Cluj-Napoca

articolul anterior articolul urmator

Zece lucruri mai puţin cunoscute despre Univers. Încotro se îndreaptă Terra şi ce planetă ne-a salvat de la distrugere

5 Jun 2018 04:01:35
Autor: Ştefan Lică
FOTO: pixabay.com

Încă din zorii istoriei, vechile popoare au încercat să găsească explicaţiile unor fenomene care păreau aparent fără răspuns. Indienii, chinezii, sumerienii sau grecii au făcut progrese uimitoare pe calea astronomiei, reuşind să identifice constelaţii şi corpuri cereşti aflate la mii de ani lumină.

Multe secole mai târziu sau chiar milenii, setea de cunoaştere a rămas aceeaşi, însă apariţia observatoarelor astronomice şi dezvoltarea aparatelor optice necesare observării astrelor au contribuit la obţinerea unor răspunsuri. Apoi, omul a inventat nave capabile să iasă în spaţiu, iar misiunile staţiilor spaţiale au relevat o mulţime de informaţii, inaccesibile până atunci. Chiar şi aşa, cele mai multe întrebări au rămas şi astăzi fără răspunsuri.

Potrivit savanţilor, Universul se află în expansiune de 13,7 miliarde de ani, dar abia 5% din totalul materiei şi energiei sunt detectabile în mod direct. Asta înseamnă că cel puţin 95% din Univers rămâne, cel puţin deocamdată, o enigmă, deşi au fost formulate o mulţime de teorii. Universul ar avea peste 100 de miliarde de galaxii, fiecare dintre acestea având la rândul lor alte sute de miliarde de sisteme solare.

Până acum, oamenii au reuşit să cerceteze cel mai bine sistemul solar, iar cele mai multe informaţii obţinute au fost făcute publice. Una dintre curiozităţile remarcate a fost faptul că, spre deosebire de celelalte planete din sistemul solar, Venus (foto jos) se roteşte retrograd, de la est spre vest.

Jupiter, salvatorul Terrei

Savanţii mai susţin că din cei peste 20 de milioane de meteoriţi observaţi care cad zilnic pe planeta noastră, doar câţiva ajung şi pe Pământ, pentru că ceilalţi ard şi se descompun complet în atmosfera Terrei.

Tot savanţii spun că planeta Neptun, care a fost descoperită în urmă cu aproape 160 de ani, nu a terminat încă de dat un singur ocol în jurul Soarelui în tot acest timp.

Şi tot referitor la sistemul solar în care se află Terra, specialiştii au confirmat faptul că, deşi este alcătuită în cea mai mare parte din gaze, Jupiter este de departe cea mai grea planetă. De altfel, Jupiter (foto, jos) este mai grea decât toate celelalte planete din sistemul nostru solar la un loc.

De altfel, Pământul îi datorează foarte multe acestei planete. Dacă nu ar exista Jupiter, planeta noastră ar fi un adevărat poligon pentru diverse corpuri cereşti. Datorită masei şi mărimii sale, Jupiter are o forţă de atracţie imensă şi atrage miliarde de meteoriţi care altfel ar bombarda planetele mai mici.

Ne îndrepătm spre Andromeda

Pământul se roteşte în jurul propriei axe, în jurul Soarelui, iar alături de acest corp ceresc se roteşte în jurul centrului galaxiei. Mai departe, Pământul, împreună cu toată galaxia, se îndreaptă spre galaxia Andromeda.

Potrivit calculelor făcute, peste câteva milioane de ani, Calea Lactee şi galaxia Andromeda (foto jos) se vor ciocni. Totuşi, ţinând cont de faptul că spaţiul dintre stele este absolut uriaş, probabilitatea ca acestea să se lovească între ele este mică. În schimb, foarte multe stele ar urma să fie proiectate în spaţiul intergalactic, în timp ce altele ar continua să orbiteze în jurul galaxiei proapăt formate.

Şi tot referitor la galaxia Andromeda, aceasta este cea mai îndepărtată galaxie vizibilă cu ochiul liber.

Deşi numărul stelelor este în continuare necunoscut, iar în fiecare zi sunt descoperite noi astfel de astre, vederea obişnuită a omului nu poate să observe, fără aparate speciale, mai mult de aproximativ 3.000 dintre acestea. Iar dacă cineva îşi propune această experienţă, trebuie să-şi aleagă o noapte senină şi să se deplaseze departe de orice localitate şi de orice alte surse de lumină.

Realist
5.06.2018, 08:17:32

Pana la urma, care erau cele "10 lucruri mai putin cunoscute" ? Hai sa vorbim putin despre "miscarea retrograda a lui Venus", ca sa nu fie chiar a la Neti: - miscarea retrograda poate sa priveasca ORI miscarea de revolutie, ORI miscarea proprie de rotatie. In mod normal, aceste miscari sunt prograde, urmare a conservarii momentului cinetic a discului de acretie solar. - discutand de miscarea de revolutie, exceptia interesanta in Sistemul Solar este TRITON, unul din marii sateliti al lui Neptun. Explicatia ar fi ca nu s-a format in prezenta pozitie, ci a fost capturat gravitational din periferia sistemului (centura Kuiper). - discutand de miscarea de rotatie in jurul propriei axe, 3 planete sunt privite ca avand miscare retrograda: Venus, Uranus si Pluto (azi doar plenetoid) ! Cauza ar fi vechi ciocniri cu corpuri masive.

Vasile Naftuli
5.06.2018, 12:04:11

O mare curiozitate este „mișcarea” Lunii în jurul propriei axe, ea fiind „ținută” gravitațional (și poate nu numai) cu aceiași față spre Pământ; un fel de „hopa Mitică”. Probabil, pe partea Lunii vizibile de pe Pământ se află o masă mai mare sau pe partea cealaltă să fie un mare gol; până se va confirma sau infirma facem presupuneri.

0 (2 voturi)
Utilizator Adevărul
5.06.2018, 15:13:22

Comentariu considerat abuziv.

Scorilo
5.06.2018, 08:54:36

Citez : "Potrivit calculelor făcute, peste câteva milioane de ani, Calea Lactee şi galaxia Andromeda (foto jos) se vor ciocni, inevitabil. Totuşi, ţinând cont de faptul că spaţiul dintre stele este absolut uriaş, probabilitatea ca acestea să se lovească între ele este mică." Bai rashilor! " ...se vor ciocni INEVITABIL. ...dar PROBABILITATEA ...ESTE MICA ." ! Ha ! Ha ! Ha !

Petru Onisim
5.06.2018, 16:04:33

Sunt foarte simpatici astrofizicienii cu imaginația lor; cu ceva vreme în urma ne dădeau o știre exacta ca s-a descoperit o stea/astru la 13,6 miliarde ani lumina,deci aproape de data existentei universului. La început era o certitudine pentru ca spre final sa spună ca se presupune. Întrebarea pusa de un alt fizician era: de ce nu avea aceeași vârstă steaua care era alaturi de aceasta si care erau datele concrete ca aceasta avea acea vârstă si nu cealaltă?

-2 (2 voturi)