FOTO Misterele epavei de la Costineşti. Cum a fost torpilată la Revoluţie nava lui Aristotel Onassis, de spaima teroriştilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Eşuată inexplicabil în anii `60, în Golful francezului, Evangelia, nava lui Aristotel Onassis, a fost torpilată la Revoluţie, întrucât se credea că acolo s-au ascuns terorişti. În prezent, deşi din ea a rămas doar rugină, iar puntea s-a prăbuşit, rămâne simbolul Costineştiului, alături de obelisc.

La 15 octombrie 1968, Evangelia, nava ce a aparţinut omului de afaceri grec Aristotel Onassis a eşuat în condiţii încă misterioase la 1,5 mile marine în larg de plaja staţiunii Costineşti. 

Costineştiul încă vorbeşte despre acea zi. Şi localnicii care nu au fost prezenţi au ceva de spus. Unii au aflat că în dimineaţa de 16 octombrie, toată plaja era plină de portocale, care proveneau de la Evangelia. „Aşa am auzit. Că toţi au adunat de pe plajă portocale“, îşi amintesc localnicii. „Eu nu ştiu, maică, nu îmi aduc aminte“, spune o femeie în vârstă, al cărui bărbat, fost pescar, i-a adus vestea în acea dimineaţă.

„Era cam aşa, pe la ora 4 noaptea. Deodată s-a cutremurat pământul. Noi am crezut că e cutremur şi am adormit la loc. Dimineaţă, Ştefan, bărbati-miu, mi-a spus «Tu ştii că o navă a eşuat la noi, la Costineşti?!», dar eu nu am fost s-o văd“, povesteşte tanti Dina.

Şi Tudor Bătărigă, de 67 de ani, fostul administrator BTT Costineşti, îşi aminteşte de ziua naufragiului. Atunci era elev la Şcoala de Maiştri Constanţa, în primul an, dar în acea zi venise acasă. „Marea era puţin montată, cum îi spunem noi, adică puţin agitată, de gradul doi – trei, dar nu era furtună încât să eşueze o navă“, povesteşte el. 

A fost surprins când a afat că o navă a eşuat atât de aproape de Costineşti, pe o mare care nu era înfuriată. Apăruse o versiune că marinarii au fost duşi în eroare de luminile de pe stâlpi, pe care le-au confundat cu farul de la Tuzla, dar nu s-a stabilit nimic precis, cum a ajuns să eşueze nava“. 

Echipajul, spune el, a fost salvat de grăniceri şi dus la Constanţa. Timp de o lună, grecii au încercat să scoată nava din zona unde eşuase, însă fără succes. Inclusiv remorcherul „Viteazul“ a fost adus la faţa locului, dar fără folos. Nava a trecut peste un platou stâncos de pe fundul mării şi acolo s-a înţepenit“, îşi aminteşte el. 

Au furat tot de pe navă

La scurt timp, localnicii au început să prăduiască tot ce s-a putut. De pe vas s-au furat cazarmament, hrană, bucăţi de lemn din cabine. „Nava a fost devalizată de pescari. S-a luat tot ce era pe navă: cazarmament, combustibil, pesmeţi, conserve, legume. Şi în luna mai, după naufragiu, se mai găseau alimente pe navă“, povesteşte interlocutorul nostru. El mai spne că a fost ceva ce l-a frapat. „Pe navă erau şi trei motoare de Skoda ambalate. Nu înţeleg ce căutau acolo“, spune el. 

La scurt timp de la eşuare, epava a fost luată în primire de tineri, care se aventurau înot până la ea. Tudor Bătărigă îşi aminteşte că şi el a înotat de multe ori până la  Evangelia. Odată, a dormit o noapte întreagă la bordul epavei întrucât s-a pornit o furtună şi i-a fost frică să mai înoate până la ţărm. A mâncat biscuiţi din raţia marinarilor, pe care i-a mai găsit pe vas. 

Torpilată la Revoluţie 

La Revoluţie, epava simbol a Costineştiului a fost torpilată. „A fost un zvon că acolo se ascund terorişti. Şi acum se vede o gară mare, la suprafaţa apei“, spune el.

Acum, cei care se aventurează pe vas sunt în pericol. „Nici nu mai ai pe ce urca. Mult timp a fost scara de pisică pe care au coborât marinarii greci, dar între timp a dispărut şi ea“, spune Tudor Bătărigă.

În ultimii zece ani puţini sunt cei care au mai urcat la bordul navei, şi aceia mai mulţi hoţi de fier vechi. În urmă cu un an, în urma unei furtuni, puntea s-a prăbuşit, iar rugina a făcut ca structura de rezistenţă să cedeze. 

Turiştii sunt plimbaţi vara cu barca în jurul epavei, în schimbul sumei de 10 lei. Epava a rămas loc de întânire în Costineşti, mai ales al îndrăgostiţilor. 

Primăria a avut un proiect turistic în legătură cu epava, dar a fost abandonat din cauza crizei. În zonă urma să se ridice un miniport turistic, în care epava să fie centrul de atracţie. 

Acum, epava este habitat pentru pescăruşi şi porumbei, care se adăpostesc în pântecele ei. 

Construită în şantierul Titanicului 

Nava care are 131 de metri lungime, 17 metri lăţime şi 10 metri înălţime a fost construită pe şantierele navale Harland&Wolff din Belfast (Irlanda de Nord), unde a fost construit şi celebrul vas Titanic.

Nava a fost lansată la apă pe data de 28 mai 1942 sub numele de „Empire Strength“, fiind construită pentru Ministerul britanic al Transportului. De la construcţie şi până în anul în care a eşuat a avut patru denumiri, „Empire Strengh“, „Saxon Star“, „Redbrook“ şi, în final, a primit numele „Evangelia“.

În seara zilei de 14 octombrie 1968, la Grupul de Intervenţii şi Salvare al portului Constanţa s-a primit un SOS, prin care o ambarcaţiune sesiza că se află în stare de pericol. Conform primelor informaţii transmise de comandant, nava a eşuat între Gura Portiţei şi braţul Sfântu Gheorghe. Nimeni însă nu a găsit-o. Ulterior, echipajul a dat alte coordonate: între Gura Portiţei şi Vadu.

Mircea Ionescu, comandantul grupului de salvare, a decis într-un final să caute nava exact în diecţia opusă coordonatelor transmise de greci. Şi astfel, pornind spre sudul litoralului, în zorii zilei de 15 octombrie 1968, nava Evangelia a fost localizată în dreptul actualei staţiuni Costineşti, la momentul respectiv un mic sat pescăresc. Cambuza navei era plină cu alimente, ca pentru un voiaj de lungă durată.

Legenda din Costineşti

Una dintre legendele legate de naufragiul navei spune ca incidentul a fost provocat intenţionat de căpitanul navei, la ordinul armatorului grec Aristotel Onassis, pentru a putea obţine despăgubiri, nava urmând să fie trimisă la casare după doi ani. 

Şeful Căpităniei Constanţa, Alexandru Mezei, a dezminţit legendele potrivit cărora grecii au eşuat nava pentru primele de asigurare. „Sunt pure speculaţii poveştile despre eşuările intenţionate pentru prima de asigurare“. Potrivit lui, astfel de afirmaţii nu pot fi făcute fără studierea dosarelor de cercetare întocmite după producerea acestor evenimente.

„Nu ştiu dacă mai avem aceste dosare în arhiva noastră, că o mare parte ne-au fost luate de Securitate înainte de Revoluţie“, se arată în volumul „Amintiri despre o flotă pierdută. Voiaje neterminate“, semnată de Corina Apostoleanu şi Constantin Cumpănă. 

Pe 6 ianuarie 1969, o navă soră cu Evanghelia, pe nume Anastasia, a eşuat în condiţii identice la Movila Sara, din zona Constanţa Sud-Agigea.

Vă mai recomandăm:

Titanicul românesc. 25 de ani de la scufundarea navei Mogoşoaia. Mărturia unui supravieţuitor: „Vasul s-a scufundat în câteva minute“

FOTO „Triunghiul Bermudelor“ din Marea Neagră. Cum explică specialiştii misterele din zona Şabla şi Insula Şerpilor

Capcanele mării: cum să ne ferim de gropile de sub apă

Jurnal de Vacanţă. Plaja Vadu, ultimul refugiu. Colţul de Rai interzis cândva turiştilor vă aşteaptă cu hectare întregi de plajă virgină

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite