Liceenii din Constanţa vor abrogarea ordinului prin care timpul pentru teme este limitat: „Oficializează temele pentru acasă, un concept care nu există în lege“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Liceenii din Constanţa solicită abrogarea ordinului dat de ministrul Educaţiei pentru limitarea orelor alocate temelor, pe care-l consideră nelegal.

Asociaţia Elevilor din Constanţa arată slăbiciunile acestei decizii a ministrului Mircea Dumitru emise la 28 noiembrie, într-un Ordin nr. 5.893 care „reglementează rolul temei pentru acasă, precum şi raţionalizarea timpului necesar efectuării acesteia de către elevi“. 

Conform acestuia, timpul necesar realizării temelor pentru acasă pentru un elev este de cel mult 2 ore, însumând toate disciplinele, în aşa fel încât media zilnică a pregătirii elevului, în clasă şi în afara ei, să se încadreze în 5 - 8 ore zilnic.

„Într-adevăr, ordinul pleacă de la o problemă reală: volumul mare de teme pe care îl dau unii profesori elevilor, precum şi utilizarea acestui instrument ca unul de coerciţie pentru elevi. Dar forma găsită de Ministerul Educaţiei nu este una legală şi nu rezolvă esenţa problemei, ba din contră. Noţiunea de studiu individual este una abstractă, neexistând mijloace de verificare sau coerciţie. Prin acest ordin, Ministerul Educaţiei introduce obligativitatea temei pentru acasă, în condiţiile în care nici Legea Educaţiei Naţionale şi nici Statutul Elevului, codul drepturilor şi îndatoririlor elevilor, nu aduc în discuţie acest concept“, a declarat Constantin-Alexandru Manda, preşedintele Asociaţiei Elevilor din Constanţa.

Liceanul mai spune că tema pentru acasă reprezintă o cutumă, folosită în special pentru pregătirea suplimentară a elevilor. „Măsura corectă ar fi realizarea unor planuri-cadru şi a unor programe care să nu mai supraîncarce orarul elevilor şi care să pună accent pe dezvoltarea individuală a elevilor, în funcţie de potenţialul şi aptitudinile fiecăruia“, afirmă el.

Asociaţia Elevilor din Constanţa va solicita Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice abrogarea acestui ordin, pentru că a fost aprobat cu încălcarea prevederilor legale în vigoare. „Ministrul Educaţiei a semnat acest ordin eludând consultarea organizaţiilor reprezentative ale elevilor, beneficiarii actului de educaţie. AEC consideră acest fapt ca fiind inacceptabil, având în vedere implicaţiile pe care acest ordin le are la adresa întregului sistem de educaţie. De asemenea, această decizie a fost luată cu încălcarea prevederilor Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională, neexistând nici măcar o zi de dezbatere publică“, mai arată liderul AEC. 

Anterior, la anunţul făcut la 25 noiembrie de ministrul Mircea Dumitru, „Adevărul“ luase opinii de la reprezentanţi şi elevilor, precum şi studenţilor, privind această măsură fără precedent în învăţământ, de limitare a temelor. Constantin-Alexandru Manda, liderul Asociaţiei Elevilor din Constanţa, considera încă de atunci că timpul pentru teme nu poate fi reglementat, în niciun caz de minister. 

Fondatorul AEC, Alexandru Bajdechi, student la Drept la Universitatea Bucureşti şi liderul Federaţiei Tinerilor din Constanţa, întăreşte opinia lui Manda. „Unde scrie de teme în legislaţia şcolară?“, întreabă Bajdechi. El este de părere că ministrul Educaţiei nu înţelege ce se petrece în şcoală“. Activistul pentru drepturile elevilor şi ale studenţilor îşi explică poziţia faţă de decizia ministrului Mircea Dumitru:

„Să le luăm pe rând:

1. Temele nu au un caracter obligatoriu. Niciunde în Legea Educaţiei sau Statutul Elevului acestea nu sunt prevăzute. Reprezintă cel mult o cutumă care are ca scop să sprijine elevul în a-şi fixa anumite noţiuni.

2. Măsura nu are legătura cu cauza. Ministrul afirmă că elevii au prea multe teme şi de aceea le pune un număr minim de teme, dar ei pot face şi mai mult? Cine face «monitorizarea temelor»? În loc să ne îndreptăm spre o şcoală fără teme, aşa cum e în occident, ne scufundăm şi mai mult?

3. Măsura nu are niciun temei în Legea Educaţiei.

4. Nu a fost parcursă procedura transparenţei decizionale, adică punerea în consultare publică. 5. Pentru o asemenea măsură trebuie modificat Statutul Elevului, iar potrivit art. 50 din Statut, ministrul poate să iniţieze o modificare la propunerea elevilor, părinţilor sau sindicatelor, propunere care nu a existat. În concluzie, dacă ministrul va aproba un asemenea ordin, va săvârşi un abuz în serviciu“.

Pe aceeaşi temă: 

Ordinul anunţat de ministrul Educaţiei privind limitarea temelor, criticat de liceeni şi de studenţi: „Arată clar că nu înţelege ce se petrece în şcoală“

De ce are Constanţa rezultate slabe la examenul de Bac. „Bursele şcolare sunt de toată jena“

Ţării, cât mai mulţi şomeri. Educaţia este aruncată din naveta elevilor. Abandonul şcolar creşte galopant de la plafonarea decontării la maximum 25%

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite