România lucrului prost făcut. Proiectul româno-bulgar cu bicicletele gratuite: la Constanţa rastelele sunt goale de trei ani, la Balcic totul merge ca pe roate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O investiţie europeană transfrontalieră de 1,5 milioane euro este nefuncţională deoarece autorităţile române s-au împiedicat în proceduri birocratice. La bulgari, totul a mers ca uns.

O investiţie europeană, care trebuia să faciliteze deplasarea cu bicicleta în Constanţa şi în Balcic, nu a fost pus în aplicare de români nici în al treilea an de la încheierea proiectului.

Uniunea Europeană a acordat la începutul anului 2013 suma de 1,3 milioane euro (din totalul de 1,5 milioane euro) pentru ca aceste două oraşe costiere din România şi din Bulgaria să ofere gratuit turiştilor biciclete ca transport alternativ. În total, 30 staţii cu 490 biciclete trebuia să fie funcţionale, la dispoziţia turiştilor din Constanţa şi din Balcic, până la 16 noiembrie 2014. La Constanţa şi în staţiunea Mamaia trebuie să fie 24 staţii cu 720 locuri în rastele şi 390 biciclete, iar la Balcic şi în staţiunile Golden Fish, Albena, Kranevo - 6 staţii cu 180 locuri în rastele şi 100 biciclete.

Cele 390 biciclete din Constanţa nu sunt pe poziţii nici acum - din cauză de proceduri birocratice, spune primăria. Până la 10 iulie, autorităţile locale încă primesc oferte pentru serviciul de call center şi de mentenanţă. Bulgarii, în schimb, au reuşit să-şi facă operaţional proiectul cu cele 100 biciclete din Balcic. 

Staţia de la Poarta 1 Foto Sînziana Ionescu

Staţiile de biciclete din Constanţa stau goale Foto Sînziana Ionescu

„Proiectul Black Sea Bike este implementat, din punct de vedere al investiţiei europene proiectul este încheiat. Spaţiile au fost amenajate, bicicletele sunt cumpărate, dar nu au fost încă puse în rastel, pentru încă se lucrează la deschiderea staţiilor. Practic, suntem de faza de urmare a procedurilor, până la 10 iulie este termenul la care firmele interesate pot depune oferte pentru asigurarea call center-ului şi a mentenanţei. A doua zi, ofertele vor fi deschise şi va fi stabilit câştigătorul. Vom vedea dacă vor fi contestaţii, sperăm să nu, ca să putem da drumul staţiilor“, a declarat Ionela Halciuc, purtătorul de cuvânt al Primăriei Constanţa. Ea a confirmat că la Balcic, sistemul funcţionează deja.

Cererea şi oferta

Concret, proiectul Black Sea Bike oferea în premieră turiştilor de la Marea Neagră alternativa unui transport ecologic. „Având în vedere obiectivele comune ale celor doi parteneri implicaţi în proiect, precum şi priorităţile identificate în regiunea transfrontalieră Constanţa – Balchik, obiectivul specific al proiectului constă în oferirea în premieră, turiştilor, a unei alternative ecologice şi sigure de transport, a unei alternative de petrecere a timpului liber, punându-le la dispoziţie 30 de staţii de biciclete dotate cu 390 de biciclete în Constanţa şi 100 de biciclete în Balchik, staţii care vor fi gestionate cu ajutorul unui server“, este arătat pe site-ul proiectului Black Sea Bike. Valoarea proiectului a fost de 1,498,533.24 euro, dintre care contribuţia Uniunii Europene - 1,271,055.89 euro, contribuţia Guvernului României - 153,480.37 euro, contribuţia UAT Municipiul Constanţa - 25,737.48 euro, iar valoarea proiectului în oraşul Balchik - 317,915.00 euro. Data începerii proiectului a fost 17.05.2013, iar data finalizării proiectului era 16.11.2014. 

În parcul arheologic, staţia este blocată de şantierul deschis Foto Sînziana Ionescu

Staţiile de biciclete din Constanţa stau goale Foto Sînziana Ionescu

„Oraşul neprietenos“ cu oamenii

În vara lui 2017, bicicliştii din Constanţa organizează însă marşuri protestând la adresa unui „oraş neprietenos“ cu oamenii, fără staţii funcţionale şi fără piste de biciclete. Nemulţumiţi că un oraş-port de talia Constanţei nu are decât un segment de pistă de bicicletă (pe un bulevard), iar staţiile de bicicletă nu sunt nici acum puse în circuitul urban, ei promit că la 23 septembrie vor opri în faţa Primăriei Constanţa cu mesajul: „Primăria ZERO - probabil cea mai incompetentă administraţie din lume”. Marşul bicicliştilor de la 8 iulie este refuzat deocamdată spre avizare de municipalitate pentru că în timpul Festivalului Neversea (7-9 iulie), traficul va fi deviat din zona plajei Modern - Trei papuci, iar traseul protestatarilor trece pe acolo.

Cum va funcţiona sistemul de bike-sharing

Fiecare rastel va avea un centru de comandă de la care se va face autentificarea automată a utilizatorilor şi alocarea unei biciclete (pe baza de cartela de acces la sistem). Gestionarea sistemului se va face centralizat, toate staţiile fiind interconectate şi administrate prin intermediul unui server. 

Staţia de la Dacia Sursa Baricada Verde

Staţiile de biciclete din Constanţa stau goale Sursa Baricada Verde

Ca mod de operare, orice turist sau localnic va putea solicita, pe bază de buletin, un card de utilizator ce se va putea obţine gratuit de la punctele de distribuţie, puncte ce urmează a fi selectate şi stabilite în faza de execuţie a proiectului, avându-se în vedere logistica proprie a Primăriei Constanţa, dar şi eventuale colaborări cu instituţii şi agenţi economici interesaţi. Pe baza acestui card va obţine o bicicletă de la oricare dintre staţiile din proiect, bicicletă pe care o va folosi şi o va putea returna la oricare altă staţie. 

Staţiile vor avea mecanisme automate de securizare a bicicletelor. Bicicletele vor fi construite din componente speciale, anti-furt, care fac imposibilă demontarea / utilizarea lor pe alte biciclete.

Sistemul va dispune în faza de operare de o echipă de mentenanţă care va interveni pentru remedierea eventualelor probleme de funcţionare şi care va regla şi stocul de biciclete disponibile în staţii, rezolvând situaţii precum „zero biciclete disponibile” sau „rastel plin“, prin mutarea bicicletelor între staţii. Orice problemă va fi observabilă de pe server, unde vor putea fi obţinute şi rapoartele de utilizare/ocupare. 

Pe aceeaşi temă: 

România lucrului prost făcut. Cum arată zona veche a Constanţei, sfărâmată de o reabilitare de milioane

România lucrului prost făcut. Frontiera cu Bulgaria lăsată de izbelişte, care poate declanşa conflictul dintre cele două state

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite