Cele mai frecvente erori făcute la plata taxei de pod. Zeci de şoferi au plătit peajul pentru numărul de înmatriculare oferit ca exemplu de CNAIR

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Staţia taxare de la Feteşti Foto arhivă
Staţia taxare de la Feteşti Foto arhivă

Sistemul electronic de plată a trecerii podurilor de la Feteşti şi Cernavodă este încă privit cu neîncredere de o treime dintre românii care tranzitează staţia de taxare şi care preferă să stea la cozi kilometrice pentru a achita numerar. Ei invocă situaţiile în care au plătit peajul prin SMS, dar s-au trezit cu amendă de la CNAIR pe motivul neplăţii.

În prima jumătate a anului 2017, peste 3,3 milioane vehicule au tranzitat podurile dunărene de la Fetşti şi Cernavodă, iar peste 72% dintre aceştia au utilizat benzile marcate „etarif“. Totuşi cozile înregistrate la casieria unde se plăteşte numerar se întind pe kilometri.

Din 30 aprilie 2015, plata acestei taxe de pod se face prin mai multe modalităţi, inclusiv prin cea folosită la achitarea rovinietei - SIEGMCR (sistemul informatic de emitere gestiune şi monitorizare a rovinietei). 

Facilitatea a fost creată în urma nenumăratelor plângeri ale şoferilor şi pasagerilor privind timpii de aşteptare la casele de la staţia de taxare, unde creau mari blocaje, mai ales în weekendurile estivale. 

Astfel, pentru tranzitarea staţiei de taxare de la Feteşti pe benzile marcate „etarif“, tariful poate fi achitat actualmente anticipat (la benzinării sau prin SMS) sau până la sfârşitul zilei următoare trecerii (ora 23.59).

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere anunţă că în acest an s-au întocmit 66.777 de procese verbale de constatare a contravenţiei pentru vehiculele care au utilizat benzile „etarif“ şi pentru care nu s-a regăsit un peaj valabil. Dintre acestea, 31.504 procese verbale au fost întocmite pentru treceri efectuate în perioada 1.01.2017 - 23.06.2017, ceea ce reprezintă 1,32%din totalul vehiculelor care au utilizat benzile etarif (3,3 milioane). Din totalul de procese verbale de contravenţie menţionat au fost contestate în instanţă 1.560, reprezentând 2.34%.

Printre motivele pentru care au fost întocmite procese verbale de constatare a contravenţiei se numără:

- utilizatorii nu au achitat deloc tariful de trecere;

- utilizatorii au trecut de mai multe ori decât numărul de peaje achitate; spre exemplu: un utilizator a tranzitat staţia de taxare de la Feteşti pe benzile marcate „etarif“ mergând într-un sejur pe litoralul românesc, a achitat tariful de dus, dar, la întoarcere, a uitat să mai plătească trecerea de pod. Pentru trecerea neachitată s-a întocmit un proces verbal de constatare a contravenţiei

- utilizatorii au înscris numere de înmatriculare eronate în sms-urile transmise pentru achitarea tarifului

Exemplu: În mesajele de tip INFO, CNAIR afirmă că a explicat modul în care trebuie transmis mesajul. Astfel, dacă un utilizator nu ştie care sunt categoriile şi cum trebuie să transmită mesajul pentru a achita un peaj, poate transmite un SMS cu textul „INFOO la 7577. Mesajul primit de acesta este de genul acesta: „Categorie Peaj Fetesti-Tip vehicul: 1- Autoturism/Marfa <= 3.5t; 2- Marfa >3.5t<12.t/pers.10-23 locuri; 3- Marfa>= 12t max. 3axe/ pers.>23locuri; 4- Marfa>=12t min.4axe; Trimite nr. de înmatriculare urmat de categorie la 7577 (0.05eur/sms). Ex: B54AJV1. Info la 1761 (apel normal)“.

„Personalul CNAIR a mai constatat că de la implementarea acestui serviciu există un număr de 66 de peaje emise pe numărul de înmatriculare înscris în exemplu (număr de înmatriculare aparţinând unui vehicul al CNAIR). Practic, persoanele respective au crezut că au platit un peaj pentru vehiculul propriu, deşi acest număr de înmatriculare, dat ca exemplu, aparţinea, evident, altei entităţi. Ultima situaţie de acest gen a avut loc în data de 30.07.2017“, arată CNAIR.

 - utilizatorii înscriu in SMS-urile transmise mesaje total eronate

Exemple de mesaje transmise la 7577 cu intenţia de a achita peajul (menţionăm că în exemplele de mai jos numerele de înmatriculare transmise au fost înlocuite cu unele fictive):

B00TFI 1Opel Astra G

PH 00 ZEC autoturism

B00KID dacia logan 13 lei

IF00NAK peaj Dacia logan

B00MOJ limuzina

B00ALD 1 autoturism Mercedes Benz

B-00-ALG Hyundai ix35

 - utilizatorii trimit SMS-ul de confirmare după expirarea termenului înscris în mesajul primit de la 7577 (maximum 3 ore)

 - tariful este achitat după expirarea termenului prevăzut în legislaţie (sfârşitul zilei următoare trecerii, ora 23.59)

CNAIR a lansat la începutul lunii mai şi portalul www.erovinieta.ro prin intermediul căruia se poate achita rovinieta şi peajul cu ajutorul cardului bancar. Prin intermediul acestui portal utilizatorii mai pot verifica valabilitatea rovinietei, achitarea peajului şi a numărului de treceri efectuate prin secţiunea staţiei de taxare de la Feteşti pe benzile marcate e-tarif. Totodată se poate gestiona o flota de vehicule, prin  achitarea sau verificarea facilă a rovinietei şi a peajului.

În conturile create în acest portal, utilizatorii îşi pot verifica peajele achitate (atât cele achitate prin intermediul portalului, cât şi cele achitate prin intermediul celorlalte canale de emitere). În anul 2017, CNAIR a depistat o singură situaţie în care peajul nu a fost activat din cauza faptului că operatorul de telefonie mobilă nu a comunicat taxarea, deşi încasase tariful de trecere.

Informaţii suplimentare:

În perioada 01.01.2017 - 31.07.2017, distribuţia peajelor achizitionate prin intermediul SIEGMCR a fost următoarea:

Categorie vehicul Modalitate de plata   Numar tranzactii Nr treceri achitate Total categorii vehicule SMS 1 trecere 691,987 691,987 TOTAL SMS   691,987  Statii distributie carburanti + portaluri web 1 trecere 170,367 170,367 2 treceri 551,465 1,102,930 20 treceri 10,760 215,200 TOTAL Statii distributie carburanti + portaluri web   1,488,497  TOTAL tranzactii   2,180,484 
Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite