Cele mai frumoase corăbii din lume, în Portul Constanţa. Regata Marilor Veliere oferă spectacol: muzică, dans, delicatese din Dobrogea, artizanat şi artificii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Regata Marilor Veliere de la Marea Neagră - Constanţa Foto Ovidiu Oprea
Regata Marilor Veliere de la Marea Neagră - Constanţa Foto Ovidiu Oprea

Cele mai frumoase corăbii din lume pot fi admirate în acest weekend în Portul Constanţa. Velierele sunt la cheul Terminalului de pasageri şi îşi aşteaptă vizitatorii, cu muzică, dans, delicatese tradiţionale din Dobrogea, artizanat şi artificii.

Regata Marilor Veliere din Marea Neagră este cel mai aşteptat eveniment al anului, după ediţia de mare succes din mai 2014. Se va desfăşura între 8 şi 11 septembrie, când publicul va putea vizita toate corăbiile ancorate în Portul Constanţa, la Terminalul de pasageri.

Regata Marilor Veliere face parte dintr-o serie de regate internaţionale ce se desfăşoară an de an, începând din 1956, sub egida Sail Training International, o organizaţie non-profit din Marea Britanie care în 2007 a fost nominalizată la Premiul Nobel pentru Pace datorită activităţii sale pentru educarea tinerilor la bordul navelor cu vele şi promovarea prieteniei şi înţelegerii la nivel internaţional.

Portul Constanţa este prima etapă din Regata Marilor Veliere (Black Sea Tall Ships Regatta 2016). De aici, navele vor ajunge în Novorossiisk, Rusia (16-19 septembrie), Sochi, Rusia (21-25 septembrie) şi în Varna, Bulgaria (1-4 octombrie). Evenimentul este organizat de Navigator Yacht Club, în parteneriat cu Academia Navală Mircea cel Bătrân şi Liga Navală Română, cu sprijinul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa. În total, la startul regatei sunt aşteptate 15 veliere din 6 ţări, cu un total de peste 1.000 membri de echipaj.

Navele aşteptate în portul Constanţa sunt, în ordine alfabetică:

1. Adornate, România, clasa B
2. Adventure (RUS 50), Rusia, clasa C
3. Akela, Rusia, clasa D
4. Anna Maria, Rusia, clasa D
5. Arial, Rusia, clasa C
6. Atyla, Spania, pavilion Vanuatu, clasa B
7. Kaliakra, Bulgaria, clasa A
8. Kruzenshtern, Rusia, clasa A
9. Mir, Rusia, clasa A
10. Mircea, România, clasa A
11. Nadezhda, Rusia, clasa A
12. Pandora, Italia, clasa B
13. Pogoria, Polonia, Clasa A
14. Royal Helena, Bulgaria, clasa A
15. Vityaz, Rusia, clasa D

Detalii despre clasele velierelor:
- clasa A: nave cu velatură tradiţională cu peste 40 m lungime totală
- clasa B: nave cu velatură tradiţională sub 40 m lungime totală
- clasa C: nave cu velatură modernă sub 40 m
- clasa D: nave cu velatură modernă sub 40 m, dar care au şi velă spinnaker.

Printre acestea se află Kruzenshtern, velier din Clasa A (cea mai mare posibilă), care va reprezenta Rusia. Velierul Kruzenshtern este foarte uşor de recunoscut datorită coloritului său specific: negru cu o dungă albă, un simbol al navelor care făceau comerţ cu Estul.

Nava a fost construită în anul 1926 şi s-a numit iniţial Padua, după oraşul italian cu acelaşi nume. A purtat multă vreme însemnele Germaniei, iar atunci când nu era pe mare putea fi găsită în portul Hamburg. Între 1938 şi 1939, Padua a înregistrat un record mondial, care nu a fost depăşit nici azi. A realizat cel mai scurt voiaj al unui velier pe relaţia Hamburg – Australia, via Chile, şi retur, în 8 luni şi 23 de zile.

După 20 de ani, în 1946, velierul a fost predat Rusiei, în urma celui de-al Doilea Război Mondial. A fost rebotezat după exploratorul rus Ivan Fyodorovich Kruzenshtern. Între 1961 şi 1965, Kruzenshtern a executat misiuni de-a lungul Oceanului Atlantic, Mării Mediterane şi Caraibelor, iar în 1965 a fost transferat Ministerului Rus al Pescuitului pentru a fi folosit de studenţii care se pregăteau să devină pescari.

De-a lungul timpului nava a fost folosită atât în filme germane (trei la număr), cât şi în mai multe pelicule sovietice. Ba mai mult, în 1997 a fost subiectul unui documentar britanic numit Tall Shop şi transmis de Discovery Channel. În prezent, Kruzenshtern ancorează în porturile Kaliningrad şi Murmansk şi este al doilea cel mai mare velier încă funcţional, după Sedov, o altă navă rusească ce are origini nemţeşti.

„Avem atât nave care vin din nou în Constanţa datorită succesului din 2014, dar avem şi 6 nave noi faţă de prima ediţie. O altă noutate a acestei ediţii este că vom adaugă la conceptul acestui eveniment şi diversitatea culturală specifică Dobrogei. Muzica, dansurile, artizanatul şi gastronomia fiecărei etnii dobrogene vor fi prezente în cele patru zile completând spectacolul oferit de nave şi echipaje. Reuşim astfel să îmbinăm ce este mai reprezentativ pentru noi – marea, multi-culturalitatea, dar şi istoria, ţinând cont că suntem în proximitatea zonei peninsulare pe străzile căreia va avea loc parada echipajelor ce se va încheia cu ceremonia de premiere din Piaţa Ovidiu“, a declarat Alin Vintilă, reprezentantul organizatorilor din România ai evenimentului.

Program Regata Marilor Veliere, ediţia 2016

Joi, 8 septembrie
08:00 – 12:00 Sosirea navelor
13:00 – 14:00 Ceremonia de deschidere
14:00 – 20:00 Navele deschise pentru public
20.00 – Cina Comandanţilor la Hotel Vega
19:00 - 23:00 Cântece şi dansuri etnii dobrogene, Ciuleandra, Cvartet Anima, Vama
 
Vineri, 9 septembrie
10:00 – 20:00 Navele deschise pentru public
10:00 – 14:00 Jocuri marinăreşti pentru echipaje
17:30 – 18:00 Parada echipajelor în zona peninsulară
18:00 – 19:00 Ceremonie de premiere în Piaţa Ovidiu
20.00 Petrecerea echipajelor
19:00 - 22:00 Cântece şi dansuri etnii dobrogene, Corina, Vunk
 
Sâmbătă, 10 septembrie
10:00 – 20:00 Navele deschise pentru public
10.00 Program social-cultural echipaje
16.00 Şedinţa tehnica comandanţi nave
19.00 Petrecerea ofiţerilor la cort Farul Carol
19:00 - 23:00 Cântece şi dansuri etnii dobrogene, Vega Band, Ligia Hojda, Loredana
23:00 Jocuri de artificii şi lumini
 
Duminică,11 septembrie
10:00 – 12:00 Navele deschise pentru public
16:00 – 17:00 Plecarea navelor din Portul Constanţa
17:00 Parada Marilor Veliere

De ştiut

Intrarea la Regata Marilor Veliere este gratuită. De asemenea, vizitarea velierelor este gratuită.

Organizatorii pun la dispoziţie trenuleţe care vor circula pe ruta Poarta 2 – terminalul de pasageri din Portul Constanţa, locul unde are loc Regata.

Cei care vin cu autoturismele personale vor putea parca în locurile special amenajate de la Poarta 1, în Portul Tomis şi pe marginea bulevardului Marinarilor, care face legătura între Poarta 1 şi Poarta 3 a Portului Constanţa.

„Suntem încântaţi să revenim în Constanţa pentru Regata Marilor Veliere din Marea Neagră, ediţia 2016. În cadrul evenimentului de debut, din 2014, oraşul a întâmpinat navele într-un mod foarte călduros şi a fost o gazdă foarte bună în ceea ce avea să devină punctul culminant al unui eveniment emoţionant. Ne aşteptăm la mai mult anul acesta, ţinând cont de faptul că portul Constanţa este primul din cursă, locul unde navele se întâlnesc înainte de prima etapă spre Novorossiisk. Desigur, suntem foarte bucuroşi că nava-şcoală Mircea şi frumosul velier Adornate vor face parte din flota noastră. Ambele şi-au adus o contribuţie importantă în 2014 şi la fel va fi şi în acest an. Constanţa, cu ţărmul său frumos, cu tradiţiile sale maritime şi oamenii prietenoşi, este o bijuterie a Mării Negre. perăm că acest eveniment va pune oraşul mai mult pe scena internaţională“, a afirmat Robin Snouck-Hurgronje, preşedintele Regatei Marilor Veliere.

La Regata Marilor Veliere din anul 2014 au participat la Constanţa 13 veliere, 1500 de membri de echipaj, iar numărul vizitatorilor a fost de peste 100.000 pe întreaga durată a evenimentului. „Datorită succesului primei ediţii, partea română a obţinut de la Sail Training International startul regatei din acest an şi programarea evenimentului în ultimul week-end de vacanţă şcolară“, a specificat Alin Vintilă.

„Dorim să promovăm Constanţa ca destinaţie permanentă pentru velierele mari din întreaga lume care prin prezenţa lor sporesc atractivitatea oraşului nostru în rândul turiştilor. Suntem convinşi că în timp, Regata Marilor Veliere va deveni un eveniment emblematic pentru Constanţa, aşa cum este Festivalul Internaţional de Teatru pentru Sibiu sau Festivalul Internaţional de Film Transilvania pentru Cluj. Marketingul urban se bazează şi pe astfel de evenimente pentru a creşte atractivitatea unui oraş atât pentru turişti, cât şi pentru investitori, dar mai ales pentru a defini identitatea noastră ca oraş port şi pentru a-i întoarce pe constănţeni cu faţa către mare“, au precizat reprezentanţii Navigator Yacht Club.

image

Cinci tineri, invitaţi să navigheze pe un velier

Regata Marilor Veliere vă oferă posibilitatea unei aventuri unice, poate, în viaţă: un voiaj la bordul unui velier. Nava Pogoria, care va participa la eveniment, pune la dispoziţie cinci locuri pentru cadeţi. Aceştia vor naviga, alături de echipajul velierului, timp de mai multe săptămâni. Îmbarcarea se va face cel târziu la 11 septembrie, în portul Constanţa. Se va participa apoi la etapele din Novorossisk şi Sochi, iar debarcarea se va face în perioada 1 – 4 octombrie, în portul Varna, din Bulgaria.

Există câteva condiţii. În primul rând, aceştia trebuie să fie tineri, să aibă vârste cuprinse între 15 şi 18 ani maximum. În al doilea rând, trebuie să fie apţi din punct de vedere medial şi psihic, lucru care trebuie atestat cu o adeverinţă de la medic. Fiind vorba despre minori, este nevoie de acordul scris al părinţilor. De asemenea, cei care vor fi selectaţi trebuie să aibă un paşaport valabil, pentru a putea obţine viza de intrare în Federaţia Rusă. Vor fi selectaţi două fete şi trei băieţi sau trei fete şi doi băieţi. Nu este necesară nici un fel de experienţă pe mare anterioară.

Odată ajunşi pe navă, cadeţii trebuie să respecte anumite reguli. În primul rând, consumul de alcool este interzis cu desăvârşire. Nu veţi avea voie nici să fumaţi. În al doilea rând, trebuie să ţineţi cont că spaţiul personal este foarte limitat. Nu aduceţi lucruri de care nu aveţi nevoie, cum ar fi iPod-uri, dar nici obiecte scumpe. Trezirea se dă la 7 dimineaţa, iar programul se termină la ora 23.00. Pe timpul navigării va trebui să faceţi un cart de patru ore pe timp de zi şi de patru ore pe timp de noapte. Veţi avea numite îndatoriri şi în porturi. De asemenea, la fiecare a patra zi petrecută pe navă îl veţi ajuta pe bucătar să facă masa, veţi ajuta la servirea acesteia, la debarasarea, dar veţi face şi curăţenie, în special în toalete. Pentru că veţi avea de muncă, nu sunt permise unghiile lungi. Există reguli chiar şi pentru spălatul pe mâini şi pentru trasul apei la toaletă (minimum cinci secunde, recomandarea fiind de 15 secunde).

Deşi regulile par stricte (aşa sunt pe orice navă din lume), beneficiile sunt pe măsură. Este o experienţă unică în viaţă, care vă va schimba pentru totdeauna. Vă veţi face prieteni din întreaga lume, veţi învăţa ce înseamnă munca în echipă, veţi iubi mai mult marea şi libertatea.

„Regata Marilor Veliere îmbină, firesc, spectacolul oferit de prezenţa frumoaselor veliere cu activităţile de dezvoltare şi instruire a tinerilor la bordul lor. Sail training-ul este o experienţă şi complexă, mai mult decât o lecţie de marinărie şi navigaţie. Îi ajută pe tineri să-şi descopere calităţi de care nu erau conştienţi că le au, le dezvoltă încrederea în ei înşişi şi le arată valoarea lucrului în echipă. îi deconectează de la reţeaua socială de pe uscat şi-i duce în mijlocul marii unde vor fi nevoiţi să se concentreze la ce este important aici-acum.

Ce înveţi pe mare nu uiţi toată viaţa. Le recomand aşadar tinerilor să încerce această experienţă. Noi, cu ajutorul navei Pogoria, din Polonia, oferim cinci posturi de cadeţi pentru toata durata regatei. Plecarea va fi din Constanţa, pe 11 septembrie, iar finalul la Varna pe 1 octombrie, cu escale la Novorossyissk şi Soci, în Rusia. Trebuie să construim o echipă echilibrată fete-băieţi, cu vârste între 15 şi 18 ani, apţi fizic şi psihic, cu paşaport valabil şi, evident, cu acordul de la părinţilor. Să urmarească www.regatamarilorveliere.ro unde vom publica în curând detalii suplimentare“, a mai declarat Alin Vintilă, managerul proiectului Regata Marilor Veliere.

Pogoria este un velier polonez, construit în anul 1980. A fost conceput special pentru antrenamentul şi copiilor şi tinerilor (de la 14 ani) în lumea marină. Pe navă există locuri speciale unde se pot susţine cursuri. De asemenea, aceasta poate fi operată chiar şi de un echipaj compus din băieţi şi fete de liceu. Pogoria este o navă solidă, care a navigat pe toate mările lumii, indiferent de vreme, şi care a ajuns inclusiv în Antarctica. Velierul are 48 de metri lungime şi un echipaj compus din 51 de persoane: un căpitan, patru ofiţeri, trei marinari profesionişti şi 43 de tineri cadeţi.

Cei care doresc să participe trebuie să completeze o declaraţie-tip pe care o pot găsi pe site-ul www.regatamarilorveliere.ro. Acolo pot găsi şi ghidul cadeţilor de pe Pogoria. Aplicaţia, împreună cu câteva fraze în care să ne spuneţi de ce vă doriţi o astfel de experienţă, trebuie să fie trimise pe email, la adresa. info@regatamarilorveliere.ro.

Pe aceeaşi temă:

Weekend la mare: Regata Marilor Veliere, teatru independent, concurs de triatlon la Mamaia, primul festival al sporturilor litorale la Techirghiol

Techirghiolul găzduieşte primul Festival Naţional al Sporturilor Nautice şi pe Plajă

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite