Măsuri speciale privind traficul maritim, impuse în ordonanţele militare: „Dacă navele de marfă n-ar opera, s-ar bloca totul“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ordonanţele Militare prevăd şi norme privind traficul maritim şi fluvial       FOTO: FB/ANR
Ordonanţele Militare prevăd şi norme privind traficul maritim şi fluvial       FOTO: FB/ANR

Ordonanţele Militare 3 şi 4 prevăd anumite obligaţii privind transportul maritim şi fluvial şi operaţiunea de pilotaj al unei nave străine care soseşte într-un port românesc.

Reporterii „Adevărul” au discutat cu Cosmin-Laurenţiu Dumitrache, directorul general al Autorităţii Navale Române (ANR), despre toate măsurile excepţionale impuse în cazul sosirii navelor străine.

„Din punct de vedere al traficului maritim, în Portul Constanţa operăm normal deocamdată. Trebuie asigurat acel culoar verde pentru nave. Dacă navele de marfă nu ar opera s-ar bloca totul. Ne desfăşurăm activitatea în continuare”, precizează Dumitrache.

Ordonanţa Militară 3 a prevăzut, în cazul traficul fluvial, ca navele care merg către Tulcea, Galaţi, Brăila să stea în carantină deoarece pilotul stă mai mult la bordul navei şi este riscul mai mare de infectare cu COVID-19.

Efectul a fost imediat: s-au înregistrat anumite întârzieri. „ Impactul economic a fost mai mare pentru operatorul de mărfuri decât asupra Autorităţii Navale Române în mod direct”, spune Dumitrache.

Ordonanţa Militară 4 vine, însă, şi anulează precizarea OM3. Astfel, articolul 11 din OM 4 spune: „(1) Transportul maritim şi pe căile navigabile interioare, accesul navelor în porturile româneşti, precum şi inspectarea şi operarea navelor se desfăşoară fără restricţii, cu respectarea tuturor măsurilor de prevenire a infectării cu COVID-19, impuse de Ministerul Sănătăţii.”


          Cosmin-Laurenţiu Dumitrache, director general Autoritatea Navală Română

Laurentiu Dumitrache

„Ordonanţa 4 schimbă lucrurile faţă de Ordonanţa 3, în sensul că navele care intrau pe Dunărea maritimă trebuiau să rămână 14 zile la radă, la Mila 44 sau la Sulina, iar acum, conform articolului 11, intră toate navele. Astfel, nu mai există întârzieri pe Dunărea maritimă”, explică directorul general ANR.

În legătură cu operaţiunea de pilotaj, atât Ordonanţa 3, cât şi Ordonanţa 4, prevăd că persoanele care fac acest lucru trebuie să folosească echipamente speciale. „Se interzice accesul piloţilor la bordul navelor maritime şi fluvio-maritime, sosite din zonele de risc roşu sau galbene, dacă nu dispun de echipamentul de protecţie stabilit de Ministerul Sănătăţii” – Ordonanţa 4.

În porturile maritime româneşti, pilotajul (conducerea navei din radă până la cheu) este asigurat de firme private, ele fiind responsabile de respectarea OM4 privind echiparea piloţilor. În cazul navelor fluviale, pilotajul (din Sulina spre porturile Tulcea, Galaţi sau Brăila) este asigurat de corpul de piloţi ai Administraţiei Fluviale Dunărea De Jos.

„Piloţii de pe Dunăre stau mai mult la bordul navei, cei de pe mare mai puţin: o oră versus 4-5 ore (Tulcea) sau 8-10 ore (Galaţi sau Brăila), dar dacă sunt condiţii de vizibilitate redusă, nava este ancorată, dar pilotul rămâne la bord”, mai spune Cosmin-Laurenţiu Dumitrache.

DSP verifică marinarii străini

Marinarii străini nu au voie să debarce în porturile româneşti. Ei rămân la bordul navei până aceasta părăseşte portul, dar sunt verificaţi de medicii din cadrul Direcţiei de sănătate Publică (DSP) Constanţa.

„Indiferent din ce zonă vin (chiar dacă nu este o zonă afectată de coronavirus), nicio persoană nu debarcă. Conform Ordonanţei Militare 3, nicio persoană străină nu intră în ţară, iar portul este zonă de frontieră”, mai spune Dumitrache.

Care este circuitul sosirii unei nave comerciale în Portul Constanţa, indiferent de zona din care provine: piloţii îşi iau măsuri de siguranţă (Ordonanţa Militară 3 şi 4), manevrează nava, intră în port, marinarii sunt verificaţi de DSP. Comandantul, anterior, completează o declaraţie maritimă de sănătate unde specifică dacă echipajul este sănătos sau nu. După emiterea avizului de liberă practică, din partea celor de la DSP, nava poate opera, adică încarcă sau descarcă mărfuri şi sunt recomandări ale DSP de a se evita contactul cu echipajul de la bord.

„Nu am avut nicio problemă legată de acest virus până acum.  Doar un marinar, în urmă cu câteva săptămâni, a avut o stare febrilă, a fost testat negativ şi apoi adus la bordul navei. Dacă o navă ar veni şi aflăm că există suspiciune la bord de îmbolnăvire cu COVID-19, atunci ea nu va fi introdusă/manevrată spre dană. Se poate proceda la debarcarea membrilor de echipaj care prezintă riscuri”, explică directorul general ANR.

În ceea ce priveşte echipamentele angajaţilor Autorităţii Navale, obligatorii în prevenirea infectării cu coronavirus, Cosmin-Laurenţiu Dumitrache spune că în acest moment el există, însă este pe final. De aceea ANR face eforturi de a achiziţiona astfel de echipamente. „Este penurie de echipamente, în special măşti…tragem de ele. În continuu încercăm să achiziţionăm echipamente şi le luăm imediat cele găsim pe piaţă, altfel blocăm activitatea”, afirmă directorul.

Pe aceeaşi temă:

Turismul de croazieră la Marea Neagră, învins de pandemie în anul revigorării. Zece nave maritime uriaşe îşi anunţaseră sosirea în Portul Constanţa în 2020

Constanţa: Românii repatriaţi din Italia pe Aeroportul Mihail Kogălniceanu vor fi transportaţi către judeţele de domiciliu şi nu mai rămân pe litoral

Spitalul medical modular din Constanţa va avea o capacitate de 55 de paturi. Patru vor fi de terapie intensivă




 

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite