Întreţinerea maşinii prin metode simple. Ce este important să ştim când alegem un motor cu distribuţie pe lanţ sau pe curea

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Schimbarea lanţului sau curelei de distribuţie se poate dovedi extrem de costisitoare Foto: forum.4tuning.ro
Schimbarea lanţului sau curelei de distribuţie se poate dovedi extrem de costisitoare Foto: forum.4tuning.ro

Cea mai comună cauză care creează probleme la motorul unei maşini este supraîncălzirea. Aşa apar sunete ciudate la motor, probleme la pornire şi consum mare de combustibil. Defecţiunile sunt direct legate de condiţia componentelor motorului care controlează funcţionarea acestuia.

O minimă întreţinere a motorului unei maşini ar prelungi durata de viaţă a acestuia cu mulţi ani, dar sunt puţini şoferi care dau importanţă unor detalii care par banale la prima vedere, dar care, de fapt, sunt extrem de importante.

Există 10 lucruri pe care orice şofer trebuie să le ştie pentru a menţine în stare bună motorul maşinii pe care o conduce:

1. Uleiul de motor este un element extrem de important,  cu un rol vital în performanţa maşinii. ”Uleiul ar trebui schimbat periodic sau după 5.000-10.000 de kilometri (depinde şi de tipul maşinii). În plus, este necesar să verifici mereu nivelul uleiului şi să faci completări atunci când acesta scade”, explică Marcel Boghian, inginer auto;

2. Verifică starea filtrului de aer. Dacă descoperi orice fel de impuritate sau coroziune, înlocuieşte-l imediat, altfel va influenţa în rău funcţionarea motorului;

3. De fiecare dată când te decizi să înlocuieşti componente ale motorului, asigură-te că foloseşti doar piese originale. Falsurile sau mărcile diferite pot provoca daune serioase motorului;

4. Foloseşte combustibil curaţ, fără impurităţi şi de calitate. Poţi chiar folosi stabilizatori de combustibil care sunt de mare ajutor în păstrarea calităţii acestuia;

5. Verifică mereu şi starea în care se află bateria maşinii pentru a nu afecta funcţionarea motorului;

6. Carcasa bateriei nu trebuie să aibă impurităţi şi coroziuni. Dacă găseşti scurgeri sau mizerie, înlocuieşte bateria imediat;

7. Verifică şi cureaua de transmisie a motorului, iar dacă descoperi uzuri ale acesteia, este indicat să o înlocuieşti;

8. Asigură-te că toate lichidele pentru maşină-lichidul de frână, lichidul de motor, uleiul de răcire, uleiul de servodirecţie, lichidul de transmisie-sunt până la nivelul marcat. Astfel, vei păstra sănătatea motorului, prevenind în acelaşi timp uzura acestuia;

9. Inspectează starea bujiilor şi, dacă este nevoie, schimbă-le. Bujiile stricate şi ineficienţe pot influenţa performanţa motorului şi pot duce la reparaţii costisitoare ale acestuia;

10. Dacă auzi sunete neobişnuite sau ciudate la motor, verifică la un service de unde provin acestea. Dacă nu vei face acest lucru la scurt timp după ce apar, te poţi trezi cu defecţiuni serioase la motor.

Distribuţie pe lanţ sau pe curea?

Acest sistem de sincronizare al arborelului motor cu axele cu came există de zeci de ani, iar eficienţa sa a fost dovedită pe cele mai multe modele din trecut. În prezent, marea majoritate a constructorilor de automobile utilizează, în schimb, distribuţia pe curea, sistem care este mai silenţios, dar care necesită o înlocuire constantă a curelei, operaţie ce se dovedeşte extrem de costisitoare.

”Lanţul rezistă peste 300.000 de kilometri în regim de utilizare intens şi peste 600.000 de kilometri în regim normal. Lanţul nu se rupe, ci începe să bată dacă o patină sau un întinzător începe să dea semne de oboseală. Când un lanţ bate din cauza greutăţii sale, motorul nu se desincronizează, ci permite posesorului maşinii să meargă lejer încă 10.000 de kilometri până la service”, detaliază inginerul Marcel Boghian.

Mai trebuie amintit şi faptul că lanţul nu se strică, ci există posibilitatea ca  o patină sau un întinzător din cadrul acestuia să se poate deregla, situaţie în care se va schimba piesa respectivă, la un preţ relativ mic. Lanţul poate să reziste şi 2.000.000 de kilometri, iar dacă maşina dispune de o distribuţie lanţ-dublu , rezistentă acesteia este maxima, iar ruperea lanţului nu se mai pune.

În schimb, cureaua de la distribuţia maşinii se poate rupe, iar kit-ul de distribuţie este foarte scump, după cum mulţi şoferi au realizat când au ajuns cu maşina în service. De asemenea, cureaua se schimbă regulat, iar partea proastă este că atunci când aceasta se rupe, nu există semnale care să te anunţe acest lucru.

”Nu mai vorbim de manoperă, care este destul de piperată, însă cel mai important lucru, de care trebuie să ţii seama ca şofer, este că fiabilitatea unui motor cu distribuţie pe curea este mult mai mică decât cel al unui propulsor clasic cu distribuţie pe lanţ”, încheie comparaţia inginerul Marcel Boghian.

  

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite