Constanţa

articolul anterior articolul urmator

FOTO VIDEO Trei decenii de la inaugurarea Canalului Dunăre - Marea Neagră. Femei şi bărbaţi au muncit la măreaţa realizare

7
15 May 2014 07:27:00
Autor: Mariana Iancu
Imagini document de la construirea canalului FOTO Fototeca Ortodoxiei Dobrogene
Imagini document de la construirea canalului FOTO Fototeca Ortodoxiei Dobrogene

Fototeca Ortodoxiei Dobrogene ne-a pus la dispoziţie mai multe imagini – document din timpul lucrărilor la măreaţa realizare comunistă: Canalul Dunăre – Marea Neagră.

În mai 2014 se împlinesc 30 de ani de la inaugurarea Canalului Dunăre – Marea Neagră. Lucrările au debutat la 25 mai 1949. Gheorghe Gheorghiu-Dej a folosit şantierul pentru exterminarea fostei clase politice româneşti, a elitei intelectuale, dar şi a tuturor oponenţilor regimului.

La scurt timp, canalul a devenit un uriaş lagăr ce cuprindea 14 colonii de muncă forţaţă pentru deţinuţii politici, toţi declaraţi duşmani ai poporului. Mii de deţinuţi au fost duşi să muncească la marea construcţie, care pentru mulţi le-a devenit şi mormânt.

Lucrările au fost oprite în anii 50 şi reluate după 20 de ani cam pe acelaşi amplasament. Lagărul a fost transformat în şantier muncitoresc.

Inaugurarea canalului

La inaugurarea „magistralei albastre“ au participat elevi, studenţi, oameni ai muncii. Elevii de la şcolile din Constanţa au fost „recrutaţi“ cu câteva luni înainte, timp în care s-au făcut repetiţii. Pe o scenă imensă, ei erau aşezaţi în funcţie de înălţime şi aveau mai multe planşe în mâini. În funcţie de numărul strigat se ridica planşa. Când erau toate ridicate, apărea chipul tovarăşului Ceauşescu sau al tovarăşei Elena Ceauşescu, dar şi alte realizări comuniste, ca un puzzle. La trecerea celor doi tovarăşi, copiii le arătau imaginile pe care ei voiau să le vadă.

Copiii din localităţile de pe marginea canalului au fost duşi pe maluri în ziua inaugurării pentru a agita steguleţe.

Magistrala Albastră

Canalul Dunăre-Marea Neagră leagă porturile Cernavodă de pe Dunăre şi porturile Constanţa Midia Năvodari de la Marea Neagră, scurtând drumul spre portul Constanţa cu aproximativ 400 km.

Canalul, cu lungime totală de 95,6 km, este format din ramura principală, în lungime de 64,4 km şi ramura de nord (cunoscută sub denumirea de Canalul Poarta Albă-Midia Năvodari), în lungime de 31,2 km.

Canalul Dunăre-Marea Neagră este parte componentă a importantei căi navigabile europene dintre Marea Neagră şi Marea Nordului (prin Canalul Rin-Main-Dunăre). Folosind această rută, mărfurile din Australia şi Orientul Îndepărtat, destinate Europei Centrale, îşi scurtează drumul cu 4.000 kilometri, scrie Wikipedia.

Astăzi, Compania Naţională Administraţia Canalelor Navigabile S.A. celebrează 30 de ani de exploatare a Canalului Dunăre-Marea Neagră.

La eveniment vor fi prezente numeroase oficialităţi, printre care: Dan Coman Şova, ministrul Transporturilor; Radu Volcinshi, prefectul Judetului  Constanţa; Radu Mazăre, primar Constanţa; Decebal Făgădău, viceprimar Constanţa  Mikhail Reva, consul general, Consulatul General al Federaţiei Ruse la Constanţa, Su Yanwen, consul general – Consulatul Republicii Populare Chineze;  Ali Bozcaliskan, consul general - Consulatul General al Turciei în România; Valeriu Ionescu, director general, Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa; George Vişan, director comercial, Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa.

Vă mai recomandăm:

Straja de la Canalul Dunăre - Marea Neagră, vestigiu al comunismului

„Statuia Libertăţii“ a românilor, lăsată pradă hoţilor. Monumentul Tineretului de la Straja este demontat bucată cu bucată

POMENIRE Mănăstirea martirilor de la Canal şi-a serbat hramul: Duminica Sfinţilor Români

FOTO Femeile, victime şi călăi în lagărul de muncă forţată de la Canal

FOTO VIDEO Canalul Dunăre-Marea Neagră, gulagul comunist al Dobrogei

FOTO Canalul care leagă Dunărea de Marea Neagră a fost populat cu sirene

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

7 Comentarii

Storm Crew Seller
15.05.2014, 08:57:17

S-au gasit si ticalosii astia (ma refer la cei enumerati mai sus, in frunte cu Sova) cu ce sa se mandreasca. Ei nu ar fi in stare sa faca asa ceva nici intr-o suta de ani!

+3 (3 voturi)
x cogito ergo sum
15.05.2014, 09:59:15

Ma pot mandri ca am lucrat aproape un an la acest mare Canal la kilometrul 52 Cumpana in 1983 Se castigau bani frumosi acolo un sofer primea si 7000 de lei pe luna ceea ce era enorm in acei ani .

+2 (2 voturi)
Some Buddy
16.05.2014, 07:02:43

Cine stie, s-ar putea sa ne cunoastem, am lucrat si eu in aceeasi perioada (1981-1984), tot in zona Cumpana, unde a fost taiat drumul spre Topraisar. Eram inginer stagiar cand am inceput, la santierul lui Adler si Vintila si am lucrat mult cu ITA Neamt si cu utilaje de la armata. Apoi m-am mutat la ecluza la Ovidiu. Ce mic e Internetul :)

x cogito ergo sum
16.05.2014, 08:35:58

Eram militar in termen si lucram la taluzarea canalului cu tarnacoape lopeti si pickamere .Responsabil peste noi era un tanar inginer slabut cu barba deasa neagra care lucra cu sotia acolo . Ar fi prea mare coincidenta sa fiti dumneavoastra acela ?

Ovidiu Videl Radulescu
15.05.2014, 14:55:59

Bun,rau Ceausescu a facut ceva care sa ramana poporului roman,e meritul celor care au muncit acolo.Videl

+2 (2 voturi)

Vezi toate comentariile (7)