România, în şoc. Exact acum o lună, transportul judeţean era scos din sfera serviciilor publice. Fetele care făceau autostopul ar fi avut o şansă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Complicitatea statului la dispariţia celor două adolescente din Caracal a fost agravată printr-o măsură pe care Guvernul Dăncilă a luat-o exact acum o lună.

La finele lui iunie 2019, Executivul adopta o Ordonanţă de Urgenţă, OUG nr. 51/2019, prin care elimina transportul judeţean din sfera serviciilor publice. Acest lucru a fost făcut la presiunile preşedinţilor de consilii judeţene, sub motivaţia că bugetul nu le permite să susţină serviciul de transport.

Transportul judeţean a devenit o afacere judecată strict după rentabililitate, lăsând rute neacoperite sau insuficient frecventate şi lăsând oamenii la mâna maşinilor de ocazie conduse de psihopaţi şi de infractori. 

În cazul adolescentelor din Caracal, Alexandra Măceşanu (15 ani, dispărută săptămâna trecută) şi Luiza Melencu (18 ani, dispărută în aprilie), asta le-a condus direct în mâinile criminalului. Gheorghe Dincă a recunoscut duminică, 28 iulie, în jurul orei 15.00, că le-a răpit şi le-a ucis pe cele două fete. Apoi le-a ars. 

Alexandra a sunat în zadar de 3 ori la 112, de la un telefon vechi găsit în casa agresorului, oferind detalii despre locul unde se află. 

O vecină a lui Dincă a sunat la 112 semnalând mişcări suspecte în curtea acestuia şi spunând că s-ar putea să aibă legătură cu dispariţia fetei, de care se ştia deja. Poliţia a trimis-o la plimbare. Apoi oamenii legii au aşteptat pasivi, în faţa proprietăţii criminalului, să se facă „ora de percheziţie“. 

Părinţii fetelor au suferit între timp batjocura anchetatorilor care le-au spus familiilor că Alexandra şi Luiza au plecat cu vreun băiat şi că i-au alertat degeaba. 

În urmă cu un an, în iulie 2018, Alexandra posta pe Facebook poze din vacanţa fericită la mare, petrecută într-o tabără alături de colegii ei. 

Mâna criminală a statului

„Această găselniţă, de scoatere a transportului judeţean din sfera serviciilor publice, a fost găsită de PSD în urma presiunilor făcute de noi, cei de la Asociaţia Elevilor din Constanţa, care am cerut, conform legii, subvenţionarea transportului judeţean pentru toţi elevii care fac naveta. La noi, Consiliul Judeţean Constanţa a refuzat, iar colegii de partid ai preşedintelui CJC, Marius-Horia Ţuţuianu, au venit cu această soluţie. 

Acum, transportatorii nu mai pot fi obligaţi să practice traseele ce nu le aduc profit, iar zonele rurale mai puţin populate devin izolate, oamenii fiind nevoiţi să folosească cursele de ocazie. Aceste aspecte au fost puse în vederea Guvernului chiar şi de către Consiliul Concurenţei printr-un punct de vedere emis.

De menţionat că erau obligaţi să încheie contractele încă din 2001. Şi pentru că ei au încălcat legea şi nu au încheiat nu existau autobuze accesibile pentru Alexandra. Vicepremierul Paul Stănescu a fost în perioada 2008-2016 preşedintele Consiliului Judeţean Olt“, atrage atenţia Andrei-Mihai Tănase, liderul Asociaţiei Elevilor din Constanţa, iniţiatoare a fondării Federaţiei Elevilor din România.

În cazul serviciilor publice, operatorii de transport judeţean puteau fi obligaţi, prin contractul de delegare a serviciului public (fost „de concesiune“) încheiat în 2016 cu Consiliul Judeţean, câştigat prin licitaţie, să acopere diferite trasee nerentabile în schimbul unor compensaţii (bani, autobuze, scutiri de taxe).

Acum, când transportul judeţean se desfăşoară după reguli de regim concurenţial, nu mai există nicio îngrădire – decât la tarifele aplicate care sunt în continuare aprobate de Consiliul Judeţean. Aşa au prevăzut, într-o struţocămilă românească, iniţiatorii OUG 51/2019: Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (ministru Vasile-Daniel Suciu din Bistriţa-Năsăud) şi Ministerul Transporturilor (ministru Răzvan Cuc din Bucureşti-Giurgiu). 

„Nu respectă nicio lege, nicio prevedere europeană. OUG are caracteristici din amândouă sferele şi din niciuna“, remarcă Andrei-Mihai Tănase.

La 30 iunie expirau licenţele de transport ale operatorilor privaţi, iar pesediştii au găsit ieşirea din situaţie, prin crearea acestui artificiu care-i scutea de obligaţii şi le dădea mână liberă operatorilor. „Ordonanţa le-a prelungit licenţele. Un fel de <lasă-mă să te las>“, spune Tănase.

Contractele încheiate în 2016 se termină la 3 decembrie 2019, când trebuie să se alinieze metodologiei europene

„Până atunci, viaţa elevilor este pusă în pericol, pentru că în lipsa transportului judeţean sunt nevoiţi să călătorească la ocazie!

Federaţia Elevilor din România solicită Guvernului să ia măsuri de urgenţă pentru remedierea situaţiei transportului, având în vedere tragedia petrecută la Caracal. Elevii din mediul rural din România sunt nevoiţi să călătorească la ocazie, deoarece transportatorii nu practică toate traseele şi nu opresc în unele localităţi. 

Din nefericire, pe ruta dintre cele două localităţi, nu exista nicio firmă care să transporte oamenii prin intermediul transportului public în comun şi, ca urmare, eleva a fost nevoită să caute o cursă de ocazie, cu un străin. Situaţia nu este singulară, în urmă cu 3 luni o altă fată fiind nevoită să folosească aceeaşi metodă de transport la întoarcere din Caracal.

Federaţia Elevilor din România consideră că o cauză a acestei întâmplări o constituie gestionarea defectuoasă a transportului de către Consiliul Judeţean Olt. Prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/2019, aprobată de Guvern luna trecută, gestionarea serviciului de transport judeţean a devenit şi mai haotică pentru că noua legislaţie este contradictorie şi contrară dreptului Uniunii Europene“, trag liceenii un semnal de alarmă. 

Pe aceeaşi temă: 

Viaţa şocantă a criminalului din Caracal: Îi plăcea să ucidă câini. Când era mic, îşi privea tatăl când omora caii bolnavi. Şi-a construit singur „casa groazei”

Poliţiştii ar fi avut adresa criminalului înainte ca Alexandra să sune la 112. O vecină a raportat activităţi dubioase, poliţia i-a transmis să stea linştită

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite