FOTO Legendele din Calafat, oraşul ridicat de o colonie de pescari, unde se spune că somnii uriaşi îi atacă pe oameni

Campania „125 de locuri pentru care iubim România. Jurnal de vacanţă“ vă propune astăzi ideea unei călători în cel mai pitoresc loc din Calafat, unde cu siguranţă veţi avea parte de o experienţă unică. Conform legendei locale, oraşul ar fi fost iniţial o colonie de pescari.

Oraşul Calafat  este situat la 90 de kilometri de Craiova şi este unul dintre porturile fluvial de pe Dunăre ale României, dar şi un important punct de trecere a frontierei cu Bulgaria. Conform unei legende locale, în secolul al XI-lea, un oarecare Mihail Calafat, meşter în arta călăfătuirii, ar fi înfiinţat, pe malul Dunării, un atelier pentru repararea corăbilor. În zonă ar fi existat o colonie de pescari. Mihail Calafat a dat dovadă de iscusinţă, iar navigatorii bizantini şi cei genovezi au început să îşi aducă vasele pentru a fi reparate. Locul unde se desfăşura acţiunea era debarcarderul, care peste ani a primit numele de Calafat.

Şcoala pescuitului la Calafat

Mihai Ghiga, în vîrstă de 40 de ani, povesteşte cu zîmbetul pe buze că s-a născut şi va muri pescar. A pus mâna pe undiţă la vârsta de 10 ani la Calafat, iar de atunci locul a devenit pentru Mihai cel mai pitoresc din zonă. „Unchiul meu a fost cel care mi-a pus pentru prima dată o undiţă în mână. Îmi aduc aminte că am plecat la primele ore ale dimineţii de acasă. Se pescuia rudimentar la vremea respectivă. Cei care aveau o undiţă erau consideraţi boieri. Prindeam peşte, însă în momentul în care ridicam undiţa pica înapoi. Îmi era necaz. Ce era sub un kilogram reuşeam să îl aduc la mal. Şcoala pescuitului am făcut-o la Calafat, iar din punctual meu de vedere zona este una de vis“, a povestit Mihai Ghiga.

Legendele pescarilor

Pescarii recunosc că în zonă există legende urbane legate de apă sau de pescuit. Sunt poveşti care se transmit din generaţie în generaţie şi care sunt bătute în cuie. Locuitorii susţin că în zonă există somni uriaşi, care atacă oamenii. „Am auzit că au aproximativ 2 metri şi cântăresc 150 de kilograme. Mulţi spun că sunt peşti gigantic şi trăiesc peste 100 de ani. Eu cu mâna pe inimă recunosc că nu am văzut nici măcar unul, dar sunt poveştile pescarilor. Toată lumea ştie că sunt fantastice, iar în momentul în care le afli te gândeşti dacă sunt reale sau nu“, a mai declarat pescarul.

Mihai Ghiga a mai povestit că la Calafat a prins în urmă cu doi un crap de 13  kilograme, la boabă de porumb. „Captura mea cea mai mare a fost un somn de 40 de kilograme. Am mâncat din el la ziua mea. Ce a rămas din el am pus la păstrat pe balcon. Ultima dată când am fost la pescuit am prins o mreană de 9 kilograme, dar şi un somn de 15 kilograme. Ştiu că unii oamenii nu înţeleg pasiunea noastră, însă în momentul în care ajungi pentru prima dată la pescuit realizezi că nu mai vrei să pleci de acolo. Dacă ar fi după noi pescarii am stat pe malul lacului şi o săptămână“, a mai declarat bărbatul.

Nu spune niciodată  „Baftă!“ unui pescar

Urarea tradiţională pentru pescarii amatori care ajung la Calafat este întotdeauna (fără nicio excepţie): „Fir întins!“. Absolut niciodată unui pescar nu trebuie să îi urezi „Baftă“, pentru că această urare nu numai că va ţine peştele departe de momeală, dar chiar aduce ghinion. Trusa de pescuit trebuie să conţină râme negre, porumb uscat sau în lapte, cuburi de mămăligă, viermuş

Pescarii au mai povestit că turiştii care vin în oraşul Calafat pot merge să viziteze  bisericile „Sfântul Nicolae“', „Adormirea Maicii Domnului“', „Izvorul Tămăduirii“', monumentele închinate memoriei luptătorilor din Războiul de Independenţă din 1877 , Muzeul de Artă şi Etnografie (adăpostit de Palatul Marincu, care a fost ridicat între anii 1906-1908, după planurile arhitectului Constantin Rogalschi).

Dacă ai fost în locuri inedite de lângă o destinaţie similară din România şi vrei să ne povesteşti din amintirile tale sau vrei să ne sfătuieşti ce să mai vedem în acest loc al României, ne poţi scrie pe bucuresti@adevarul.ro, în secţiunea de comentarii sau pe pagina noastră de Facebook,125 de locuri pentru care iubim România. Jurnal de vacanţă.

Mai citeşte şi

Jurnal de vacanţă: Culele din judeţul Dolj, între istorie şi uitare. Cum au ajuns construcţiile să se macine în fiecare zi

Traseu de vacanţă pe două roţi, în Sălaj. Cum să-ţi încarci bateriile în miezul verii pe un tărâm fermecător

Lumea celui mai bătrân morar din Transilvania

FOTO VIDEO Staţiune de lux, cu terenuri de golf şi spa, într-un sat din Sălaj

FOTO VIDEO Castrul roman de la Buciumi, primul sit arheologic din ţară la care turiştii vor ajunge cu liftul

VIDEO FOTO Vacanţă de poveste în inima Făgăraşilor. Drumeţie la Bâlea Lac şi Cârţişoara, satul lui Badea Cârţan şi al gangsterului Ironim Budac

VIDEO Secretele bisericilor fortificate săseşti din Sibiu: legenda camerei împăcării de la Biertan şi a pârâului care nu îngheaţă niciodată, de la Cârţa

FOTO VIDEO Mănăstirile medievale UNESCO, bijuteriile de pe tărâmul de basm al Bucovinei

FOTO VIDEO Invincibila Cetate de Scaun, Sala Tronului şi bisericile medievale din Suceava reinstaurează atmosfera perioadei de glorie a Moldovei

FOTO VIDEO Vacanţă în România. Minunăţiile din adâncurile Salinei Cacica

FOTO VIDEO Munţii Rarău - Giumalău, ţinut de poveste. Legenda uriaşei comori de sub Pietrele Doamnei