vor infecta si oameni nevinovati...

-20 (22 voturi)
Adrian Foangǎ
19.09.2021, 15:30:13

Pai aia mint in fiecare an, ca sa ii potoleasca pe prostii din cluuuj.

-12 (12 voturi)
HH Dragos
19.09.2021, 15:37:39

Nu e vorba de păcalit pe nimeni. E vorba că astea doar îs 'argumente" de PR pt Boc, ca să continue cu organizarea acestui festival an de an, în ciuda faptului că foarte mulți clujeni sunt nemulțumiți de efectele negative pe care le aduce. Și din păcate piticul nu vrea să aibă o dezbatere publică în care să se pună în balanță toate efectele, și se bazează doar pe politica asta de PR și pe texte care deja sunt grețoase, de tipul "punem clujul pe harta europei".

-1 (5 voturi)
Creier de cristal
19.09.2021, 15:58:24

Aia ne mint pe toti...nr de cazuri e mult mai mare...Citu nu vrea sa sa arate cat de grava e situatia ca are alegeri in PNL....cum zicea biciclistul de la Cotroceni ca cica am invins pandemia...

-19 (23 voturi)
Modifică Setările