Ce verifică inspectorii la maşinile trimise pentru ITP. Ordinea în care se efectuează operaţiunile

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Conform legislaţiei rutiere, pe drumurile publice pot circula doar vehiculele care corespund din punct de vedere tehnic şi care au un ITP valabil. În caz contrar, şoferul este amendat şi i se reţine certificatul de înmatriculare al maşinii.

Începând cu ianuarie 2018, legislaţia pentru Inspecţiile Tehnice Periodice (ITP) pentru autovehicule s-a schimbat în sensul că maşinile mai vechi de 12 ani vor efectua anual ITP, iar maşinile noi vor efectua primul ITP la trei ani de la data primei înmatriculări în România.

Inspecţia tehnică periodică este o verificare a autoturismului care pleacă de la documentele de identificare ale acestuia şi ajunge până la aspectul exterior al maşini.

Aceste verificări se fac de Regia Autonomă „Registrul Auto Român” (RAR), organism tehnic specializat al Ministerului Transporturilor, prin reprezentanţele sale judeţene, sau de agenţi economici autorizaţi şi monitorizaţi de R.A.R.

Pentru a te prezenta la verificări, trebuie să ai asupra ta Certificat de înmatriculare al maşinii, asigurare RCA valabilă, Carte de identitate a autovehiculului, Carte de identitate a persoanei care prezintă autovehiculul la inspecţie. Nu este obligatoriu ca proprietarul maşinii să fie cel care merge cu ea la ITP.

Conform regulamentelor, „vehiculele rutiere prezentate la inspecţia tehnică periodică trebuie să fie curate, în special caroseria, şasiul, ansamblurile şi subansamblurile ce urmează să fie controlate. Ele trebuie prezentate cu anvelopele umflate la presiunea nominală.”

Pentru fiecare vehicul rutier prezentat la inspecţia tehnică periodică se completează de către inspectorul tehnic un raport de inspecţie tehnică corespunzător categoriei vehiculului sau un raport de verificare R.A.R., după caz, corespunzător categoriei vehiculului rutier.

Prima operaţiune care se efectuează în cadrul inspecţiei tehnice periodice este identificarea.

Ce verificări se fac la ITP:

  • seria motorului şi a şasiului
  • luminile ţi ştergătoarele de parbriz
  • suspensiile
  • amortizoarele
  • frânele faţă/spate
  • trenul de rulare
  • direcţia
  • tensiunea de la borna bateriei
  • existenţa triunghiului reflectorizant, extinctorului şi a trusei medicale
  • cauciucurile (să fie conform celor de pe talon)


La final, pentru fiecare vehicul inspectat se realizează o înregistrare fotografică digitală cu vehiculul amplasat pe standul de frânare care va fi salvată în calculatorul staţiei.

„Dacă vehiculul rutier corespunde cerinţelor tehnice precizate în Planul de operaţiuni corespunzător, inspectorul tehnic consemnează în raportul de inspecţie tehnică sau în raportul de verificare R.A.R., după caz, "Bun tehnic", semnează, ştampilează şi aplică matca elementului de securizare; consemnează în anexa la certificatul de înmatriculare data până la care trebuie efectuată următoarea inspecţie tehnică periodică, semnează, ştampilează, notează numărul de înregistrare al inspecţiei tehnice periodice şi aplică elementul de securizare corespunzător. în continuare, inspectorul tehnic aplică pe placa cu numărul de înmatriculare din faţă ecusonul corespunzător inspecţiei tehnice periodice, cu excepţia remorcilor şi autovehiculelor cu două sau trei roţi, în cazul cărora acesta se aplică pe placa cu numărul de înmatriculare din spate”, se arată în Ordinul numărul 756 din 15 mai 2002, al ministrului Transporturior.

În cazul în care inspectorii constată neregului care periclitează siguranţa în trafic, maşina va fi respinsă de la verificare pentru repararea acestora în termen de 30 de zile, iar autoturismul se va prezenta din nou la ITP.

Pe aceeaşi temă:

Cum scăpăm de zgârieturile superficiale de pe caroseria maşinii. Rolul polish-ului şi situaţiile în care trebuie aplicat

Idee de afacere în prag de iarnă. „Stai în casă la televizor, în timp ce cineva afară îţi schimbă cauciucurile“



 

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite