Cine a fost femeia care a botezat Biruinţa, nava lui Traian Băsescu. Cele mai ciudate superstiţii marinăreşti - de ce se sparge o sticlă de şampanie de nave

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Lumea marinarilor are superstiţiile ei. Cea mai puternică este aceea că, dacă sticla de şampanie nu se sparge de corpul navei, este semn rău. Tradiţia a fost respectată chiar şi în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial.

Tradiţia botezului navei vine din vremuri trecute, când bravii marinari romani şi greci invocau puterie zeilor să protejeze nava şi marinarii care călătoreau pe întinderea albastră.

Se obişnuieşte ca fiecare navă să fi botezată de o naşă, care sparge o sticlă de şampanie de navă, pentru ca vasul să aibă puterea să lupte cu valurile mării.

În secolul trecut, a apărut obiceiul ca naşa navei, o femeie, să spargă o sticlă de şampanie, licoarea cea mai rafinată, de coca navei.

Armatorii aleg fie femei de rang înalt, fie simple muncitoare din şantier. Misiunea lor este una singură: să spargă sticla de şampanie de corpul navei ce urmează să fie lansată la apă.

traian basescu

Traian Băsescu, la lansarea unei nave în Portul Constanţa FOTO gandul.info

Blestemul petrolierului Independenţa

În momoria marinarilor va rămâne întipărit pentru totdeauna momentul în care Elena Ceauşesu, naşa navei, nu a reuşit să spargă sticla de şampanie de petrolierul Independenţa. Nava a sfârşit după doar doi ani, în anul 1979, în timp ce se pregătea să treacă Bosforul. Petrolierul a luat foc după ce a fost lovit de vasul grecesc Evriali. Atunci au murit 42 de marinari.

În 2014, un alt eveniment neplăcut a avut loc în Portul Constanţa, la lansarea la apă a navelor Altair, Pegasus şi Centaurus, cele trei nave surori care vor întregi flota de asistenţă ale operatorului Grup Servicii Petroliere. La botezul navei Pegasus sticla de şampanie s-a spart abia la a treia încercare.

Sudoriţa Mirica, naşa petrolierului Biruinţa

Botezul navei Biruinţa, nava comandată de fostul preşedinte Traian Băsescu, a fost botezată de o sudoriţă din Secţia debitări electronice a Şantierului Naval Constanţa, Mirica Iordan. „Cea mai tânără sudoriţă din sparge de copastia navei, în uralele celor prezenţi, tradiţionala sticlă de şampanie", scria presa din anul 1984, anul lansării la apă a petrolierului.

În 2007, nava Histria Giada, construită la Şantierul Naval Constanţa, a fost botezată de Elisabeta Sandu, soţia fostului preşedinte al Federaţiei Române de Fotbal, Mircea Sandu. „Dacă eu sunt Naşul, ea este Naşa”, glumea el. La botez a asistat şi preşedintele Traian Băsescu.

În 2013, principesa Margareta 2013 a botezat nava „World Diamond” în Şantierul naval Galaţi. Alteţa Sa Regală a respectat tradiţia şi a spart o sticlă de şampanie de pereţii vasului.



Principesa, naşă a unei nave la Galaţi FOTO Neptun TV

principesa margareta

Rechinul, rebotezat. Naş a fost comandorul Niţă Voinescu

Nici în perioada celui de-al Doilea Război Mondial tradiţia nu a fost uitată. Contraamiralul în rezervă Zamfir Petre ne povesteşte că, dacă în cazul submarinului Delfinul nimeni nu mai ştie cum a avut loc botezul, întrucât el a fost construit într-un şantier din Italia, la submarinul Rechinul a fost prezent la lansarea la apă. 

Submarinele Rechinul şi Marsuinul au fost construite la Şantierul din Galaţi. La început, se chemau S1 şi S2. Zamfir Petre a fost ales, alături de alţi nouă colegi, să continue războiul pe Rechinul. „Îmi amintesc că şi în perioada războiului submarinul a fost botezat. Sticla de şampanie a fost agitată şi apoi a fost lovită de submarinul Rechinul de către comandorul Niţă Voinescu“, îşi aminteşte Petre Zamfir.



Submarinul Delfinul FOTO arhivă Zamfir Petre

Petre Zamfir şi submarinul Delfinul

Rechinul a avut misiuni până în anul 1944, iar Marsuinul a participat la o singură misiune.  Cât timp a stat la Galaţi, ofiţerul Zamfir Petre a compus o poezie, despre cele două submarine, pe care ne-a recitat-o din memorie. Iată cum suna ea: „Ne duseră la Galaţi / Urmând să fim ambarcaţi / Ne-a dus ca pe nişte boi / Pe S1 şi S2 / Unde-i bine să trăieşti / Dar şi repede o mierleşti / Cu o bombă submarină / Tocmai când ţi-e viaţa plină / Şi atunci jalea-i şi mai mare / Că gagicile-s în floare / Toate plâng şi te jelesc / Că nu te mai jumulesc / Şi-ţi mai vin pe cap părinţii / Toţi trag de tine cu dinţii / Unul vrea despăgubire / Altul vrea o moştenire / Tu eşti însă fericit / Cât ai stat ştii c-ai trăit / Tot mereu paharul plin/ Fiindcă aşa-i la submarin“.

Marinarii mai au şi alte superstiţii: nu urcă pe navă cu stângul şi nu pleacă vineri pe mare. Mai demult, exista superstiţia că femeile de la bordul navelor aduc ghinion.

Dacă vasul trece printr-o furtună înseamnă că este un marinar nebotezat la bord. De regulă, marinarul care iese pentru prima dată în larg este uns cu păcură şi aruncat în mare.
 

Vă mai recomandăm:

Aventură în Marea Neagră. Turiştii vor putea face o plimbare subacvatică la corăbiile şi oraşele scufundate

FOTO „Triunghiul Bermudelor“ din Marea Neagră. Cum explică specialiştii misterele din zona Şabla şi Insula Şerpilor

Capcanele mării: cum să ne ferim de gropile de sub apă

Jurnal de Vacanţă. Plaja Vadu, ultimul refugiu. Colţul de Rai interzis cândva turiştilor vă aşteaptă cu hectare întregi de plajă virgină

FOTO VIDEO Mărturii din Iad. Ultimul supravieţuitor de pe Independenţa: „Am deschis gura morţilor pentru a-i recunoaşte“

Mărturii cutremurătoare după 20 de ani de la cea mai mare tragedie din Portul Constanţa: „Valurile aruncau marinarii peste dig“

FOTO Poveştile unui comandant de navă: „În 1989, am crezut că ungurii au intrat în Ardeal“
 

Titanicul românesc. 25 de ani de la scufundarea navei Mogoşoaia. Mărturia unui supravieţuitor: „Vasul s-a scufundat în câteva minute“


 

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite