Blestemul navei Independenţa, scufundată în Bosfor. Petrolierul lansat la apă la 28 mai 1977 nu a primit tradiţionalul botez marinăresc

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Petrolierul Independenţa în şantier FOTO Magazin Nautic
Petrolierul Independenţa în şantier FOTO Magazin Nautic

În urmă cu aproape patru decenii, pe 28 mai 1977, a fost lansat la apă petrolierul Independenţa, vasul care a plecat pe mare fără să primească botezul marinăresc: sticla de şampanie aruncată spre bordul navei de către Elena Ceauşescu nu s-a spart.

Titanicul românesc, aşa cum a fost numit petrolierul Independenţa, a plecat pe mare în anul 1977 fără să primească tradiţionalul botezul marinăresc. După doi ani, nava a fost implicat în cea mai mare tragedie din istoria navigaţiei româneşti: a fost lovită de un vas grecesc şi 42 dintre cei 45 de marinari au murit.

Nava-amiral a flotei româneşti, petrolierul de mare tonaj Independenţa, a fost lansat la apă pe 28 mai 1977. La ceremonialul de botez la care au fost prezenţi Nicolae şi Elena Ceauşescu, sticla de şampanie Zarea nu s-a spart, ci doar a lovit bordajul navei. 

Toţi marinarii de faţă au înlemnit: tradiţia spune că semnul este de rău augur. La televizor, imaginile au arătat doar lansarea sticlei, nu şi impactul fără efect.

În prezent, sticla de şampanie se află la Muzeul de Marină Constanţa, alături de macheta petrolierului. Ea a fost donată de Constantin Cumpănă, jurnalistul şi autorul unor cărţi despre tragediile navale. 

image

Tragedia de la Bosfor

 

La 15 noiembrie 1979, când se pregătea să treacă Bosforul venind dinspre Libia, nava Independenţa, încărcată cu ţiţei, care se afla la al 19-lea voiaj, a fost lovită de nava grecească Evriali. A ars aproape o lună fără oprire. 

Dintre cei 45 marinari din echipaj, au murit 42. Dintre supravieţuitori mai trăieşte doar timonierul Ioan Gomboşanu, de 64 de ani. Zece marinari au fost daţi dispăruţi, printre ei numărându-se şi comandantul navei.

Petrolierul Independenţa avea o înălţime de 42 de metri şi o lungime de 304 metri. Era primul petrolier de 150.000 tdw, considerat navă-amiral şi mândria flotei maritime româneşti. Din această serie au mai făcut parte Unirea (1979), Libertatea (1981) şi Biruinţa (1984).

Vă mai recomandăm:

Enigmele cargoului „Turnu Severin“ scufundat în Dardanele. Fiul comandantului: „Cum nu l-am văzut niciodată mort, am sperat într-o minune“

FOTO VIDEO Mărturii din Iad. Ultimul supravieţuitor de pe Independenţa: „Am deschis gura morţilor pentru a-i recunoaşte“

Mărturii cutremurătoare după 20 de ani de la cea mai mare tragedie din Portul Constanţa: „Valurile aruncau marinarii peste dig“

FOTO Poveştile unui comandant de navă: „În 1989, am crezut că ungurii au intrat în Ardeal“
 

Titanicul românesc. 25 de ani de la scufundarea navei Mogoşoaia. Mărturia unui supravieţuitor: „Vasul s-a scufundat în câteva minute“


Don Giovanni, piratul de la Sulina. Cum a reuşit fostul marinar să înşele autorităţile şi să rămână cu marfa ilegală şi cu despăgubirea

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite