Povestea primului român care a pilotat avioane de vânătoare. Eroismul ieşit din comun al lui Constantin Beroniade în Primul Război Mondial

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Constantin Beroniade FOTO Războiul de întregire(1916-1919) Comandanţi militari români
Constantin Beroniade FOTO Războiul de întregire(1916-1919) Comandanţi militari români

Generalul Constantin Beroniade este primul aviator român care a pilotat avioane de vânătoare şi singurul care a atacat avioanele inamice trimise să bombardeze Bucureştiul.

Conform „Arhivelor Militare Române, fond Direcţia Cadre Învăţământ, Memorii Bătrâni“, Constantin Beroniade s-a născut la 28 martie 1883, la Slatina, fiind fiul lui Dumitru şi al Gheorghiţei. La data de 25 noiembrie 1889, a fost primit la Şcoala fiilor de militari din Craiova pe care a absolvit-o în anul 1903, iar la 1 iulie a fost admis la Şcoala de ofiţeri de cavalerie. A absolvit această şcoală în anul 1905 cu gradul de sublocotenent.

Atras de mic de uniforma militară, viitorul general de escadră aeriană, Constantin Beroniade, s-a înscris la Şcoala fiilor de militari din Craiova, pe care a absolvit-o în anul 1903. Şi-a continuat pregătirea pentru cariera de ofiţer la Şcoala de ofiţeri de cavalerie, unde a fost admis la data de 1 iulie 1903, în urma unui examen dificil. La absolvirea acestei şcoli, în anul 1905, a fost înaintat la gradul de sublocotenent, începând cu data de 1 iulie fiind repartizat la Regimentul 8 Călăraşi. 

La 1 aprilie 1908, a fost mutat la Regimentul 12 Călăraşi, unitate la care a îndeplinit diferite funcţii, îmbogăţindu-şi, astfel, cunoştinţele generale şi de specialitate. A fost încadrat în această unitate până la data de 10 mai 1909, când a fost mutat la Regimentul 9 Călăraşi şi înaintat la gradul de locotenent.

La fel ca şi alţi camarazi, tânărul locotenent Constantin Beroniade a ales o schimbare majoră în cariera sa militară, înţelegând să-şi pună priceperea şi profesionalismul în slujba unei noi arme: Aeronautica. În consecinţă, la 1 martie 1912 a fost ataşat la Şcoala de Aviaţie din cadrul Batalionului de Căi Ferate.

Cursuri de pilotaj în Anglia

În cel mai scurt timp a devenit unul dintre cei mai buni piloţi ai acestei şcoli, motiv pentru care în anul 1913, când se afla în organica Şcolii de Aviaţie din cadrul Batalionului de Specialităţi, a fost trimis la cursuri de pilotaj în Anglia. Aici, în urma unor teste deosebit de severe, a obţinut brevetul „pilot din străinătate” pe aparatele Bristol. Din păcate, nu a luat parte la campania armatei române din Bulgaria, în timpul celui de-al Doilea Război Balcanic, deoarece era în misiune în străinătate, în calitate de membru al unei comisii pentru recepţionarea aparatelor de zbor. La 1 octombrie 1913, a fost înaintat la gradul de căpitan, regăsindu-se, în continuare, în organica Batalionului de Specialităţi.

Visul de a zbura i s-a împlinit când, la 15 septembrie 1915, prin Decizia Ministerială nr. 305/1915, a fost ataşat pe lângă Corpul de Aviaţie, unde a primit comanda unui grup de escadrile destinat frontului. Bun şi neînfricat pilot, în decembrie 1915 a atins recordul de zbor la înălţime, la noi în ţară, ajungând cu aparatul pe care l-a pilotat până la 5600 metri.

As-ul cerului în Primul Război Mondial

La 15 august 1916, odată cu intrarea României în Primul Război Mondial, căpitanul Constantin Beroniade a fost mobilizat la Corpul de Aviaţie. În această calitate, a executat o serie de misiuni deosebit de dificile, fiind „… primul aviator român care a pilotat avioane de vânătoare şi singurul care a atacat avioanele inamice ce veneau la Bucureşti şi cele ce au atacat la Flămânda”, aşa cum reiese din Foaia calificativă pe anul 1916, de la 15 august 1916 la 1 noiembrie 1916.

În campania din vara-toamna anului 1916, căpitanul Constantin Beroniade a comandat diferite unităţi de aviaţie, respectiv Centrul de Instrucţie Pipera, începând cu data de 16 august 1916, Grupul de aviaţie Braşov, în perioada 15 septembrie-15 octombrie 1916, Escadrila de Luptă Flămânda, în perioada 15 octombrie-1 decembrie 1916 şi Şcoala de Aviaţie Bârlad până în 1 septembrie 1917.

A doborât cinci avioane germane 

La 1 septembrie 1917, a fost înaintat la gradul de maior şi, în aceeaşi zi, i s-a încredinţat comanda Escadrilei de Luptă Nr. 11 Tecuci, formată din aparate Nieuport, continuând opera maiorului Protopopescu, fondatorul Escadrilei. În interval de o lună, escadrila comandată de maiorul Constantin Beroniade a doborât cinci aparate germane, fiind felicitat de comandanţii săi direcţi, în principal de către generalul de divizie Eremia Grigorescu, comandantul Armatei 1.

La 15 ianuarie 1918, a fost numit şeful Biroului de Aviaţie din Ministerul Transporturilor de la Odessa, pentru ca la 1 aprilie să fie numit comandantul Corpului de Aviaţie, Partea Sedentară.

În urma semnării Tratatului de Pace de la Buftea-Bucureşti cu Puterile Centrale, la 7 mai 1918, maiorul Constantin Beroniade, la fel ca mii de ofiţeri ai Armatei române, a fost demobilizat începând cu data de 30 iunie 1918, prin Î.D. nr. 1010/1918. Însă, în urma înaintării aliaţilor în Peninsula Balcanică şi a atingerii liniei Dunării de către Armata de Orient, la 28 octombrie 1918, maiorul Constantin Beroniade a fost remobilizat în funcţia de comandant al Rezervei Generale a Aviaţiei şi Atelierelor, în conformitate cu Î.D. nr. 3179/1918,.În martie 1919, conform Deciziei Ministeriale nr. 28/1919, a fost mutat în Corpul de Aviaţie şi numit membru în Comitetul Consultativ al Aviaţiei. După numai două luni, mai exact la 9 mai 1919, a plecat în misiune în Franţa, de unde s-a înapoiat la 1 decembrie 1920, când a primit comanda Grupului 1 Recunoaştere. 

Un alt moment important din cariera militară a viitorului general de escadră aeriană a fost

reprezentat de anul 1920 când, la 1 aprilie, a fost numit comandant al Grupului 1 Aviaţie şi înaintat

la gradul de locotenent-colonel, prin Î.D. nr. 812. Apreciat, deopotrivă, de comandanţi, de colegii

de generaţie, dar şi de piloţii mai tineri, la 1 aprilie 1921 a primit comanda Centrului de Instrucţie al

Aviaţiei, punându-şi amprenta asupra formării viitorilor piloţi ai Armatei române cu tact, dăruire şi

dragoste faţă de arma Aeronautică.

La MInisterul de Război

Bun profesionist, a atras admiraţia superiorilor săi astfel încât, la 1 ianuarie 1923, a fost cooptat la Direcţia Aeronautică din cadrul Ministerului de Război, în conformitate cu Î.D. nr. 295/1923. După un stagiu de doi ani, la 15 noiembrie 1925, a revenit la comanda Grupului 1 Aviaţie, îndeplinindu-şi cu mult zel atribuţiile oficiale. Organizator desăvârşit şi bun cunoscător al armei, la 1 octombrie 1926 locotenent-colonelul Constantin Beroniade a fost „mutat definitiv” la Arsenalul Aeronautic, asigurând suportul tehnic pentru Aeronautică, indiferent de greutăţile pe care le-a întâmpinat.

La 20 septembrie 1929, prin Î.D. nr. 3235, a revenit la o unitate operativă, fiind numit la comanda Flotilei de Luptă, unitate la care a trăit un alt moment important al carierei sale când, la 1 octombrie 1929 a fost înaintat la gradul de colonel. A activat în această funcţie până în anul 1931 când, prin Î.D. nr. 3187/1931, a fost mutat la comanda Şcolii şi Centrului de Instrucţie al Aeronauticii.

După un stagiu de un an în această funcţie, prin Î.D. nr. 2776/1932 şi Ordinul de Zi nr. 21/1932, având gradul de comandor aviator, a fost mutat la Subsecretariatul de Stat al Aerului. La scurt timp, prin Î.D. nr. 2873/19132, a fost numit director general al Direcţiei Generale a Aerului din cadrul Subsecretariatului de Stat al Aerului.

Recunoscându-i-se meritele deosebite în arma Aeronautică, la 1 aprilie 1934, prin Î.D. nr. 662/1934, a primit comanda Escadrei 2 Aeronautică, Mare Unitate de elită a Aeronauticii româneşti în perioada interbelică. Mai mult, în perioada 5 decembrie 1934-28 iunie 1935, a fost însărcinat şi cu conducerea Direcţiei Aviaţiei Civile, funcţie deosebit de importantă pentru dezvoltarea economică a României.

Apogeul carierei sale militare a fost atins la 24 ianuarie 1936 când, prin Î.D. nr. 72/1936, a fost înaintat la gradul de general de escadră aeriană. Un an mai târziu, la 1 aprilie 1937, a fost numit la comanda Regiunii 3 Aeronautică, funcţie pe care a îndeplinit-o doar până la data de 1 iunie când, în conformitate cu Î.D. nr. 3578 din 30 septembrie 1937, a fost trecut în rezervă.

Vă mai recomandăm:

Aşii aviaţiei române persecutaţi crunt de comunişti. Ion Dobran, eroul dat afară din casă şi trimis la strung de bolşevici

Povestea ultimului supravieţuitor român al Primului Război Mondial. A murit uitat de stat, în cel mai crunt anonimat

Eroul de pe frontul de Est decorat de mareşalul Ion Antonescu. „De trei ori am pus pistolul la tâmplă şi am vrut să mă împuşc“

Poveştile impresionante ale eroinelor în halate albe din spatele frontului: „Am tratat şi români, şi nemţi, şi ruşi“

Distrugătoarele României, aşii Marinei care au ajuns la fier vechi din cauza ruşilor. Navele erau mai bine echipate şi mai rapide decât cele pe care le avem azi

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite