Mărturiile invocate de teologi pentru a dovedi că Apostolul Andrei a ajuns în Dobrogea de astăzi. Istoricii au mari rezerve

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Prezenţa Sfântului Apostol Andrei pe teritoriul Dobrogei de azi pare că este dovedită doar de teologi, istoricii având mari rezerve pe această temă.

Pentru a argumenta prezenţa Apostolului Andrei pe teritoriul Scythiei Minor, Dobrogea de astăzi, teologii invocă o serie de mărturii scrise ale unor părinţi ai Bisericii, ale căror opere au fost redactate în primele secole de după Hristos.

Părintele lector universitar Adrian Ignat scrie, citat de Ziarul Lumina, că „prezenţa Sfântului Andrei în Dobrogea este atestată de Sfântul Ipolit, care spune că acesta «a vestit (cuvântul Evangheliei) sciţilor şi tracilor». De asemenea, renumitul istoric Eusebiu de Cezareea, în cartea sa Istoria bisericească, susţinea că Sfântul Andrei a propovăduit şi în Dacia Pontică, viitoarea provincie Scythia Minor”.

Acelaşi teolog face referire şi la „Sinaxarul constantinopolitan”, care în „Pătimirea Sfântului Andrei”, vorbeşte despre faptul că Apostolul a predicat în „regiunea Bitiniei şi Pontului, în provinciile romane Tracia şi Sciţia”.

De asemenea, părintele Ignat invocă şi „Doctrina syriacă a Apostolilor”, unde sunt prezentate teritoriile evanghelizate de Sfântul Andrei: „Niceea, Nicomidia, Bithinia şi... Gothia”. „În accepţiunea istoricilor contemporani, Gothia este regiunea de est a Daciei Carpatice”, spune teologul.

Preotul profesor Nechita Runcan, de la Facultatea de Teologie din Constanţa, scrie în volumul „Reflecţii teologice şi consemnări istorice în presa dobrogeană” că „scriitorul patristic Origen consemna, în Cartea a III-a a comentariilor la Geneză, propovăduirea Sfântului Apostol Andrei la sciţi, prin cuvintele: Când Sfinţii Apostoli şi ucenici ai Mântuitorului nostru s-au răspândit în toată lumea, Toma, după cum spune tradiţia, a primit (spre evanghelizare) Parţia (Persia), iar Andrei Sciţia”.

Tot Nechita Runcan face referire şi la o predică a lui „Pseudo Atanasie” care spune că Andrei „a făcut misiune printre greci şi barbari între care puteau fi socotiţi şi sciţii”.

După mai multe secole de la momentul în care Apostolul Andrei ar fi botezat primii creştini pe teritoriul Dobrogei de astăzi, teologii ortodocşi susţin că au apărut alte scrieri care să confirme această ipoteză. Astfel, se face referire la monahul Epifanie, din secolul al VIII-lea, care spune că sciţii au fost încreştinaţi de Sfântul Andrei. Mai târziu, în secolul al XIV-lea, istoricul bizantin Nichifor Calist afirmă că Apostolul Andrei a predicat în „pustiurile scitice”.

„Lucrarea misionară a Sfântului Andrei în Dobrogea îşi găseşte confirmarea şi în tradiţia populară, folclorul şi toponimia teritoriului dobrogean: peştera Sfântului Andrei, pârâul Sfântului Andrei, colindul Sfântului Andrei. Tradiţia populară locală, din Dobrogea, vorbeşte despre trecerea Apostolului Andrei cu un toiag în mână pe aici”, spune preotul Adrian Ignat.

O astfel de tradiţie populară este consemnată chiar în Pisania Izvorului de la mănăstirea Dervent, considerat a fi izvorât prin puterea rugăciunilor Sfântului Andrei: „Cu vrerea Tatălui, Cu bunăvoinţa Fiului şi cu împreună lucrarea Duhului Sfânt, în timpul păstoririi Î.P.S. Arhiepiscop Teodosie al Tomisului, stareţ al mănăstirii Dervent fiind P.C. Protosinghel Andrei Tudor, s-a ridicat acest paraclis în cinstea Sfântului Apostol Andrei, care printr-o minune a făcut să izvorască acest izvor tămăduitor”.

Pe aceeaşi temă:

Cărturarul care a creat legenda Peşterii Sfântului Andrei, apostolul devenit ocrotitorul românilor. „M-a învăţat că omul sfinţeşte locul“

FOTO VIDEO Cel mai vechi şi mai frumos colind din Dobrogea - Colindul Sfântului Andrei. O istorie relatată de părintele Paisie

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite