Constanţa

articolul anterior articolul urmator

Destinul tragicomic al cargoului Bucureşti. După naufragiu, primul obiect salvat de marinari a fost butoiul cu murături

2
17 Aug 2015 02:05:10
Autor: Mariana Iancu
Cargoul Bucureşti FOTO ocazii.ro
Cargoul Bucureşti FOTO ocazii.ro

După jumătate de secol de navigat pe întinderile albastre, cargoul Bucureşti a eşuat pe stânci. Povestea spune că primul lucru salvat de pe vas de marinari a fost butoiul cu murături.

Cargoul „Bucureşti“ a avut o istorie tumultoasă, aflăm din cartea „Amintiri despre o flotă pierdută. Voiaje neterminate“, semnată de Constantin Cumpănă şi Corina Apostoleanu.

Cargoul a trăit războiul pe mare, răspunzând unui submarin german în timpul unei misiuni de transport armament pentru oastea română.

În luna august a anului 1939, vaporul, scos de pe linia occidentală din cauza uzurii, era destinat transportului de cherestea.

Cu un nou comandat, Nicolae Păun, Bucureştiul urma să plece într-o nouă cursă. În dimineaţa zilei de 24 decembrie, vasul a intrat în Portul Constanţa unde a fost încărcat cu cherestea pe care urma s-o transporte la Beirut, Haifa şi Latakia.

Pe 6 ianuarie anul următor, bătrânul cargou a părăsit portul pe o mare turbată.

Vasul a ajuns cu bine la Constantinopol, însă pe Marmara şi Dardanele a fost nevoit să reducă din viteză, astfel că abia în dimineaţa zilei de 8 ianuarie au dublat farul Helles, afăm din carte.

La un moment dat, un zgomot infernal, urmat de o trepidaţie puternică, îi trînti pe toţi la podele. Bucureştiul s-a izbit de stânci. Acolo a rămas pentru totdeauna.

După câteva ore, când s-a risipit ceaţa, în babord, la numai 15 metri distanţă, se înălţa un munte. Nimeni nu ştia unde a eşuat. Comandantul bănuia că s-au izbit de Imbros, iar ofiţerii erau de părere că vasul a rămas captiv printre Imbros şi Lemnos.

Autorităţile insulare ajunse la faţa locului au dat dreptate însă ofiţerilor. Atunci, comandantul a dat ordin ca tot ce se poate recupera de pe vas să fie dus la ţărm. Primul obiect transportat de marinari a fost... butoiul cu murături.

Cu pierderea cargoului Bucureşti s-a încheiat existenţa primului lot de cargouri aduse în ţară de la şantierele din Anglia. Iaşi-ul a fost vândut, la fel şi Dobrogea, iar Bucureştiul a căzut la datorie, după ce a navigat aproape jumătate de secol.

„Când au fost aduse în ţară, românii le-au primit cu un entuziasm până la lacrimi, păreau uriaşe faţă de modestele cargouri cu pânze şi maşini care ne-au deschis cândva orizonturile albastre ale planetei“, au scris Constantin Novac şi Nicolae Breban.  

Vă mai recomandăm:
 
FOTO VIDEO Mărturii din Iad. Ultimul supravieţuitor de pe Independenţa: „Am deschis gura morţilor pentru a-i recunoaşte“
 
Mărturii cutremurătoare după 20 de ani de la cea mai mare tragedie din Portul Constanţa: „Valurile aruncau marinarii peste dig“
 
FOTO Poveştile unui comandant de navă: „În 1989, am crezut că ungurii au intrat în Ardeal“
 
Titanicul românesc. 25 de ani de la scufundarea navei Mogoşoaia. Mărturia unui supravieţuitor: „Vasul s-a scufundat în câteva minute“

Don Giovanni, piratul de la Sulina. Cum a reuşit fostul marinar să înşele autorităţile şi să rămână cu marfa ilegală şi cu despăgubirea

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

2 Comentarii

Musceleanu
8.03.2018, 16:53:13

Cred ca toate datele prezentate despre nava Bucuresti nu sint asa de corecte ..((( Cargoul Bucureşti a fost construit în anul 1962, în Iugoslavia, şi în data de 11 august 1963 a părăsit Dana Portului Constanţa, navigând spre vest, cu un echipaj de 50 de persoane la bord, sub comanda căpitanului de cursă lungă Liviu Neguţ, unul dintre cei mai buni comandanţi ai flotei maritime comerciale româneşti.

+1 (1 vot)
Musceleanu
19.08.2018, 10:58:41

Pentru corectare : http://www.marinarii.ro/images/cristi/74.pdf Pag.#8

Modifică Setările