Radu Mazăre, despre Portul Constanţa: „E un război mare şi dur“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Radu Mazăre a specificat faptul că nu are niciun interes personal în cazul preluării de către municipalitate a încă 13% din acţiunile din Portul Constanţa, fiind vorba doar de respectarea promisiunii pe care a făcut-o în campania electorală.

Consiliul Local Constanţa, cu majoritate de voturi, a decis joi, 3 aprilie, preluarea a încă 13 procente din acţiunile Portului Constanţa. Urmează ca şi Executivul să iniţieze o hotărâre de Guvern sau un proiect legislativ care să fie votat de Parlament.

Dan Şova, ministrul Transporturilor, a spus că soluţia ar fi o Hotărâre de Guvern, iar secretarul de stat Iulian Ghiocel Matache a specificat că este necesară o lege.

Mazăre a ţinut să precizeze că nu a avut niciodată afaceri în Portul Constanţa şi că nici nu îl interesează pe viitor să încheie contracte în acest domeniu, însă a recunoscut că este un „război mare şi dur“.
 
Opoziţie din partea consilierilor locali

În timpul discuţiilor, opoziţie au făcut doar câţiva consilieri locali. Cea mai vocală a fost, şi de această dată, consilierul PNL Ana Marcu, care a precizat faptul că se impune o dezbatere publică pe această temă.

„Este mai important să aibă omul un loc de muncă şi astfel să-şi poată plăti facturile decât să fie şomer şi să aştepte să primească subvenţie pentru plata facturilor la încălzire“, a spus ea.

Iustin Fabian Roman, prim-vicepreşedinte PDL Constanţa, a ridicat problema celor 13% de acţiuni ce vor fi listate la bursă, specificând faptul că ele pot fi preluate de o societate în spatele căreia s-ar putea afla terorişti.

Însă obiecţiunile lor nu au oprit maşina de vot a PSD care a decis preluarea acţiunilor fără alte discuţii.
 
Mazăre versus operatori portuari

Primarul Radu Mazăre a spus că s-a întâlnit cu diverşi operatori portuari cu care a purtat discuţii pe această temă, însă se opun cei care au beneficiat de la Revoluţie de un statut privilegiat şi astfel au făcut profituri uriaşe.

„Societăţile, care au susţinut prin anii 1997 că trebuie privatizate activităţile din port întrucât statul este un prost administrator, vin acum şi spun că statul nu mai e prost administrator. Le convine pentru că plătesc tarife din 1995. Portul a avut o cifră de afaceri anul trecut de 8 milioane, iar dacă punem degetul pe un privat vedem că a avut profit de 10 milioane euro“, a spus Mazăre.

„Milionarii din port plătesc foarte puţin statului român pe terenuri, plătesc chiriile de acum 20 de ani, plătesc 0,2 dolari pe metrul pătrat. Portul, când scoate la licitaţie acum, scoate la licitaţie cu de zece ori mai mult“, a acompletat el.
 
„Portul, un club închis“
 
Din discuţiile pe care le-a avut şi cu ambasadorul Olandei, acesta a spus că „Portul e un club închis“, iar un mare investitor s-a plâns că vrea să investească 40 de milioane de euro în port, dar nu poate să o facă întrucât alţi operatori deţin monopolul şi nu vor să se creeze concurenţă.

Pe de altă parte, operatorii vechi din port au contracte de închiriere pe o perioadă de 50 de ani, însă noii operatori, conform legii, pot închiria danele doar pentru 10 ani, cu posibilitate de prelungire a contractului cu încă 10 ani.
 
O parte din profit, la nevoiaşi

Mazăre spune că o parte din profitul obţinut în Portul Constanţa va fi cheltuit pentru ajutorarea nevoiaşilor. „Cei care primesc subvenţie vor plăti facturi cu 25% mai mici, iar alte 30.000 de familii vor primi ajutoare. Nu am finalizat calculele, dar cam pe aici ne învârtim“, a adăugat primarul.

Întrebat dacă are încredere că Guvernul va concretiza transferul de acţiuni către municipalitate, în ciuda opoziţiei sindicaliştilor şi operatorilor portuari care fac neîncetat demersuri la Ministerul Transporturilor, Mazăre şi-a exprimat convingerea că premierul Victor Ponta se va ţine de cuvânt. „Şova a spus că soluţia ar fi o Hotărâre de Guvern, iar secretarul de stat Matache - că este necesară o lege. Nu ştiu când se va adopta Hotărârea de Guvern, dar am încredere că Ponta îşi va respecta promisiunea din campania electorală“, a declarat Radu Mazăre.

Dacă Guvernul va decide trecerea a încă 13% din acţiuni municipalităţii, structura acţionariatului va arăta astfel: 33% va rămâne statului, 33% autorităţilor locale şi 34 % privaţilor (20% Fondul proprietatea şi 14% dintre acţiuni vor fi listate la Bursă).

Vă mai recomandăm

Portul Constanţa, la un pas de primăria lui Mazăre. Consilierii locali aprobă preluarea unor acţiuni suplimentare

Şova: Evaziunea din portul Constanţa trece de 40%. Un pachet de 13% din acţiunile companiei va fi cedat Consiliului Local, 14% vor ajunge la bursă

Radu Mazăre: „Copiii multimilionarilor din port umblă cu maşini de lux la 18 ani“

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite