De câte ori se poate cununa religios un creştin ortodox. „Rânduiala ne cam pune în încurcătură“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Biserica Ortodoxă consideră familia ca fiind cea mai veche instituţie de drept divin care a luat naştere odată cu crearea primilor oameni: Adam şi Eva.

„Unirea dintre un bărbat şi o femeie în Hristos constituie o mică Biserică sau o icoană a Bisericii. Unirea dintre un bărbat şi o femeie prin binecuvântarea lui Dumnezeu îi ridică la un nivel mai înalt, deoarece comuniunea este superioară existenţei individuale, pentru că ea îi include în ordinea Împărăţiei Preasfintei Treimi”, se arată în Învăţătura de Credinţă Ortodoxă.

De aceea, prima condiţie pentru căsătoria religioasă este credinţa în Iisus Hristos a celor doi soţi. De asemenea, Biserica interzice căsătoria în cazurile în care cei doi miri s-ar încadra în anumite situaţii:

  • cumnaţi
  • verişori de diferite grade
  • unchi sau mătuşi cu proprii nepoţi sau nepoate
  • naşi cu fini (rudenie spirituală)
  • naşul cu mama finului(finei) de Botez
  • naşa cu tatăl finului(finei) de Botez
  • părinţii adoptivi cu copiii adoptaţi
  • persoane de acelaşi sex


În Biserica Ortodoxă nu se mai poate celebra Taina Cununiei a patra oară. Chiar şi a doua şi a treia cununie este privită ca o excepţie şi Biserica recomandă preotului duhovnic să cerceteze foarte bine situaţia celor aflaţi în această stare.

Părerile teologilor sunt diferite, în ceea ce priveşte cununia a doua sau a treia. Unii susţin că nu mai este vorba despre o taină, ci mai mult de o rugăciune de binecuvântare a celor doi soţi. În schimb sunt alţi teologi care spun că rânduiala slujbei demonstrează faptul că se săvârşeşte şi în aceste cazuri o Taină.

„Unii preoţi o consideră doar o slujbă de binecuvântare. Cred că este corectă această atitudine, doar că rânduiala actuală a Molitfelnicului ne cam pune în încurcătură. Centrul Sfintei Taine a Cununiei, numit şi epicleză, atunci când Duhul Sfânt coboară, unindu-i pe mire şi mireasă, spun majoritatea liturgiştilor, este rostirea rugăciunii:

Dumnezeule Cel sfânt, Care din ţărână ai făcut pe om şi din coasta lui ai făcut femeie şi ai însoţit o lui spre ajutor, pentru că aşa a plăcut slavei Tale să nu fie omul singur pe pământ, Însuţi şi acum, Stăpâne, întinde mâna Ta din sfântul Tău locaş şi uneşte pe robul Tău (N), cu roaba Ta (N), pentru că de către Tine se însoţeşte bărbatul cu femeia…

Preotul chiar apelează la un gest vizibil cât mai explicit, unind mâinile mirelui şi miresei, binecuvântându-le. Rânduiala nunţii a doua şi a treia prevede aceeaşi rugăciune, cu acelaşi gest liturgic. În atare situaţie, există o contradicţie în afirmaţia că nunta a doua şi a treia nu reprezintă o sfântă taină şi practica liturgică. Chiar dacă rânduiala celei de-a doua căsătorii este simplificată, totuşi conţine în mare parte elementele esenţiale ale celei dintâi (punerea inelelor şi a cununiilor, epicleza, împărtăşirea din paharul de vin binecuvântat, chiar şi dansul ritualic, îngenuncherea pentru scoaterea cununiilor inclusiv. Doar rugăciunile sunt diferite şi cu preponderenţă au caracter penitenţial)”, explică părintele arhimandrit Mihail Daniliuc, citat de Doxologia.

Pe aceeaşi temă:

Începe Postul Sfinţilor Apostoli, singurul fără o durată bine stabilită. De ce-l consideră ortodocşii „uşor“ de ţinut

Chirurgul care a ajuns sfânt. Fiecare operaţie începea cu o rugăciune către Fecioara Maria


 

Constanţa



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite