Constanţa

articolul anterior articolul urmator

Zeci de familii ameninţate cu evacuarea din cauza prăbuşirii malului Canalului Dunăre-Marea Neagră

6
22 Oct 2021 11:25:33
Autor: Călin Gavrilaş

Problema prăbuşirii malului Canalului Dunăre-Marea Neagră, în zona localităţii Cumpăna, este departe de a se rezolva. Deşi primele fisuri au apărut în mai 2019, iar de atunci experţi peste experţi s-au perindat pentru a găsi soluţiile şi a identifica unele cauze, lucrurile sunt grave.

O ultimă comisie de experţi a identificat şi cauza dezastrului, spune prefectul Constanţei, Silviu-Iulian Coşa. „Edificarea a zeci de case în zona de siguranţă a Canalului Dunăre - Marea Neagră, fără avizul administratorului Canalului, a adus familiile respective în situaţia în care trebuie să-şi reconfigureze acum traiul”.
 
Pe malul Canalului s-au construit primele case în anii 1990, când nimic nu era limpede în ceea ce priveşte autorizaţiile şi avizele pentru edificarea construcţiilor. Doar că, după 2004, mai exact în perioada 2004-2018, a crescut cu mult numărul de case construite în acea zonă. 

Doar că, acolo s-a construit fără avizul Administraţiei Canalelor Navigabile (ACN), instituţia care administrează Canalul Dunăre-Marea Neagră. Acum, inspectorii Inspectoratului de Stat în Construcţii verifică fiecare autorizaţie de construire în parte pentru a vedea ce documente au avut oamenii când şi-au ridicat caselor.
 
În timp, din cauza presiunii clădirilor, a foselor septice care au creat adevărate pungi de apă în malul canalului, a drumurilor şi altor factori, malul a început să cedeze. Prima fisură a apărut în mai 2019, iar acum sunt ameninţate zeci de locuinţe. 
 
Prefectura Constanţei a cerut, în luna octombrie, primăriei Cumpăna să identifice exact numărul de locuinţe ameninţate şi să găsească soluţii de evacuare pentru aceşti oameni. Totul se va face în baza unui raport al unei comisii de experţi care a delimitat zona de risc.  În luna februarie, 30 de locuinţe erau afectate de situaţie, dar de atunci zona de risc s-a mărit.
 
Zona malului surpat foto: Silviu Iulian Coşa
 
„Concluziile expertizei tehnice vor fi aplicate în teren, iar fiecare cetăţean va avea, treptat, parte de soluţii viabile şi de ceva mai multă linişte, în faţa unei ameninţări care le pune în pericol agoniseala de o viaţă”, spune prefectul.
 
În tot acest timp, ACN va continua lucrările de stabilizare a malului. În prezent au ajuns la cota +30 m, dar trebuie să ajungă la cota +60 m pentru ca malul să fie considerat stabil. Pentru aceasta, Guvernul a alocat încă 50 de milioane de lei pentru ca lucrările să meargă mai departe. 
 
Administraţia Canalelor Navigabile a început primele lucrări acolo chiar în vara anului 2019, apoi a mai făcut ceva în anul 2020. Din punct de vedere tehnic, s-au amplasat sute de piloţi ce vor ţine malul. 
 
Malul prăbuşit foto: feb. 2021

Povestea prăbuşirii malului

 
În mai 2019, pe strada Dunării din comuna Cumpăna (judeţul Constanţa) a apărut o fisură. Oamenii au pus totul pe seama apropierii de Canalul Dunăre-Marea Neagră, strada fiind situată chiar deasupra malului. Însă, în câteva săptămâni fisura s-a mărit, iar porţiuni din mal, inclusiv stradă, s-au prăbuşit spre canal.
 
Nouă familii dintre cele treizeci, care locuiesc pe această stradă, au fost mutate de către primărie în alte locuinţe. Marginea prăpastiei s-a apropiat ameninţător de gospodării, iar locuirea în zonă reprezintă un pericol.
 
De atunci, la faţa locului a fost un adevărat pelerinaj: experţi peste experţi, oameni politici locali şi de la centru, chiar şi fostul ministru Răzvan Cuc a trecut pe acolo. Toţi dădeau asigurări că problema se va rezolva şi că statul va aloca banii necesari reparaţiilor.
 
Malul probuşit - arhiva foto
 
Lucrările de reabilitare a malului sunt executate de ABC Val, firma care a câştigat în anul 2016 licitaţia de 12.990.000 milioane de lei pentru „finalizare lucrări de protecţii şi consolidări maluri, sector Cumpăna – Agigea, între kilometrul 53+000 şi 61+000, malul stâng, Canalul Dunărea Marea Neagră”.
 
Firma este patronată de Vasile Costea, un apropiat al lui Radu Mazăre, trimis în judecată de DNA în 2018 pentru că l-ar fi mituit pe fostul preşedinte al Curţii de Apel Constanţa, judecătorul Nicolae Stanciu.
 
ABC Val a fost una dintre firmele de casă ale primăriei Constanţa în perioada Radu Mazăre. Reabilitarea Falezei Constanţa, a promenadei Mamaia şi a centrului istoric sunt doar trei contracte de referinţă pe care firma lui Costea le-a câştigat la licitaţiile făcute de primăria Constanţa.
 

Vă recomandăm şi: 

Satul în care pământul a luat-o la vale şi ameninţă 30 de case. Lipsa banilor tergiversează reparaţiile VIDEO
 
O comună din Constanţa îşi va mări teritoriul cu 48 de hectare. „De 13 ani ne luptăm pentru acest lucru”

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

6 Comentarii

Firea Madalin
22.10.2021, 11:40:48

Satul Mamaia a fost desfiintat cand s-a construit canalul midia- poarta alba. Au mutat taranii la bloc in navodari si constanta. Dupa 89 au reinfiintat satul si s-au mutat inapoi ''uitand'' sa inapoieze apartamentele primite. Este de asteptat sa urmeze si alte prabusiri de maluri.

-9 (9 voturi)
Stefan din Nord
22.10.2021, 12:13:15

La km 53 am lucrat eu in '83 Cred ca de aia se surpa . Acum serios De lucrat am lucrat acolo dar nu eu am pus dinamita cand se fora cu masinile de forat pentru a se dinamita roca .pentru ca mai apoi uriasele excavatoare sa poata ,,musca '' mai usor din peretele dur de scoici melci pietrificati si creta Acele explozii au slabit malurile canalului ,chiar in timp ce lucram am vazut de multe ori surpari masive ale malului soldate chiar cu victime Asa cum scrie in articol ,vibratiile produse de masini ce trec pe drumul de langa canal ,fosele septice presiunea cladirilor ,agraveaza fenomenul de surpare ..

-8 (10 voturi)
Mironov George
22.10.2021, 13:14:24

Sunt si alte zone in tara in care administratiile locale au aprobat constructii de locuinte, constructii industriale, pe terenuri situate in apropierea onor versanti, Unii dintre versanti au inceput sa se surpe si proprietarii au actionat in instanta autoritatile locale, obtinand despagubiri sau obligand autoritatile sa consolideze versantii. Nu era mai simplu daca autoritatile nu aprobau acele constructii?? Intradevar, aportul suplimentar de apa in sol, prin udarea gradinilor, fose septice, modifica nivelul panzei freatice, care suprapuse peste traficul auto, vibratii, duc la parbusirea versantilor. Sunt si acum dezvoltatori care construiesc pe buza versantului, cu aprobarea unor autoritati locale fara cunostinte tehnice, iar cumparatorii sunt ageamii, nu cunosc zona si riscurile ei. Peste cativa ani o sa auzim de alte situatii de acest gen.

+7 (7 voturi)
Utilizator Adevărul
22.10.2021, 18:06:13

Comentariu considerat abuziv.

Danny Johnson
22.10.2021, 21:35:08

Cititori ai discutiilor BTL, ca sa stiti la ce dezinformare va expuneti pe acest forum, iata un raport live al postarilor antivacciniste pe forumurile Adevarul: https://telegra.ph/LIVE---Postaci-Antivaccin-Forumurile-Adevarul-10-20 Enjoy! Inainte sa supendati acest cont, aruncati si voi o privire la respectivul grafic, si banati conturile evident platite pentru a dezinforma. Pana cand nu veti face acest lucru, acest mesaj va continua sa apara. Luv u!

Vezi toate comentariile (6)

Modifică Setările