„Naţionalizarea” pilotajului naval, validată de judecători. Doar statul român mai are voie să se ocupe de asta

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Navă de croazieră în Portul Constanţa foto: CN APM
Navă de croazieră în Portul Constanţa foto: CN APM

După aproape şapte ani în care serviciul de pilotaj a navelor în porturile româneşti a fost asigurat de firme private, de la 1 ianuarie 2021, statul a preluat acest serviciu. Doar că Ordinul de ministru a fost atacat în instanţă.

Prin Ordinul numărul 991/2020, emis de ministrul Transporturilor, s-a instituit obligativitatea ca serviciul de pilotaj al navelor maritime şi fluviomaritime să se facă de către Compania Naţională "Administraţia Porturilor Maritime" - S.A. Constanţa (CN APM). 

Ordinul a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2021, dată la care expirau contractele încheiate cu patru firme private: Maritime Pilot, Black Waters, Canal Sea Services, Black Sea Pilots.

Imediat, CN APM a trecut la angajarea unui corp de piloţi, acum ajungând la 52 de piloţi şi cinci dispeceri care se asigură că navele intră şi ies în siguranţă din porturile româneşti.

Ordinul de ministru a fost atacat în instanţă de asociaţiile piloţilor maritimi (angajaţi la cele patru firme private) care au vorbit chiar de o „naţionalizare” a serviciului. Motivul principal invocat de aceştia a fost că 200 de oameni vor rămâne fără un loc de muncă.

Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a decis definitiv să respingă solicitarea asociaţiilor de piloţi, astfel încât pilotajul naval rămâne în sarcina statului român.

CN APM SA arată că în porturile europene, serviciile de pilotaj sunt considerate servicii de interes public, care nu pot fi supuse unui sistem concurenţial şi sunt asigurate de administraţiile portuare sau o asociaţie profesională unică.

„Din analizele efectuate până în prezent, a rezultat faptul că prestarea serviciului de pilotaj de către administraţia portuară prin corpul propriu de piloţi va conduce în principal la creşterea calităţii serviciului, dar şi la scăderea costurilor şi, în final, la creşterea atractivităţii porturilor româneşti”, spun cei de la Administraţia Porturilor.

Serviciul de pilotaj este unul destul de scump, pentru anumite vapoare care transportă produse petroliere (de exemplu) intrarea şi scoaterea din radă poate costa până la 15.000 de euro.

„La data contestării Ordinului în instanţă, organizaţia patronală operatorilor portuari a susţinut atât poziţia Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cât şi a Companiei Naţionale „Administraţia Porturilor Maritime” S.A. Constanţa, considerând că demersul autorităţilor este unul coerent, care va genera efecte pozitive, în sensul creşterii gradului de siguranţă a navigaţiei, a scăderii costurilor de operare şi a creşterii, în consecinţă, a atractivităţii portului“, spun şi cei din Constanta Port Business Association.

Vă recomandăm şi:

Mizele războiului dintre piloţii de nave şi statul român, care ameninţă să blocheze activitatea în porturi

Serviciul de pilotaj maritim rămâne la Stat. Administraţia Portuară Constanţa va efectua ghidarea navelor

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite