FOTO Maşinile viitorului, pe bandă rulantă la Constanţa. Prototipuri create de absolvenţii de la Autovehicule Rutiere

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cea mai inventivă facultate de la Constanţa, Inginerie Autovehicule Rutiere de la Universitatea Ovidius, a lansat sâmbătă prototipul unui autovehicul care merge acţionat cu pedale sau care poate fi purtat de forţa vântului care îi suflă în vele. BrizAR 13 este un vehicul combinat, ce a fost realizat de studenţii ultimului an, ca temă de absolvire. După cursul festiv, ei s-au plimbat cu BrizAR-ul prin curtea universităţii.

Pe un cadru de bicicletă, transformat, au fost montate velele. Şoferul-cârmaci şi copilotul pedalează. Şoferul ţine direcţia cu volanul, copilotul are grija velelor. BrizAR 13 este noua creaţie a studenţilor de la Specializarea Autovehicule Rutiere, recunoscută deja pentru modul original în care îşi serbează promoţiile de absolvenţi.

La absolvirea facultăţii, studenţii de la A.R. lansează un autovehicul mixt, care combină moduri de transport. Astfel au mai fost create de-a lungul timpului: Smarty, automobilul cu motorul în vitrină; Lăstunul care rulează pe şosea virtuală; triciclul hibrid Hy (motor de motocicletă cu roţi de Trabant); TrenD – maşina care merge şi pe calea ferată; Nemo – care merge şi pe apă etc.

BrizAR 13 a fost coleg de promoţie cu ŞenilAR-PolAR 1, autovehiculul care merge prin nămeţi, atât de util în condiţii de iarnă grea şi înzăpezire. Îndrumătorul echipelor de studenţi, prof.univ.dr. Laurenţiu Manea, este sigur că vom vedea prototipurile în trafic în anii următori.

„ŞenilAR-PolAR reprezintă o dorinţă mai veche a studenţilor constănţeni de a se implica în realizarea unui kit destinat deplasării în condiţii de zăpadă şi viscol cu un autoturism de serie. După ce au analizat în detaliu ideile îndrăzneţe ale promoţiilor anterioare, ei au optat în acest an pentru a sparge gheaţa, propunând un experiment original.

ŞenilAR-polAR 1 încearcă să învingă munţii în suita kiturilor deja realizate cu care, folosind acelaşi tip de automobilism obişnuit, au traversat marea cu Nemo sau au legănat vise acompaniaţi de glasul roţilor de tren cu TrenD. Ei nu au renunţat la dinamicitatea lui SmARty de anul trecut, simulând parcursul inginereşte întâi pe standul de motor StandARm şi apoi pe calea virtuală cu SymulAR.

Problema economicităţii au rezolvat-o prin propunerile multi carburant promovate de Trio sau au folosit din plin experienţa propulsiei electrice căpătată promovând variantele Eco, Hy şi zAR. Totul a fost dublat de siguranţa în acţiunile experimentului de ambulanţă low-cost SalvAR, iar certitudinea deplasărilor acvatice a fost punctată de MixtRA. Pentru a-şi afirma inginereşte tinereţea şi-au pus speranţa în propriile puteri şi în briza mării atunci când au gândit şi au creat BrizAR-ul.

Al doilea experiment, BrizAR, este aşadar un proiect ce demonstrează că un automobil poate fi pus în mişcare şi prin mijloace ECO, ce pun la treabă resursele naturale, atât proprii - creative şi musculare, cât şi externe de tip eolian“, arată profesorul Manea.

Cel mai bun absolvent al promoţiei 2013 de la Autovehicule Rutiere este Alexandru Bîtcă (22 ani). A fost elev al Colegiului Dobrogean Spiru Haret din Tulcea, iar specializarea de la Constanţa a ales-o dând curs pasiunii, pe care a avut-o de mic, de a desena maşini şi tractoare.

„Motoarele sunt fascinante. Prima impresie este că motorul este o adunare simplă, 2+2, dar descoperi că este, de fapt, o integrală cu 20 rânduri“, explică el.

Admis la „Ovidius“, Alex se înregimentase în studenţie, dar încă nu era convins de drumul ales în viaţă. Când i-a întâlnit pe dascălii de aici, ceva s-a schimbat.

„Am văzut ce profesori extraordinari am, care ştiu să te motiveze. Au un entuziasm aproape copilăresc şi asta nu te poate lăsa indiferent. Energia lor m-a molipsit realmente. Am zis că trebuie să fiu şi eu la fel. Şi nu regret nicio clipă alegerea făcută“.

De acolo începe ascensiunea lui Alex, de la dorinţa de a fi la înălţimea profesorilor săi. Împreună cu principalul său concurent, Cosmin Şoavă, care îi este şi prieten, Alex Bîtcă s-a înscris pentru stagiu la Uzina Dacia Mioveni.

Ultimele două luni le-a petrecut acolo, iar Alex mai are o lună în care să demonstreze că merită să fie păstrat în echipă. „Sper ca lecţia de la «Ovidius» să aibă rezultate la Dacia. Să îţi doreşti să fii cel mai bun, să te faci remarcat prin puterile tale. Iar dacă voi ajunge eu însumi să fac maşini Dacia, ar fi un vis împlinit“.

Vă mai recomandăm

Studenţii de la Autovehicule Rutiere lansează la 1 iunie noile prototipuri de automobile revoluţionare

SmARty, autoturismul cu motorul în vitrină FOTO

FOTO Invenţie la Ovidius: Un Lăstun circulă pe o şosea virtuală

Prototipul Dacia TrenD va fi lansat la Constanţa

Studenţii de la Facultatea de Autovehicule Rutiere pot învăţa să conducă pe simulatorul auto

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite