Drama comandantului român arestat în Cipru: „Va merge la închisoare, alături de infractori“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Petrolier Red Garnet FOTO marinetraffic.com
Petrolier Red Garnet FOTO marinetraffic.com

În doar câteva luni, doi comandanţi de navă români au devenit victime în războiului altora, iar altul, care a murit în timp ce se afla în voiaj, zace la o morgă din China.

Gheorghe P., de 60 de ani, comandantul navei Red Garnet, sub pavilion Malta este, de miercuri, la o închisoare în Cipru, unde va sta timp de o lună. El este acuzat de autorităţile cipriote din sudul insulei că, în urmă cu un an, a fost cu acelaşi tanc de produse chimice şi petroliere în partea de nord a insulei, în portul Vassiliko, ocupat de turci. Din păcate, comandantul a anunţat prea târziu autorităţile române, gândindu-se că totul este o glumă.

În dimineaţa de 3 august a fost judecat, primind un avocat din oficiu, şi câteva ore mai târziu, la ora 13.00, a primit sentinţa: 30 de zile de închisoare. La ora 15.00, a anunţat Sindicatul Liber al Navigatorilor, al cărui membru este. „Din păcate, spune Adrian Mihălcioiu, liderul SLN, ne-a anunţat prea târziu. Dacă ştiam din timp, îi dădeam un avocat şi acum ar fi fost liber. Evident că nu a săvârşit nicio infracţiune, el având obligaţia de comandant, prin contract, să descarce mărfurile din tancurile navei în partea de nord a Ciprului. În conformitate cu legislaţia internaţională, echipajului, navei şi încărcăturii navelor comerciale li se garantează securitatea atât timp cât nu se încalcă normele şi principiile comerţului maritim. El nu a făcut altceva decât să comande nava sa către portul de destinaţie. Refuzul de a efectua voiajul indicat este egal cu deturnarea navei şi se pedepseşte foarte aspru potrivit legii. Pentru că şi-a respectat contractul, spune Mihălcioiu, va merge la închisoare, alături de infractori“.

Lup de mare 

Gheorghe P. este un adevărat lup de mare, navigând de peste 35 de ani. Născut într-un sat din judeţul Vâlcea, şi-a urmat visul de a străbate întinderea mărilor şi a oceanelor şi astfel a dat admitere la Liceul Navrom, urmând apoi cursurile Academiei Navală „Mircea cel Bătrân“ din Constanţa. Familia precizează că aceasta este un profesionist, are o carieră de 35 de ani şi nu a fost implicat în incidente sau încălcări ale legii. „Cariera lui însumează 35 de ani de muncă activă pe mare, ce în materie de distanţă înseamnă de 8-9 ori ocolul Pământului. Sub managementul său pe navă lucrează constant peste 20 de oameni, echipaje pe care le-a coordonat în toţi aceşti ani fără incidente sau încălcări ale legii”, spun membrii familiei, care cer ajutor autorităţilor româneşti.

După ce cazul a fost făcut public, la el s-a dus consulul României la Nicosia şi astfel comandantul a putut lua legătura cu familia şi cu autorităţile româneşti. În criza provocată în Cipru s-a implicat şi Ministerul Afacerilor externe. Conform reprezentanţilor MAE, „Reprezentanţii misiunii diplomatice au întreprins, imediat după sesizare, în regim de urgenţă, demersuri pe lângă autorităţile locale pentru clarificarea situaţiei, pentru a obţine informaţii suplimentare referitoare la acest caz şi pentru a lua legătura în mod direct cu cetăţeanul român, ceea ce s-a şi realizat în aceeaşi zi“.

Serie neagră pentru comandanţii români

Un alt comandant român, a petrolierului „Mercer Street“, a cărui identitate MAE declară că nu o ştie, a plătit cu viaţa în războiul altora, în urma unui atac cu dronă lansat de Iran, la 30 iulie, în Marea Omanului. 

Un al treilea comandant român, Sandu Dan, a murit în China pe nava „Vantage Wave“ sub pavilion Liberia, în 19 aprilie, de Covid-19 şi e ţinut mort în cabina frigorifică a navei. Din cauza pandemiei, trupul său nu a fost trimis în ţară nici până în prezent. MAE spune că a făcut toate demersurile necesare şi că acum „decizia aparţine familiei“.

Nu sunt singurele cazuri de comandanţi arestaţi pe nedrept. În urmă cu doi ani, Adrian Florin Tănase, de 65 de ani, a fost arestat în Sicilia, după ce nava sa a fost capturată de traficanţii de droguri. A durat un an până să-şi dovedească nevinovăţia şi, în prezent, navighează.

Vă recomandăm să mai citiţi:

Misterioasa dispariţie a cargoului românesc „Săbăreni“ din portul spaniol Ceuta. Comandant: „M-au întrebat unde e nava. «Nu ştiu», le-am răspuns“

Enigmele cargoului „Turnu Severin“ scufundat în Dardanele. Fiul comandantului: „Cum nu l-am văzut niciodată mort, am sperat într-o minune“

FOTO VIDEO Mărturii din Iad. Ultimul supravieţuitor de pe Independenţa: „Am deschis gura morţilor pentru a-i recunoaşte“

Mărturii cutremurătoare după 20 de ani de la cea mai mare tragedie din Portul Constanţa: „Valurile aruncau marinarii peste dig“

FOTO Poveştile unui comandant de navă: „În 1989, am crezut că ungurii au intrat în Ardeal“
 

Titanicul românesc. 25 de ani de la scufundarea navei Mogoşoaia. Mărturia unui supravieţuitor: „Vasul s-a scufundat în câteva minute“

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite