20 de ani de la scufundarea navelor Paris şi You Xiu aproape de ţărm. Cum s-a petrecut tragedia minut cu minut

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În urmă cu 20 de ani, în Portul Constanţa a avut loc cel mai mare accident naval, soldat cu moartea a 54 de marinari. Navele Paris şi You Xiu s-au scufundat lângă digul de nord al portului Constanţa, la o adâncime de 22 - 24 metri, lovindu-se de stabilopozii digului, în urma unei furtuni extrem de puternice, valurile ajungând la o înălţime de zece metri.

Despre tragedia care s-a petrecut în urmă cu două decenii a scris Constantin Cumpănă în volumul „Amintiri despre o flotă pierdută. Voiaje neterminate“. Vă redăm momentele cheie ale tragediei care s-a petrecut aproape de ţărmul românesc.

Nava „Paris“ sosise goală în rada portului Constanţa, pe data 14 decembrie 1994, din Pireu (Grecia), şi era în aşteptare pentru a încărca circa 25.000 tone de uree. Se afla ancorată la circa 3,8 Mm de Digul de Nord al portului şi avea la bord aproximativ 12 tone de combustibil uşor şi 236 tone de combustibil greu.

În urma solicitării de intrare în rada interioară pentru completare buncăr , Administraţia Portului Constanţa, după consultarea cu „Atlas Pilot“ şi din motive de siguranţă a efectuării operaţiunii de buncheraj , la ora 12:00, nava a primit acordul pentru intrare şi acostare la dana de pasageri.

În această situaţie, către ora 13:15, Dispeceratul Central al Administraţiei Portuare a anunţat Port-Control că nava „Paris“ are aprobare de intrare în port, pentru ambarcare de combustibil. Port-Control a contactat nava „Paris“, i-a solicitat să vireze ancora şi să vină la intrare, motiv pentru care, la ora 14:00, pilotina „Atlas 1“ (pavilion: România), cu pilot pregătit la bord, a plecat de la bază şi a aşteptat nava „Paris“ la capătul Digului de Nord, timp de aproximativ două ore.

La ora 14:15, Port-Control a contactat din nou nava „Paris“ şi i-a solicitat informaţii despre stadiul manevrei de virare a ancorei.

De la bordul navei „Paris“ s-a răspuns că a fost constatată o defecţiune la vinciul de ancoră şi că se încearcă remedierea, urmând ca, ulterior, să fie reluată virarea ancorei.

În acest timp, nava „Paris“ a mai fost întrebată de Port-Control despre stadiul remedierilor la vinci, dar de la navă s-a răspuns că reparaţiile sunt în curs de desfăşurare şi, după remedierea defecţiunii, va rămâne la ancoră până a doua zi dimineaţă, solicitând totodată (ora 17:00) să fie avizate celelalte nave despre situaţia în care se află.

La ora 18:10, Port-Control Constanţa a constatat că poziţia de ancoraj a navei este modificată din cauza grapării ancorei şi îi recomandă să vireze şi să iasă la larg, pentru a ţine la capă, avertizându-l în repetate rânduri pe comandant asupra pericolului la care îşi expune nava şi echipajul.

La ora 19:00, nava se afla deja la distanţa de 0,55 Mm faţă de Digul de Nord, cu tendinţa de apropiere de acesta, şi a comunicat că are cârma în poziţia „banda dreapta“, iar motorul principal „cu toată viteza înainte“. Era prea târziu. Din cauza vântului extrem de puternic, a valurilor mari şi a problemelor tehnice, nava nu mai putea fi guvernată şi a ajuns prea aproape de dig, paralel cu acesta. Port-Control a constatat (ora 19:20) pe ecranul radar că nava se confunda cu digul.

La ora 19:50, nava a transmis semnalul S.O.S. şi, la ora 20:10, comandantul navei, probabil din dorinţa de a se consulta cu armatorul său, a solicitat urgent legătura telefonică cu Atena, cu care a vorbit timp de 12 minute. În timpul convorbirii telefonice, comandantul nu a dat de înţeles că ar fi panicat de situaţia în care se afla nava şi echipajul său.

cumpana



Autorităţile portuare, aflate deja în stare de alertă, au trimis remorcherul „Viteazul“ (pavilion: România, IMO: 7623382, 829 trb., construit în anul 1968) în misiune de salvare şi asistenţă, care, ajuns în dreptul navei, în rada interioară a portului, a comunicat că „Paris“ nu mai are lumini (ora 20:15).

La ora 20:30, Port-Control primeşte ultimul mesaj de la bordul navei „Paris“, comandantul acesteia comunicând că nava a început să se scufunde cu partea dinspre pupa.

La ora 21:45, remorcherul „Viteazul“, ancorat în rada interioară, a comunicat la Port Control că nava este scufundată, iar la ora 00:12 a zilei de 5 ianuarie 1995, a raportat la Port-Control că de la navă se mai vede, deasupra digului, un catarg. „Paris“ dispăruse în adâncurile mării. Nu a existat niciun supravieţuitor.

În derivă

„You Xiu“ sosise goală în rada portului Constanţa pe data 28 octombrie 1994, din Italia, şi era în aşteptare pentru a încărca circa 20.000 tone de uree. Nava se afla ancorată la circa 3,3 mile marine de Digul de Nord al portului.

La ora 17:10 din ziua de 4 ianuarie 1995, Port-Control a luat legătura cu nava „You Xiu“, aflată la 0,6 Mm Vest de nava „Paris“, i-a transmis că aceasta din urmă are vinciul defect şi, având în vedere continua înrăutăţire a vremii, i-a recomandat să vireze ancora fie pentru schimbarea locului de ancoraj, fie pentru a ieşi la larg în drum de capă. Nava „You Xiu“ a răspuns „OK“.

La orele 18:00, când la Port-Control s-a procedat la schimbul de tură, situaţia navelor aflate în radă era următoarea: patru nave se aflau ancorate în rada interioară, 10 nave au luat drumuri de capă la larg, nava „Paris“ se afla ancorată în zona 1, cu probleme la vinciul de ancoră, la 3,5 Mm faţă de capul Digului de Nord, nava „You Xiu“ era ancorată în zona 1, pregătind manevra de schimbare a ancorajului sau de ieşire în larg, la 1,9 Mm faţă de acelaşi reper.

Din cauza vântului şi a mării agitate, ancora navei a început să grapeze (nava ajunsese la 1,9 Mm de Digul de Nord), motiv pentru care Port-Control a informat-o (ora 18:10) despre această stare de fapt şi i-a recomandat să vireze şi să iasă în larg.

În timpul comunicării, de la navă s-a transmis că erau probleme la motorul principal. Deriva navei a continuat spre dig, poziţia ei faţă de acest reper devenind extrem de periculoasă, astfel că, la ora 18:54, ajunsese la numai 185 de metri de dig, motiv pentru care a solicitat asistenţa remorcherelor.

epava paris



Grupul de Salvare a intrat în alertă, dar, peste doar câteva minute, de la comanda navei s-a anulat cererea de asistenţă. Pe radarul de la Port-Control, poziţia navei se confunda cu Digul de Nord (ora 19:20) şi, în scurt timp, de la bordul acesteia s-a transmis că nava are gaură de apă şi este necesară intervenţia urgentă a remorcherelor de salvare.

Primul semnal S.O.S. transmis de „You Xiu“ a fost recepţionat la ora 19:55, dar era prea târziu. Nava începuse să fie inundată, să se încline şi să se scufunde (ora 21:15).

Ajuns în zona eşuării navei, în rada interioară a portului, remorcherul „Viteazul“ şi-a îndreptat proiectoarele aprinse spre locul navei şi a lansat rachete luminoase cu paraşute , pentru creşterea vizibilităţii pe mare şi depistarea eventualilor supravieţuitori (ora 21:55), dar starea vremii (vânt extrem de puternic şi zăpadă viscolită) a împiedicat vizibilitatea.

De la bordul navei de salvare s-a transmis (ora 22:50) că se mai vede doar suprastructura navei scufundate, apoi (ora 00:00) că s-a scufundat şi prova. Nu a existat niciun supravieţuitor.

image

Vă mai recomandăm:

FOTO VIDEO Mărturii din Iad. Ultimul supravieţuitor de pe Independenţa: „Am deschis gura morţilor pentru a-i recunoaşte“

FOTO Poveştile unui comandant de navă: „În 1989, am crezut că ungurii au intrat în Ardeal“
 

Titanicul românesc. 25 de ani de la scufundarea navei Mogoşoaia. Mărturia unui supravieţuitor: „Vasul s-a scufundat în câteva minute“


Don Giovanni, piratul de la Sulina. Cum a reuşit fostul marinar să înşele autorităţile şi să rămână cu marfa ilegală şi cu despăgubirea



 

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite