Misteriosul naufragiu al navei „Împăratul Traian“: „O forţă necunoscută face ca acul magnetic al busolei să devieze cu 15 grade“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Nava Împăratul Traian. Arhivă: Constantin Cumpănă
Nava Împăratul Traian. Arhivă: Constantin Cumpănă

Nava de pasageri „Împăratul Traian“ a naufragiat în anul 1927 pe stânci, la 12 mile de Capul Tuzla, în dreptul satului Tatlageac. Vasul era construit în 1906 la şantierele din Franţa.

Presa anilor 1930 a scris despre fenomenele ciudate care se petreceau în Marea Neagră. „Din Constanţa ne parvine o ştire care, fără îndoială, va provoca o enormă senzaţie în toate cercurile de ştiinţă din lume. Este vorba de un fenomen curios, constatat de navigatori, care explică întrucâtva cauza ultimelor eşuări de vase. Numeroşi căpitani de vapoare au depus rapoarte la Căpitănia Portului, prin care semnalează că pe Marea Neagră, în drum spre Constanţa, pe litoralul românesc, între Şabla şi Tuzla, busola nu mai funcţionează normal. 

Pe această distanţă intervine o forţă necunoscută, care face ca acul magnetic al busolei să devieze spre Vest, cu aproximativ 15 grade. Dacă şeful vasului scapă din vedere acest fenomen, foarte des constatat de un an de zile încoace, vasul riscă să eşueze, întrucât se orientează pe un drum greşit, într-o regiune stâncoasă şi foarte periculoasă pentru navigatori.

Rapoarte asemănătoare au fost depuse şi de către comandanţii români. Cercurile marinăreşti afirmă că, dacă fenomenul semnalat este un fapt real, nu mai încape îndoială că vaporul «Împăratul Traian» i-a căzut victimă. Actualmente, vasul a deviat foarte mult, înclinându-se din ce în ce. Din cauza greutăţii, vaporul a săpat un şanţ de 90 de centimetri. Apa a înaintat şi a trecut în etajul superior. Lucrările de salvare sunt aproape de prisos“, scria ziarul „Curierul“ vineri, 4 martie 1927, text preluat în volumul „Voiaje neterminate“, semnat de Corina Apostoleanu şi Constantin Cumpănă. Pe 16 iunie, în timpul acţiunilor de dezeşuare a navei, au murit trei marinari.

image

Acesta nu este singurul caz semnalat la Căpitănia Portului Constanţa. Comandantul vaporului englez „Skotisch Bart“, al agenţiei Watson&Yowell, sosind cu vasul la Constanţa, a depus la Căpitănia Portului un raport citat de jurnaliştii de la „Dacia“ pe 6 ianuarie 1928. În raport se arată că „începând din dreptul punctului Şabla şi până la Sud de Constanţa, o forţă necunoscută intervine şi face ca acul busolei să devieze spre vest cu 15 grade, fapt care, de nu s-ar observa, poate cauza o eşuare a vasului, la ţărm, în special când marea nu-i senină“.

Care este explicaţia acestui fenomen? Glicherie Caraivan, cercetător principal la Institutul Naţional de Cercetare – Dezvoltare pentru Geologie Marină, spune că este vorba de un câmp magnetic produs de o falie (o ruptură apărută în scoarţa Pământului, ca urmare a mişcărilor tectonice verticale, care desparte două grupuri de straturi) în zona Şabla. „La Şabla avem o falie inframoesică în structura adâncă a globului, ce trece prin partea mediană a Câmpiei Române, iar câmpul electric şi cel magnetic sunt perturbate. Navigatorii percep astfel mişcări dezordonate ale acului magnetic“, arată cercetătorul. 

În prezent, datorită noilor dispozitive de navigaţie, comandanţii ştiu să treacă de această zonă fără să se producă tragedii navale,  

Vă mai recomandăm:

Enigmele cargoului „Turnu Severin“ scufundat în Dardanele. Fiul comandantului: „Cum nu l-am văzut niciodată mort, am sperat într-o minune“

FOTO VIDEO Mărturii din Iad. Ultimul supravieţuitor de pe Independenţa: „Am deschis gura morţilor pentru a-i recunoaşte“

Mărturii cutremurătoare după 20 de ani de la cea mai mare tragedie din Portul Constanţa: „Valurile aruncau marinarii peste dig“

FOTO Poveştile unui comandant de navă: „În 1989, am crezut că ungurii au intrat în Ardeal“
 

Titanicul românesc. 25 de ani de la scufundarea navei Mogoşoaia. Mărturia unui supravieţuitor: „Vasul s-a scufundat în câteva minute“


Don Giovanni, piratul de la Sulina. Cum a reuşit fostul marinar să înşele autorităţile şi să rămână cu marfa ilegală şi cu despăgubirea

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite